انجام ماساژ درمانی آرنج چگونه است؟

ماساژ درمانی آرنج، یکی از بهترین راه‌ها برای رفع درد در قسمت ساعد و آرنج شناخته می‌شود. درد در نواحی عضلانی و استخوانی بدن انسان، یکی از مشکلات و موانع زندگی راحت برای اوست و گاهی این درد به قدری شدید و طاقت فرسا می‌شود که فرد از انجام کارهای سبک و روزمره خود نیز باز می‌ماند.

امروزه ماساژ درمانی به عنوان یکی از راه‌حل‌های کاهش درد در ماهیچه‌ها و عضلات شناخته می‌شود. درد در آرنج نیز یکی از مشکلاتی است که گریبان‌گیر ورزشکاران و حتی مردم عادی می‌شود؛ اما جای نگرانی نیست زیرا می‌توان از راه‌های کاهش درد در این قسمت مانند ماساژ درمانی برای بهبود آسیب های آرنج استفاده کرد. در این صفحه در مورد اینکه ماساژ درمانی آرنج چیست؟ روش‌ها و مزایای آن به طور کامل آشنا خواهید شد.

حرکات ماساژ درمانی برای آرنج

ماساژ درمانی آرنج چیست و چگونه انجام می شود؟

درد در آرنج به آرنج تنیس بازان نیز معروف است و بیشتر در نواحی بیرونی آن اتفاق می‌افتد و بیشتر در هنگام استفاده بیش از حد از عضلات ساعد و نزدیک مفصل آرنج، در فرد ایجاد می‌شود. شما ممکن است در هنگام بالا یا پایین آورن بازو، گرفتن اجسام کوچک مثل خودکار و چرخاندن ساعد مثل دستگیره در یا باز کردن پنجره، این درد را احساس کنید. این عارضه، گاهی اوقات ممکن است اجازه فعالیت‌های عادی و روزمره را نیز به فرد ندهد. در آرنج تنیس بازان، تاندون‌های ماهیچه‌های بازکننده ساعد دچار ریزپارگی، تحریک و تغییراتی در رشته‌های تاندون می‌شوند.

از این رو ممکن است بعد از مراجعه به پزشک، ماساژ درمانی به شما پیشنهاد شود. ماساژ درمانی برای بیماری های آرنج، تکنیک ماساژ اصطکاکی عمیق است و روی خود تاندون اعمال می‌شود. این ماساژ درمانی، به بازسازی الیاف تاندون و بهبود و سلامت آن کمک می‌کند.

ماساژ درمانی آرنج تنیس بازان، می‌تواند باعث افزایش جریان خون شود و تورم آن را نیز کاهش دهد. همین امر باعث بهبود عملکرد ایمنی و ظرفیت درمانی بدن نیز می‌شود. اصطکاک ناشی از ماساژ، به تحریک تولید کلاژن در ناحیه آسیب‌دیده تاندون نیز کمک می‌کند. در نتیجه می‌توان گفت ماساژ درمانی، در مقایسه با استراحت دادن به آرنج، تاثیر بیشتری در بهبود این عارضه دارد. هنگامی که می‌خواهید در خانه برای بیمار ماساژ را انجام دهید، می‌توانید مراحل زیر را طی ‌کنید:

  • ابتدا از بیمار بخواهید دست و انگشتان دست را با کش دادن و جمع کردن مشت و سپس باز کردن مشت و کشیدن انگشتان به سمت بیرون گرم کند.
  • سپس دست را با روغن ماساژ چرب کنید تا بتوانید عضلات را با کمک حرکات صاف و سریع گرم کنید.
  • حال روغن ماساژ را روی سطوح مختلف دست مانند پشت، مچ (داخل مچ دست)، کف دست (به صورت حرکات دایره‌ای کوچک)، بین انگشتان، نوک انگشتان، ماهیچه‌های ساعد، بازو و... بمالید.
  • پس از انجام تمام مراحل، از بیمار بخواهید تا انگشتان دست را باز کند، آن‌ها را بکشد تا ماساژ کامل شود. مچ دستتان او را به آرامی بچرخانید و همزمان انگشتان دست را کاملا باز کنید.
  • سراغ ماساژ ساعد دست بروید. حوله تمیزی بردارید و زیر بازو و آرنج بیمار قرار دهید.
  • پایین آرنج تا مچ دست را به آرامی ماساژ دهید. فقط کمی فشار روی ماهیچه‌های ساعد وارد کنید.
  • عضلات ساعد (تمامی عضلات روی ساعد و زیر ساعد) را نیشگون بگیرید (خیلی آرام) تا خستی را از آن‌ها بیرون کنید.  
  • مچ دست را با فشارهای کم و حرکات کوتاه ماساژ دهید. این حرکات را روی پشت دست هم انجام دهید و تا انگشتان دست هم ادامه دهید.

البته چگونگی انجام ماساژ درمانی آرنج، برای هر بیمار متفاوت است. به طور کلی فیزیوتراپی و ماساژ درمانی، به عنوان شیوه درمانی پویا و متنوعی شناخته می‌شود که به بازیابی توان حرکتی و عملکرد بدن کمک می‌کند. انجام تمرینات فیزیوتراپی و ماساژ درمانی برای عصب گیر افتاده آرنج، به بهینه‌سازی توان حرکتی و عملکرد افراد کمک می‌کند و در کاهش درد و جلوگیری از رخداد مجدد آن‌ نیز مفید و موثر است؛ از این رو توصیه ما این است که حتما به کلینیک معتبر مراجعه کنید تا ماساژدرمانگر مجرب بتواند شما را کمک کند.


مراجعه به کلینیک ماساژ درمانی در تهران


ماساژ درمانی آرنج برای درمان چه آسیب هایی کاربرد دارد؟

امروزه استفاده از داروهای مسکن برای درد، به دلیل عوارض جانبی برای بدن انسان کم‌تر از گذشته توصیه می‌شود. چون روش‌های درمانی جایگزین دارو و بدون عوارض و با سرعت بهبودی بیشتر مانند ماساژ درمانی، به افراد برای رفع دردهای مختلفشان کمک می‌کند. اغلب بیشتر کسانی که با ورزش‌ها و مشاغل سنگین به حرکات مکرر دست، مچ و بازوها نیاز دارند، ممکن است آسیب ببینند. البته درد آرنج در برخی موارد به دلیل آرتروز نیز ایجاد می‌شود. به طور کلی حرکات ماساژ درمانی برای آرنج می‌تواند به آسیب‌دیدگی‌های زیر کمک کند:

  • بورسیت (التهاب مفاصل)؛
  • در رفتن آرنج؛
  • آرنج تنیس بازان؛
  • آرنج گلف بازان؛
  • استئوآرتریت (بیماری که باعث از بین رفتن مفاصل می‌شود.)؛
  • استئو کندریت دیسکانس؛
  • آرتریت روماتوئید (بیماری التهابی مفاصل)؛
  • رگ به رگ شدن؛
  • تاندونیت؛

ماساژ درمانی برای بهبود آسیب های آرنج

روش های ماساژ درمانی آرنج در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

کلینیک ارتوپدی پزشک اول، یکی از معتبرترین و بهترین کلینیک‌های درمانی برای مشکلات ارتوپدی در ایران است. در این کلینیک، انواع ماساژ درمانی آرنج، با مجرب‌ترین و با سابقه ترین متخصصان، برای مراجعه‌کنندگان انجام می‌شود. در زیر روش های ماساژ درمانی آرنج، در کلینیک پزشک اول به شما معرفی می‌شود:

  • رهاسازی میوفیشال (پیچاندن، چرخاندن و فشردن): این تکنیک، بیشتر در ماساژ بافت عمیق برای آزادسازی بافت فاشیا استفاده می‌شود. در این روش، درمان‌گر با حرکاتی پیچشی، چرخشی و فشاری، به آزادسازی و ترمیم بافت آسیب‌دیده کمک می‌کند.
  • درمان نقطه‌ای ماشه‌ای: این روش ماساژ درمانی، به برطرف کردن درد‌های مزمن در آرنج کمک می‌کند. ماساژ نقطه‌ای تقریبا شبیه ماساژ بافت عمیق است. با این تفاوت که ماساژ بافت عمیق، در محدوده وسیع‌تری صورت می‌گیرد.
  • ماساژ فیبر اصطکاک متقاطع: این تکنیک از انواع ماساژ بافت عمیق است. به طور کلی، در ماساژ بافت عمیق از فشار محکم و حرکت آهسته، برای ماساژ لایه‌های عمیق و فاسیا استفاده می‌شود.

فراموش نکنید که فیزیوتراپیست ممکن است به جز درمان‌های دستی برای درد در آرنج، روش‌های دیگری مانند موارد زیر را پیشنهاد دهد:

  • استفاده از دستگاه‌های تداخلی؛
  • ارائه برنامه برای زمان استراحت و فعالیت‌های روزمره؛
  • یخ‌درمانی و گرمادرمانی؛
  • استفاده از آرنج‌بند؛
  • ارائه تمرینات ورزشی آرنج؛
  • استفاده از تجهیزات خاص مانند لوله‌های الاستیک؛

تماس با بهترین متخصص فیزیوتراپی در تهران


مزایای ماساژ درمانی آرنج

ماساژ درمانی برای عصب اولنار آرنج، نیز مفید است؛ اما به طور کلی مزایای ماساژ درمانی آرنج بسیار زیاد است که عبارت‌اند از:

  • بازسازی الیاف و بهبود و سلامت تاندون؛
  • بهبود انعطاف‌پذیری و تحرک بیمار در ساعد، دست، بازو، شانه‌ها و گردن؛
  • بهبود دامنه حرکتی و ایجاد وضعیت بدنی مناسب در فرد؛
  • تسکین کلی درد و بهبود عملکرد آرنج و بازو؛
  • کاهش استرس و اضطراب آسیب‌زننده به ناحیه دردناک بدن؛
  • تقویت گردش خون؛
  • از بین بردن تنش‌های داخل تاندون‌ها؛
  • شکستن باف اسکار، کاهش درد؛
  • رفع اسپاسم عضلانی؛
  • افزایش قدرت عضلات آرنج؛

عوارض و خطرات ماساژ درمانی آرنج

به طور کلی عوامل منفی ماساژ درمانی برای آرنج در فرد مراجعه‌کننده ایجاد نمی‌شود؛ اما فراموش نکنید که حداقل تا 48 ساعت بعد از آسیب، نباید ماساژ درمانی را برای رفع درد خود انجام دهید. چون ممکن است باعث شدت در آسیب‌دیدگی شما شود. از طرفی باید توجه داشته باشید که آرنج شما هنگام برگزاری دوره ماساژ درمانی، دوباره آسیب نبیند. چون تاندون‌های آسیب‌دیده و تحت درمان، نمی‌توانند متحمل تنش دیگری باشند.

با این وجود می‌توان گفت خطرات ماساژ درمانی آرنج ، نسبت به دیگر روش‌های درمان آرنج تنیس بازان، کم‌تر است. برای همین شما می‌توانید با مشورت و تجویز پزشک ارتوپد خود هرچه زودتر ماساژ را شروع کنید و خیالتان از بروز عوارض منفی در بدنتان، راحت باشد.

مدت زمان درمان با ماساژ درمانی آرنج در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

به طور کلی نمی‌توان برای مدت زمان ماساژ درمانی آرنج، زمان ثابتی در نظر گرفت. چون هر فرد ممکن است نیازمند مدت زمان ماساژ درمانی متفاوتی باشد. همان‍طور که گفته شد، روش‌های ماساژ درمانی برای آرنج، با تمرین‌های متفاوتی انجام می‌شود. این تمرین‌ها، ممکن است 15 ثانیه و بیشتر طول بکشند و هر جلسه ماساژ درمانی نیز مجموعه‌ای از این تمرینات و ماساژها روی آرنج دست شماست.

ماساژ درمانی برای بیماری های آرنج

در اولین جلسه ماساژ درمانی آرنج در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، از شما درباره علائم، سابقه و علت مراجعه شما به کلینیک سوالاتی پرسیده می‌شود. پس از آن، فیزیوتراپیست می‌تواند با شناخت کامل درباره عارضه شما، برنامه درمانی مناسبی را برایتان طراحی کند. تعداد جلسات ماساژ درمانی نیز به میزان شدت عارضه در فرد بستگی دارد. به طوری که برخی از دردهای آرنج، ممکن است در طی چند ماه به بهبودی کامل نزدیک شوند.

هزینه ماساژ درمانی آرنج در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

کلینیک ارتوپدی پزشک اول، به عنوان یکی از معتبرترین مراکز خدمات ارتوپدی در تهران، شناخته می‌شود. این کلینیک، با وجود کادر مجرب پزشکی و دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته، ماساژ درمانی برای آرنج را نیز با هزینه‌ای به صرفه و منصفانه انجام می‎‌دهد. شما می‌توانید برای اطلاع از هزینه ماساژ درمانی آرنج و همچنین دریافت مشاوره و گرفتن نوبت برای انواع خدمات مانند طب سوزنی، آب درمانی، فیزیوتراپی و ماساژ درمانی با کلینیک پزشک اول تماس بگیرید و با وجود مجرب‌ترین و حرفه‌ای‌ترین پزشکان و جراحان، خیال خود را از درمان بیماری‌ها و تسکین دردهای مختلف عضلانی خود راحت کنید.

همچنین بخوانید
برای انجام ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی و ریشه های عصبی داخل کانالی در ستون فقرات و برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام ماساژ درمانی کمر و سیاتیک و دیسک کمر حتما با یک متخصص ارتوپد مشاوره کنید. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام ماساژ درمانی سردرد از جمله سردردهای میگرنی، عصبی و تنشی و همچنین سردردهای گردنی و تسکین سردردهای گیجگاهی با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام ماساژ درمانی زانو و کشکک زانو حتما با یک متخصص ارتوپد مشاوره کنید. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: