زانو مهم‌ترین مفصل بدن انسان است، زیرا کل وزن شما در حالت ایستاده توسط این مفصل تحمل می‌شود و طبیعی است که آسیب‌هایی را به دلیل سبک زندگی اشتباه یا ضربه‌های شدید به خود ببیند. زانو آسیب دیده را می‌توان در اکثر افراد بزرگسال مشاهده کرد که باعث ایجاد اختلالات زیادی در زندگی آن‌ها می‌شود؛ زیرا نمی‌توان با یک زانو آسیب دیده به راحتی فعالیت‌های روزانه را انجام داد و از طرفی به دلیل اینکه این زانو پرکار‌ترین مفصل بدن است، همیشه در حال فعالیت است و فرصتی برای درمان خود پیدا نخواهد کرد و همیشه باعث ایجاد درد می‌شود. درمان زانو یکی از مسائل بسیار مهم محسوب می‌شود؛ زیرا پروسه‌های درمانی زانو معمولا با عمل جراحی همراه هستند که باعث توقف فعالیت شخص برای چندین ماه می‌شوند. آب درمانی برای زانو یکی از روش‌های درمانی است که در این مقاله در مورد این نوع درمان، مزایا، روش‌های درمانی، عوارض و مدت زمان درمان خواهیم گفت.

هزینه آب درمانی زانو

آب درمانی زانو چیست و چگونه انجام می‌ شود؟

آب درمانی به زبان ساده یعنی درمان بیماری‌های عضلانی، استخوانی و مفصلی با استفاده از آب گرم و سرد. برای پاسخ به آب درمانی زانو چیست؟ باید دید که چه بیماری‌هایی زانو را تهدید می‌کنند که آب درمانی توانایی درمان آن‌ها را دارد. مفصل زانو، اهمیت بسیار بالایی در بدن انسان دارد و از طرفی پیچیده‌ترین مفصل بدن نیز به شمار می‌رود؛ زیرا اجزای بسیار زیادی در تشکیل این مفصل دست دارند. زانو از کشکک و رباط‌ها و... تشکیل شده است که همین مسئله باعث می‌شود تا در معرض خطرات زیادی قرار گیرد و با آسیب دیدن هرکدام از این موارد، عملکرد آن به طرز قابل توجهی مختل خواهد شد و نمی‌تواند همانند قبل فعالیت کند.

آب درمانی برای بیماری‌ های زانو بهترین روش درمانی است، زیرا اگر زانوی شما آسیب بسیار جدی ندیده است؛ اما توانایی انجام فعالیت به صورت عادی را ندارد، می‌توانید با استفاده از این روش درمانی، به راحتی به درمان آن بپردازید و نیازی به عمل‌های جراحی نداشته باشید. به سراغ چگونگی انجام آب درمانی زانو می‌رویم که با استفاده از آب سرد و گرم انجام می‌شود که در محیط‌های مختلفی باعث درمان آسیب‌های جزئی زانو خواهد شد.

هیدروتراپی زانو برای درمان چه آسیب ‌هایی کاربرد دارد؟

چون زانو تحت آسیب‌های زیادی قرار می‌گیرد که مرتبط با اجزای آن هستند و برای درمان تمامی آن‌ها می‌توان از آب درمانی برای زانو استفاده کرد؛ در واقع انواع آب درمانی زانو، می‌تواند انواعی از آسیب‌های وارده به زانو را درمان کند، بدون اینکه نیازی به درمان‌های تهاجمی همچون جراحی باشد.

آب درمانی یا هیدروتراپی زانو در درمان آسیب‌های وارده به زانو نتایج مثبت و موثری داشته است؛ البته به شرطی که زانو آسیب دیدگی شدید نداشته باشد. زیرا اگر بافت مفصل، رباط و عضلات زانو به کلی از بین رفته باشند، نمی‌توان آن را با آب درمانی درمان کرد و باید به دنبال درمان‌های تهاجمی و سنگین همچون عمل جراحی بود. حرکات آب درمانی برای زانو شامل آسیب‌های زیر می‌شوند:

تورم و التهاب عضلات زانو

تورم زانو و ورم‌هایی که در اثر ضربه‌های وارده به زانو ایجاد می‌شوند را می‌توان به راحتی توسط آب درمانی درمان کرد. التهاب عضلات زانو یک موضوع جدی است، زیرا اگر آن را نادیده بگیرید، باعث می‌شوید تا زانوی شما قدرت کافی برای تحمل وزن بدن شما را نداشته باشد و به مرور زمان، دیگر اعضای آن آسیب جدی ببینند. آب درمانی برای زانو جهت رفع تورم و التهاب با استفاده از ماساژ آب گرم و همچنین استفاده از آب یخ برای ریلکس کردن ماهیچه‌های آن انجام خواهد شد.

ساییدگی مفصل زانو

ساییدگی مفصل زانو یکی از شایع‌ترین مشکلات زانو است که معمولا در بزرگسالی مشاهده می‌شود و درمان آن با استفاده از عمل جراحی و دیگر مواردی که تهاجمی محسوب می‌شوند، برای افراد بزرگسال مشکل خواهد بود. آب درمانی در این مورد می‌تواند به راحتی مشکلات مربوطه به ساییدگی زانو را برطرف کند، به شرطی که سطح ساییدگی زانو شدید نباشد. در این مورد با استفاده از استخر‌های آب گرم و سرد و همچنین شوک کیسه یخ، می‌توان فشار وارده روی مفصل زانو را کاهش داد تا فرصتی برای بهبود خود داشته باشد. در این مورد تعداد جلسات زیادتر هستند؛ زیرا ساییدگی نسبت به دیگر مشکلات زانو، کمی دیرتر برطرف خواهد شد.

آسیب‌های وارده به رباط زانو

رباط‌های صلیبی زانو، حرکت زانو را کنترل می‌کنند و ممکن است تحت فشار‌های شدید یا کشش‌های ناگهانی ملتهب شوند. با استفاده از آب درمانی می‌توان التهاب رباط‌ها را کنترل کرد تا درمان آن‌ها اغاز شود. نکته حائز اهمیت این مورد است که درمان آسیب‌های وارده به رباط صلیبی توسط آب درمانی، در صورتی ممکن است که رباط فقط ملتهب شده باشد؛ زیرا در صورت پاره شدن رباط صلیبی، این روش درمانی کافی نیست و تنها به کاهش روند بهبودی آن پس از عمل جراحی کمک خواهد کرد.

خطرات آب درمانی زانو

درد‌های عضلانی زانو

زانو درد را اکثرا تجربه کرده‌ایم و می‌دانیم که چقدر آزار دهنده است و باعث می‌شود تا نتوانیم فعالیت‌های خود را به درستی انجام دهیم. تسکین درد‌های زانو به وسیله آب درمانی یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌های درمان است و تنها با استفاده از ماساژ آب گرم و ماساژ فشار قوی جکوزی، می‌توان دردهای زانو را تسکین داد و با مرور زمان به صورت کامل آن‌ها را درمان کرد.

روش‌ های آب درمانی زانو در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

آب درمانی برای بهبود زانو در کلینیک ارتوپدی پزشک اول با روش‌های مختلفی صورت خواهد گرفت که توسط آب سرد و گرم انجام خواهند شد. روش‌ های آب درمانی زانو در کلینیک پزشک اول بیشتر راجع به غوطه وری در آب هستند که یکی از موارد اصلی آب درمانی زانو محسوب می‌شود.

غوطه وری در آب

اصلی‌ترین روش برای درمان زانو با استفاده از آب درمانی، استفاده از استخر برای غوطه ور شدن در آن و کاهش فشار روی زانو‌ها است. این موضوع که ورزش باعث می‌شود تا زانو خود را ترمیم کند واقعیت دارد؛ اما در مقابل ممکن است باعث شود تا وضعیت زانو وخیم‌تر شود. پس بهترین راه حل انجام ورزش‌های زانو درون آب است تا بدن غوطه ور باشد و هیچ‌گونه فشاری روی مفصل زانو نباشد. حرکات ورزشی درون استخر می‌توانند ساییدگی مفصل و مشکلات مرتبط با آرتروز زانو را به طور کلی برطرف کنند.

ماساژ آب گرم

استفاده از جکوزی فشار قوی یا کیسه‌های آب سرد، می‌تواند درد‌های مفصلی و همچنین التهاب عضلانی را بهبود بخشد و یکی از موثرترین روش‌ها برای ترمیم بافت‌های زانو است.

مزایای آب درمانی زانو

همانطور که بارها اشاره کردیم، آب درمانی ساده‌ترین روش درمانی برای مشکلات مرتبط با زانو است که مزایای زیادی هم به همراه دارد. اصلی‌ترین مزیت آب درمانی زانو این است که، این روش بدون هیچ‌گونه از کارافتادگی بدن صورت خواهد گرفت و فرد همزمان با پروسه درمانی به راحتی می‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهد؛ زیرا نیازی به بستری شدن نیست و هر روز به مدت 1 ساعت الی 2 ساعت برای آب درمانی کافی است.

این نوع درمان علاوه بر درمان مشکلات زانو، باعث بهبود دیگر اجزای بدن نیز می‌شود و حتی مفاصل شما را در وضعیت بهتری قرار می‌دهد. از دیگر مزایای آب درمانی زانو می‌توان به این مورد اشاره کرد که هزینه آن نسبت به عمل جراحی بسیار کمتر است و تمامی افراد می‌توانند آن را انجام دهند؛ زیرا سختی ندارد و بسیار ساده انجام می‌شود. این روش حتی سرگرم کننده هم است تا کسانی که علاقه به درمان خود ندارند یا از عمل‌های جراحی هراس دارند، شوق بیشتری برای انجام آن داشته باشند.

عوارض و خطرات آب درمانی زانو

یکی از موارد مثبت راجع به این روش درمان، این است که خطرات آب درمانی زانو تقریبا صفر هستند و هیچ‌گونه عوارضی در آن دیده نشده است. اگر به سراغ عوامل منفی آب درمانی برای زانو برویم، مشاهده می‌کنیم که تمامی گروه‌ها می‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند. البته افرادی که دارای دیابت هستند باید قبل از انجام این روش با پزشک متخصص در کلینیک ارتوپدی پزشک اول مشاوره کنند.

مدت زمان آب درمانی زانو

مدت زمان درمان با آب درمانی زانو در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

آب درمانی زانو در یک پروسه 1 الی 2 ماهه انجام می‌شود، پس نمی‌توان مدت زمان آب درمانی زانو را به طور دقیق مشخص کرد؛ زیرا وابسته به نوع مشکلی که زانوی شما دارد و حتی درصد آسیبی که به خود دیده است، مدت زمان درمان و تعداد جلسات افزایش پیدا می‌کند.

هزینه آب درمانی زانو در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

جدا از هزینه معاینه، برای مشخص کردن هزینه آب درمانی زانو باید دید که چه تعداد جلسات برای درمان مشکل زانو نیاز است. هرچقدر که جلسات شما بیشتر باشند مطمئنا هزینه مورد نیاز نیز افزایش پیدا می‌کند. برای مشخص شدن حدودی هزینه‌های درمان، بهتر است با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس برقرار کنید تا مشاوره‌های لازم را دریافت کنید. در صورت نیاز می‌توانید یک وقت ویزیت برای خود دریافت کنید تا وضعیت شما توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین بخوانید
آب درمانی فیبرومیالژیا یا هیدروتراپی Fibromyalgia برای درمان سختی مفاصل در زمان حرکت و احساس خستگی جهت مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات آب یخ درمانی در کلینیک پزشک اول | انواع روش ها و تکنیک های یخ درمانی | تاثیر آب یخ درمانی در توانبخشی | برای دریافت مشاوره و نوبت با ما تماس بگیرید.
آب درمانی ترک اعتیاد با انواع متدهای مدرن روشی راحت، بدون درد و عوارض برای درمان انواع اعتیاد. برای مشاوره و تعیین نوبت با کلینیک پزشک اول تماس بگیرید.
برای انجام آب درمانی دیسک با فیزوتراپیست مشورت کنید. کلینیک ارتوپدی پزشک اول خدمات هیدروتراپی دیسک کمر را ارائه می دهد. برای مشاوره و تعیین نوبت تماس بگیرید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: