آیا طب سوزنی کمر ایمن است و می‌تواند به کاهش درد کمر کمک کند؟ بیشتر افراد چنین سؤالاتی را از ما می‌پرسند. بسیاری از درمانگران عقیده دارند که طب سوزنی یکی از بهترین روش‌های درمان کمردرد است و می‌تواند به درمان دیسک کمر، تنگی کانال نخاع و سیاتیک کمک کند.

این روش ممکن است دردناک به نظر برسد؛ ولی، بیمار هیچ دردی را احساس نخواهد کرد(البته اگر  ترس ریشه ای از انجام طب سوزنی دارید میتوانید به گزینه فیزیوتراپی کمر میز فکر کنید) . در ادامه، به انواع روش‌ها، مزایا و عوارض طب سوزنی خواهیم پرداخت و اطلاعات مفیدی درباره کاربرد آن در درمان انواع بیماری‌های کمر ارائه خواهیم داد.

درمان تنگی کانال نخاع با طب سوزنی

روش های سوزن گذاری برای درمان کمر درد در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

انواع روش‌های سوزن‌گذاری باید توسط پزشکان ماهر و آموزش‌دیده مانند پزشکان کلینیک ارتوپدی پزشک اول انجام شود تا بتوانید به بهترین نتایج دست یابید. روش‌های طب سوزنی برای درمان درد کمر درد عبارت‌اند از:

طب سوزنی چینی یا سنتی

طب سوزنی از طب شرقی سرچشمه می‌گیرد و از هزاران سال پیش از آن برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. در این روش درمانی، با توجه به اینکه درد را در کدام بخش از کمر خود احساس می‌کنید، سوزن‌هایی نازک و کوچک از جنس فولاد ضد زنگ به نقاط خاص طب سوزنی در بدن وارد می‌شود.

اگر درد را در بخش پایینی کمر احساس می‌کنید، سوزن‌ها به نقاط خاصی در پشت زانوها، پاها، بخش پایینی کمر، دست، معده و لگن وارد خواهند شد. همچنین برای کاهش درد بخش بالایی کمر، نقاط خاصی در سر، گردن، شانه و بخش بالایی کمر با سوزن‌ها تحریک خواهند شد. برخلاف طب غربی که تنها روی مشکل تمرکز می‌کند، تمرکز طب سنتی روی کل بدن است و به دنبال بیماری ایجادکننده درد در کمر می‌شود.

طب سوزنی کمر علاوه بر بهبود گردش خون و جریان انرژی نیروی حیات، به ترشح مواد شیمیایی در عضلات، مغز و نخاع کمک می‌کند. این مواد شیمیایی که شامل اندورفین، انسفالین و مواد شیمیایی عصبی دیگر هستند، به سیستم تنظیم داخلی خود بدن کمک می‌کنند؛ در نتیجه، بدن توانایی‌هایی طبیعی برای کاهش کمردرد و بهبود سلامت فیزیکی و روانی به دست می‌آورد.

سوزن خشک

سوزن خشک به طب سوزنی سنتی شبیه است؛ ولی، براساس سبک‌ها و رویکردهای دیگری مانند طب غربی برای کمک به آسیب‌های ورزشی، مشکلات مفاصل و سایر دردهای عضلانی ناشی از عوامل مختلف طراحی شده است. در این روش، سوزن‌های نازکی براساس درک مدرن از فیزیولوژی و آناتومی بدن انسان و ارزیابی الگوهای درد، وضعیت بدن و آزمایش‌های ارتوپدی وارد نقاط ماشه‌ای بدن می‌شوند.

نقاط ماشه‌ای نوارهایی سفت در فیبر عضلانی هستند که نقش قابل توجهی را در سوزن خشک ایفا می‌کنند. آن‌ها مسئول اختلال در عملکرد، دامنه حرکتی محدودشده، درد یا حساسیت موضعی به لمس هستند. سوزن خشک با تحریک این نقاط می‌تواند سفتی را کاهش دهد، جریان خون را افزایش دهد و به مدیریت درد اعصاب، عضلات و استخوان‌ها و اختلالات حرکتی کمک کند.

این روش به‌تنهایی می‌تواند به مدیریت کمردرد مزمن کمک کند؛ ولی، اگر همراه با سایر روش‌های درمان کمردرد انجام شود، نتایج بهتر و طولانی‌مدت‌تری مشاهده خواهد شد.

طب سوزنی الکتریکی

در این روش، ابتدا سوزن‌های طب سوزنی وارد نقاط خاصی می‌شوند. سپس الکترودها برای تحریک الکتریکی این نقاط به سوزن‌ها متصل می‌شوند. در بیشتر مواقع، اگر طب سوزنی سنتی یا دیگر درمان‌ها تأثیری در درمان بیماری‌های کمر نگذارند، از روش الکتریکی استفاده می‌شود. همچنین در برخی مواقع، از این روش برای مشاهده نتایج محسوس‌تری استفاده می‌شود.

هزینه طب سوزنی کمر

یکی از مهم‌ترین مزایای این روش این است که می‌توان فرکانس و شدت تحریک الکتریکی را براساس شرایط هر یک از بیماران تنظیم کرد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که طب سوزنی الکتریکی می‌تواند درد را بیشتر از تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) کاهش دهد.

طب سوزنی در درمان کدام بیماری‌های کمر کاربرد دارد؟

طب سوزنی می‌تواند به درمان بسیاری از بیماری‌های کمر مانند دیسک کمر، تنگی کانال نخاع و سیاتیک کمک کند. در این بخش، توضیحات بیشتری درباره کاربرد این روش در درمان هر یک از بیماری‌های ذکرشده خواهیم داد.

درمان دیسک کمر

در درمان بیرون زدگی دیسک کمر با طب سوزنی، روی تقویت انرژی نیروی حیات و جریان خون به کلیه‌ها، پاکسازی رطوبت و بخشیدن گرما به تمام نواحی کمر تمرکز می‌شود. تحقیقی نشان داد که این روش درمانی همراه با موکساتراپی، گرمای مادون قرمز و تمرینات ورزشی ملایم می‌تواند به بهبود درد فتق دیسک کمر کمک کند. تحقیق دیگری نیز نتیجه گرفت که طب سوزنی کمر می‌تواند تأثیر بهتری در مقایسه با داروهای ضد درد و کشش کمر روی دیسک کمر بگذارد.

درمان تنگی کانال نخاع

طب سوزنی می‌تواند کمردرد و گردن‌درد ناشی از تنگی کانال نخاعی را به‌صورت قابل توجهی کاهش دهد. این روش تأثیر بهتری در مقایسه با بسیاری از درمان‌های دارویی روی تنگی کانال نخاع می‌گذارد. پزشک ممکن است این روش درمانی را با سایر درمان‌ها ترکیب کند تا سرعت بهبودی بیماری شما افزایش یابد. در درمان تنگی کانال نخاع با طب سوزنی الکتریکی، انرژی آسان‌تر به نخاع منتقل می‌شود؛ در نتیجه، نتایج بهتر و سریع‌تری را مشاهده خواهید کرد.

درمان سیاتیک

تحقیقی نشان داد که طب سوزنی کمر به‌اندازه رویکردهای طب غربی که روی داروها تمرکز کرده‌اند، می‌تواند به درمان سیاتیک کمک کند. همچنین اگر این روش درمانی با سایر درمان‌های مرسوم ترکیب شود، می‌تواند درد را تقریبا در همه موارد کاهش دهد. ترکیب این روش با طب غربی نیز می‌تواند التهاب را به‌صورت قابل توجهی کاهش دهد. تحقیقی دیگر نشان داد که درمان سیاتیک با طب سوزنی منجر به تسکین طولانی‌مدت درد می‌شود.

فواید و مزایا طب سوزنی کمر

فواید طب سوزنی برای دیسک کمر و سایر بیماری‌های کمر عبارت‌اند از:

از بین بردن استرس

استرس می‌تواند باعث کمردرد شود. زمانی که استرس دارید، کشیدگی و تنش در کمر ایجاد می‌شود و الگوهای تنفس تغییر می‌کنند. بیمارانی که از این روش درمانی به‌صورت مکرر برای بهبود استرس و درد کمر خود استفاده می‌کنند، اغلب احساس آرامش و بهبود خلق‌وخوی را پس از درمان تجربه می‌کنند.

بهبود خواب

فردی که دچار کمردرد است، اغلب نمی‌تواند موقعیت مناسبی را برای خوابیدن پیدا کند. خوشبختانه، طب سوزنی کمر می‌تواند به بهبود کمردرد و مشکلات خواب کمک کند؛ زیرا، روشی آرام‌بخش محسوب می‌شود.

کاهش نیاز به جراحی و دارو

از آنجایی در این روش نیازی به استفاده از دارو نیست، نیاز به جراحی‌های گران و داروها را کاهش می‌یابد.

کاهش شدت کمردرد

طب سوزنی کمر سیستم عصبی را تحریک می‌کند؛ در نتیجه، می‌تواند درد را تسکین دهد. زمانی که سوزن‌ها وارد نقاط خاصی از بدن می‌شوند، بدن شروع به ترشح مواد شیمیایی تسکین‌دهنده درد می‌کند.

هزینه طب سوزنی برای دیسک کمر

عوارض و خطرات طب سوزنی کمر

یکی از مهم‌ترین مزایای این روش این است که عوارض خفیف و کوتاه‌مدت بسیار کمی دارد. اگر این روش درمانی توسط متخصصان آموزش‌دیده و سوزن‌های استریل یکبار مصرف انجام شود، احتمال بروز عوارض جانبی جدی به‌شدت کاهش خواهد یافت. درد ماهیچه، زخم و خونریزی (یک یا دو قطره پس از برداشتن سوزن‌ها) از متداول‌ترین عوارض جانبی طب سوزنی کمر به شمار می‌روند. همچنین برخی از افراد ممکن است سرگیجه، خواب‌آلودگی، احساس ناخوشی یا بدتر شدن علائم بیماری را تجربه کنند.

عوارض جانبی خطرناک مانند عفونت، خونریزی داخلی موضعی، هپاتیت B، غش کردن، آسیب عصبی و سوراخ شدن اندام‌ها بسیار نادر است. خطرات طب سوزنی کمر در مقایسه با بسیاری از درمان‌های استاندارد برای بیماری‌های کمر بسیار کمتر است.

اگر دچار اختلال خونریزی مانند هموفیلی هستید، داروهای صد انعقاد مصرف می‌کنید و دچار حساسیت به فلز هستید، حتما پیش از طب سوزنی کمر با پزشک خود صحبت کنید. اگر باردار هستید، طب سوزنی کمر هیچ خطری برای شما ندارد؛ ولی، حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید؛ زیرا، سوزن‌ها نباید وارد نقاط خاصی در بدن فرد باردار شود.

مدت زمان تاثیر طب سوزنی کمر

مدت زمان تأثیر طب سوزنی در درمان کمردرد برای همه افراد یکسان نیست و به عوامل زیر بستگی دارد:

• مدت زمانی که دچار مشکلات کمر هستید: اگر دچار کمردرد حاد هستید، ممکن است بلافاصله تسکین علائم خود را مشاهده کنید. اگر دلایل زمینه‌ای باعث کمردرد حاد شده‌اند، به جلسات بیشتری برای مشاهده تأثیر طب سوزنی نیاز خواهید داشت. طب سوزنی کمر می‌تواند روش‌های جدیدی را برای تسکین علائم و ایجاد عادات درمانی جدید به اعصاب نشان دهد. برای مشاهده تأثیر این روش، برای هر سال بیماری به یک ماه درمان نیاز است.
  • شدت شرایط شما: هر چه شرایط شما شدیدتر باشد، برای مشاهده تأثیر این روش به جلسات بیشتری نیاز است.
  • پشتکار شما: هر چه درمان را جدی‌تر بگیرید، نتایج بهتری را مشاهده خواهید کرد.
  • ژن‌های شما: ژن‌های شما نقشی در ابتلا به بیماری‌های مختلف ایفا می‌کنند؛ ولی، اغلب عوامل مختلف سبک زندگی روی فعال شدن ژن‌ها تأثیر می‌گذارند. ژن‌های شما ممکن است زمان درمان را کوتاه‌تر یا طولانی‌تر کنند.
  • تمایل به تغییر الگوهای فکری، سبک زندگی و عادات غذایی: مدت زمان تأثیر طب سوزنی کمر به تمایل شما به تغییر سبک زندگی و عادات غذایی ناسالم که روی شدت بیماری تأثیر می‌گذارند، بستگی دارد.
  • استرس: مدت زمان تأثیر این درمان به میزان استرس زندگی و وضعیت سلامت روانی نیز بستگی دارد. زمانی که سطح استرس شما کاهش یابد، نتایج بهتری را مشاهده خواهید کرد.

زمانی که به مطب پزشک طب سوزنی کمر مراجعه می‌کنید، پزشک یک دوره درمانی را براساس تشخیص خود توصیه خواهد کرد. این دوره درمانی ممکن است دو بار در هفته یا یک بار در هفته به مدت 6 ماه یا بیشتر باشد. در حالت کلی می‌توان گفت که پس از جلسه 30 دقیقه‌ای طب سوزنی کمر باید تأثیر آن را احساس کنید.

مدت زمان لازم برای مشاهده تأثیر این روش به بیماری شما و نوع طب سوزنی کمر نیز بستگی دارد. برای مثال، علائم افرادی که دچار درد یا استرس هستند، پس از 1 یا 2 جلسه کاهش خواهد یافت. درمان افرادی که دچار بیماری‌های مزمنی مانند درد مزمن هستند، ممکن است چندین ماه طول بکشد.

به خاطر داشته باشید که بهترین روش برای مشاهده بهترین نتایج این است که به‌صورت منظم در جلسات طب سوزنی کمر شرکت کنید. برای مشاهده سریع‌تر نتایج، پزشک به شما توصیه خواهد کرد سبک زندگی و عادات زندگی خود را عوض کنید یا مکمل‌هایی را مصرف کنید. همچنین بهتر است بدانید که فواید طب سوزنی کمر کوتاه‌مدت هستند؛ بنابراین، برای طولانی‌مدت کردن نتایج باید دوباره از خدمات طب سوزنی کمر استفاده کنید.

درمان سیاتیک با طب سوزنی

خدمات طب سوزنی کمر در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

پزشکان کلینیک ارتوپدی پزشک اول دارای سال‌ها تجربه در استفاده از طب سوزنی برای بیماری‌های کمر هستند و می‌توانند با ارائه بهترین خدمات به مدیریت شرایط مزمن یا حاد ستون فقرات بیماران کمک کنند. در اولین مراجعه، آن‌ها سلامت عمومی شما را بررسی خواهند کرد و سؤالاتی درباره شرایط، رژیم غذایی، الگوهای خواب، سلامت روان و سوابق پزشکی خانواده شما خواهند پرسید. سپس بهترین روش طب سوزنی کمر را برای تسکین علائم بیماری کمر شما توصیه خواهند کرد.

اگر طب سوزنی کمر توسط پزشکانی آموزش‌ندیده انجام شود، ممکن است با خطرات بسیاری روبرو شوید. پزشکان آموزش‌دیده و ماهری مانند پزشکان کلینیک ارتوپدی پزشک اول به‌خوبی با نقاط طب سوزنی آشنا هستند و می‌دانند چگونه باید این روش را به‌صورت ایمن انجام دهند. همچنین پس از اتمام جلسه می‌توانند توصیه‌های مفیدی را به بیماران ارائه کنند. اگر می‌خواهید با پزشکان این مرکز را ملاقات کنید یا سؤالاتی درباره خدمات طب سوزنی کمر این کلینیک دارید، با شماره‌های درج‌شده در سایت تماس بگیرید.

هزینه خدمات طب سوزنی کمر در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هزینه طب سوزنی کمر به شرایط شما و ناحیه‌ای که درمان خواهد شد، بستگی دارد. به عبارت دیگر، شدت و نوع بیماری شما تعیین می‌کند چه تعداد جلسه برای درمان شما نیاز است و هر چه تعداد جلسات بیشتری برای درمان شما نیاز باشد، باید هزینه بیشتری پرداخت کنید. همچنین هزینه روش‌های مختلف طب سوزنی مانند نوع سنتی، الکتریکی و سوزن خشک با یکدیگر متفاوت است.

با توجه به این توضیحات، تعیین دقیق هزینه بدون مراجعه به پزشک طب سوزنی کمر امکان‌پذیر نیست. هزینه طب سوزنی برای دیسک کمر برای اولین جلسه که معمولا شامل معاینه پزشکی و تنظیم برنامه درمانی است، ممکن است کمی بیشتر از جلسات بعدی باشد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره هزینه این خدمت به دست آورید، با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.

ارائه خدمات طب سوزنی دست در تهران | کاربرد انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان انواع بیماری های دست | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات طب سوزنی مغز در تهران | انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان انواع بیماری های مغز و اعصاب | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید
خدمات طب سوزنی گوش در تهران | کاربرد انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان انواع بیماری ها از ناحیه گوش | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات طب سوزنی پا در تهران | کاربرد انواع روش های درای نیدلینگ در تسکین و درمان انواع بیماری های پا | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید