فیزیوتراپی زانو

درد زانو یکی از شایع‌ترین مشکلات استخوانی عضلانی است که در بین افراد بزرگسال می‌توان آن را مشاهده کرد. جدا از افراد بزرگسالی که به درد زانو دچار می‌شوند، این درد در سنین پایین‌تر نیز رخ می‌دهد که دلایل آن می‌تواند وابسته به ورزش‌های سنگین یا آسیب‌های جدی به زانو باشد. مشکلات بسیار زیادی همراه با زانو درد هستند که باعث می‌شوند فعالیت فیزیکی فرد، دچار اختلال شود و وی نتواند به فعالیت‌های روزانه خود به درستی بپردازد. اصلی‌ترین روش درمان زانو درد، فیزیوتراپی زانو است. در ادامه این صفحه در مورد اهداف فیزیوتراپی زانو می‌خوانید و به طور کلی دوره درمانی آن را مشاهده می‌کنید. ضمن اینکه پاسخ سوالاتی همچون قیمت فیزیوتراپی زانو، علائم درد زانو و همچنین روش‌های درمان زانو را خواهید یافت.

اهداف فیزیوتراپی زانو

برای تجربه‌ی عالی فیزیوتراپی میتوانید از بهترین کلینیک فیزیوتراپی تهران وقت معالجه رزرو کنید.

آشنایی با آناتومی زانو

ابتدا به سراغ توضیحات کلی راجع به آناتومی زانو می‌رویم تا درک مطلب برای شما ساده‌تر شود. برای متوجه شدن اینکه چرا زانوها اغلب در معرض آسیب‌های جسمی هستند؛ باید دید که زانو چگونه تحرک پاها را میسر می‌کند. زانو مهم‌ترین مفصل بدن انسان است؛ زیرا سنگین‌ترین وظیفه را در بین دیگر اجزای بدن به عهده دارد. وزن بدن شما توسط پاها کنترل می‌شود و پا از استخوان ران و ساق تشکیل شده است که بلندترین استخوان‌های بدن هستند. زانو این دو استخوان را به یکدیگر متصل می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند تا تحرک پاها در 4 جهت ممکن شود.

ضمن اینکه پیچیده‌ترین مفصل بدن نیز هست؛ زیرا برای اتصال استخوان ران به ساق از مینیسک، رباط صلیبی، رباط جانبی خارجی، رباط جانبی داخلی، کشکک زانو و غضروف مفصلی تشکیل شده است. تمامی این اجزا در معرض آسیب‌های فیزیکی هستند و با هر آسیبی، می‌توانند باعث درد شوند. اصلی‌ترین دلیلی که باعث شده است زانو پیچیده باشد و از اجزای مختلفی تشکیل شود، تحمل وزن انسان است. وزن شما به طور کلی توسط زانوهای شما حمل می‌شود و افزایش وزن یا حمل اجزای سنگین که وزن شما را افزایش می‌دهند، باعث فشار روی زانو‌ها می‌شود.

دلایل زانو درد چیست؟

صحبت ما راجع به درد زانو با توضیح آناتومی زانو شروع شد و اکنون سوال ما این است که چرا زانو در معرض آسیب است؟ دلایلی که باعث آسیب به زانو می‌شوند چه هستند؟

• اصلی‌ترین دلیل آسیب به زانو، فشار بسیار زیاد روی پاها و زانو است.
  • علاوه بر فشار زیاد، کشش زانو به طرز غیر معمول نیز می‌تواند باعث پارگی رباط و مینیسک شود.
  • ضربه‌های شدید نیز می‌توانند باعث آسیب به کشکک و غضروف زانو شوند.

موارد بالا، دلایلی هستند که باعث می‌شوند، اجزای اصلی تشکیل‌دهنده زانو آسیب ببینند و در نتیجه آن، علائمی همچون سوزش یا درد در ناحیه زانو احساس می‌شود، توانایی خم و راست کردن زانو دچار مشکل می‌شود و پوست زانو قرمز می‌شود، ناحیه زانو دچار تورم پوستی خواهد شد و احساس سفتی آن به صورت واضح حس می‌شود. در ادامه به سراغ 3 دلیل اصلی درد زانو می‌رویم که عوامل ایجاد شدن درد در آن‌ها را توضیح دادیم.

پارگی مینیسک زانو

مینیسک یکی از مهم‌ترین اجزای زانو به شمار می‌رود؛ زیرا وظیفه جلوگیری از ضربه را به عهده دارد. پارگی مینیسک بیشتر در ورزشکاران دیده می‌شود؛ زیرا ضربه‌هایی که به زانو وارد می‌شوند، بیشتر در ورزش‌های فیزیکی رخ می‌دهند. زمانی که مینیسک پاره شود، فرد در چرخش پاهای خود دچار مشکل می‌شود. پارگی مینیسک باعث ایجاد اختلال و عدم هماهنگی در زانو می‌شود و فعالیت ورزشی، کاری و روزمره را دچار اختلال می‌کند. برای درمان پارگی مینیسک زانو با فیزیوتراپی، روش‌های بسیار تاثیرگذاری وجود دارد و جای نگرانی برای درمان آن وجود ندارد. تا زمان بهبودی کامل مینیسک، هیچ‌گونه فعالیت ورزشی سنگینی به بیمار توصیه نمی‌شود؛ زیرا مینیسک نقش ضربه گیر را دارد و زمانی که در حال درمان است، فعالیت خود را به درستی انجام نمی‌دهد و با کوچک‌ترین ضربه‌ای، وضعیت مینیسک از قبل هم وخیم‌تر می‌شود.

پارگی رباط صلیبی زانو

یکی از شایع‌ترین آسیب‌هایی که به زانو وارد می‌شود، پارگی رباط صلیبی است که اغلب ورزشکاران به آن دچار می‌شوند. رباط صلیبی یکی از مهم‌ترین اجزای زانو به شمار می‌رود و وظیفه آن، اتصال استخوان ران به ساق پا است و باعث می‌شود تا شما توانایی کش دادن پای خود را داشته باشید. رباط صلیبی تحت تأثیر کشش ناگهانی شدید، فشار ناگهانی بسیار زیاد، فرود آمدن از ارتفاع بالا روی پا، پیچ خوردگی سریع و با شدت بالا، پاره می‌شود. اگر به دلایل پاره شدن رباط صلیبی نگاه کنید، متوجه می‌شوید که چرا اکثر ورزشکاران دچار پارگی رباط صلیبی می‌شوند؛زیرا در ورزش‌های فیزیکی که پاها نقش زیادی دارند، همیشه این خطرات زانو را تهدید می‌کنند.

مدت زمان فیزیوتراپی زانو

از علائم پارگی رباط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• عدم ثبات زانو؛
  • عدم تحرک زانو؛
  • درد و تورم شدید؛

اگر این علائم را مشاهده کردید، حتما برای درمان پارگی رباط صلیبی زانو با فیزیوتراپی اقدام کنید. وابسته به نوع درمان و دوره درمانی، میزان بهبود رباط متفاوت است؛ پس حتما مطمئن شوید که در کلینیک پیشرفته و با کادر درمان مجرب، درمان خود را شروع کنید.

نرمی غضروف کشکک زانو

یکی از شایع‌ترین دلایل زانو درد، نرمی غضروف کشکک زانو است که به طرز قابل توجه‌ای بیشتر در افراد جوان مشاهده می‌شود. این عارضه زانو، ناشی از ساییدگی زیاد غضروف زیر کشکک زانو است و باعث می‌شود تا اتصال غضروفی به خوبی قرار نشود و درد ایجاد شود. افراد جوان بیشتر به نرمی غضروف مبتلا می‌شوند؛ زیرا دلیل ساییدگی و نرم شدن غضروف زیرین، استفاده و فشار بیش از حد به زانو است.

کسانی که در ورزش‌‌های فیزیکی همچون، دو و میدانی، فوتبال، وزنه‌برداری و بدنسازی فعالیت دارند، از زانوی خود بیشتر از حد نرمال استفاده می‌کنند که باعث ساییدگی غضروف کشکک می‌شود. برای درمان نرمی غضروف کشکک زانو با فیزیوتراپی، ابتدا باید فعالیت‌های ورزشی را متوقف کرد تا روند بهبودی غضروف آغاز شود و سپس به سراغ فیزیوتراپی رفت تا زانو به سلامت کامل خود دست پیدا کند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های فیزیوتراپی دست جهت بهبود در کوتاه‌ترین زمان

روش‌ های فیزیوتراپی زانو در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

درد زانو، واقعا یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلی است که شما با آن مواجه می‌شوید؛ زیرا تمامی فعالیت‌های روزانه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. این درد به وسیله درمان با فیزیوتراپی زانو بهبود پیدا می‌کند که در کلینیک ارتوپدی پزشک اول‌، بهترین تجهیزات پزشکی و فیزیوتراپی برای درمان زانو مهیا شده است. روش‌های فیزیوتراپی زانو در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، تنوع زیادی دارند و وابسته به تشخیص پزشک ارتوپد، بهترین دوره درمان برای بیمار مشخص می‌شود. یکی از روش‌های درمان درد زانو، فیزیوتراپی با برق است که نشان دهنده این موضوع است که در کلینیک پزشک اول، روش‌های درمانی بسیار زیادی وجود دارند که در درمان زانو آسیب دیده شما موثر هستند.

آموزش ورزش‌ های مخصوص زانو درد

یکی از بهترین روش‌های فیزیوتراپی زانو، ورزش‌های نرم و ساده برای بهبود روند درمان هستند. ورزش‌های به خصوصی همچون کشش نرم زانو وجود دارند که تأثیر بسیار مثبتی در روند درمانی دارند و در دوره‌های درمانی مشخص شده، باعث کاهش درد و درمان دائمی درد زانو می‌شوند. ورزش‌های مخصوص زانو درد، برای آسیب‌های درجه پایین مناسب هستند و نمی‌توان از آن‌ها برای آسیب‌های شدید رباط صلیبی یا مینیسک استفاده کرد. آسیب‌های وارده به زانو دارای درجه‌بندی هستند؛ به عنوان مثال، رباط صلیبی در 3 درجه مختلف آسیب می‌بیند که درجه اول آن بسیار سطحی و ساده است و با فیزیوتراپی و ورزش‌های مخصوص زانو، درمان می‌شود.

سرما و گرما درمانی

استفاده از یخ یا دستگاه فریز برای منقبض کردن زانو، باعث تسکین درد می‌شود و از طرفی استفاده از گرما نیز باعث کاهش درد زانو می‌شود و به درمان آن نیز کمک می‌کند. اما سوال این است که چه موقع باید از سرما استفاده کنیم و چه موقع از گرما؟ پاسخ این سوال وابسته به نوع آسیب دیدگی شما است؛ زیرا نمی‌توان در هر شرایطی از سرما و گرما استفاده کرد و این دو روش درمانی، نیازمند شرایط مختص به خود هستند تا تأثیرگذاری خود را روی درد زانو نشان دهند. از سرما و گرما درمانی به عنوان یکی از ساده‌ترین و موثرترین روش‌های درمان درد‌های عضلانی و استخوانی یاد می‌شود؛ زیرا روند بهبودی سریعی دارند و همچنین بیشترین تأثیر را روی آسیب‌های سطحی نشان می‌دهند.

ماساژ درمانی

ماساژ اصولی پا توسط یک ماساژور حرفه‌ای، تأثیر بسیار زیادی در کاهش درد زانو و همچنین کمک به روند بهبودی دارد. برای ماساژ زانو از روغن‌های کاهش دهنده و کرم‌های تسکین دهنده درد استفاده می‌شود. در کلینیک پزشک اول، ماساژ درمانی حرفه‌ای یکی از روش‌های کاهش درد است که بنا به توصیه پزشک ارتوپد در دوره درمانی قرار می‌گیرد.

خدمات ماساژ درمانی در کلینیک پزشک اول تهران

لیزر درمانی

امروزه از لیزر‌ها برای درمان بسیاری از بیماری‌های عضلانی و استخوانی استفاده می‌شود و در کلینیک پزشک اول برای درمان زانو درد، لیزر درمانی یکی از پاسخ‌های پزشک ارتوپد به این عارضه است. در لیزر درمانی، پزشک ارتوپد به سراغ فیزیوتراپی زانو با دستگاه لیزر می‌رود و بافت‌های آسیب دیده را درمان می‌کند. استفاده از لیزر بستگی به سطح آسیب دیدگی شما و همچنین نظر پزشک دارد.

درمان نرمی غضروف کشکک زانو با فیزیوتراپی

اولتراسوندتراپی

یکی از جالب‌ترین روش‌های درمانی زانو درد، اولتراسوندتراپی است که با استفاده از امواج صوتی، باعث کاهش درد خواهد شد. در این روش با استفاده از یک دستگاه امواج صوتی با فرکانس بالا، روی ناحیه درد متمرکز می‌شوند و در نتیجه به درمان بافت عضله و کاهش درد، کمک بسیاری می‌شود.

تحریک عصب و عضله

در توضیح ابتدایی راجع به روش‌های درمانی درد زانو در کلینیک پزشک اول، به این موضوع اشاره داشتیم که یکی از روش‌های درمان، فیزیوتراپی زانو با برق است. در این روش برای تحریک عصب از یک دستگاه با ولتاژ پایین الکتریسته استفاده می‌‌شود و باعث تسکین دردهای شدید می‌شود.

مگنت تراپی

تمرکز مگنت تراپی روی کاهش ورم و کاهش درد است و یکی از پراستفاده‌ترین روش‌های درمانی برای درمان زانو است. فیزیوتراپی زانو با استفاده از راه‌های مختلفی صورت می‌گیرد و مگنت تراپی یکی از ساده‌ترین آن‌ها است. در مگنت تراپی، فرد بیمار روی تخت مخصوص دراز می‌‌کشد و با استفاده از دستگاه‌های مگنت، یک میدان مغناطیسی روی ناحیه درد شکل می‌گیرد که باعث کاهش ورم و درد می‌شود.

فیزیوتراپی زانو چه مزایایی دارد؟

فیزیوتراپی زانو، اولین اقدامی است که شما پس از آسیب رساندن به زانوی خود باید انجام دهید؛ زیرا از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به کاهش درد و تسکین آن اشاره کرد. از دیگر فواید فیزیوتراپی برای زانو، می‌توان به کمک به روند بهبودی مشکلات زانو اشاره کرد که باعث می‌شود تا شما همانند قبل از آسیب دیدگی، توانایی استفاده از زانو خود را بدست آورید.

چه زمانی باید به فیزیوتراپیست مراجعه کنیم؟

عوارض فیزیوتراپی زانو

از اصلی‌ترین عوارض فیزیوتراپی زانو، می‌توان به سوزش‌ و سوختگی‌های ناحیه‌ای در زانو اشاره کرد که اغلب پس از دوره درمانی به مرور زمان برطرف می‌شوند؛ ولی ممکن است باعث ایجاد ناخوشایندی در دوره درمان شوند. از دیگر عوارض احتمالی در فیزیوتراپی زانو، می‌توان به درمان آن با برق اشاره کرد که ممکن است باعث برق گرفتگی‌های سطحی در پوست شود. به طور کلی نمی‌توان عوارض فیزیوتراپی را بسیار جدی گرفت؛ زیرا پس از مدتی برطرف می‌شوند و مشکلی از آن بابت وجود ندارد. از این عوارض می‌توان تا حد زیادی جلوگیری کرد؛ اما بعضی از آن‌ها همانند سوزش و سوختگی در سطح پوست، اکثراً رخ می‌دهند و جای نگرانی برای آن‌ها نیست.

مدت زمان فیزیوتراپی زانو چقدر است؟

برای اطلاع از مدت زمان فیزیوتراپی زانو، باید زانوی شما توسط پزشک ارتوپد مشاهده شود تا دوره درمانی مناسب با وضعیت آن، انتخاب شود. دوره‌های فیزیوتراپی اکثرا چندین هفته طول می‌کشند و دوره درمانی آن از 2 هفته به بالا است. برای اطلاع دقیق از مدت زمان درمان خود، حتما به کلینیک ارتوپدی پزشک اول مراجعه کنید تا وضعیت شما توسط پزشک متخصص بررسی شود.

تأثیر فیزیوتراپی زانو بعد از عمل جراحی و قبل از عمل

فیزیوتراپی قبل از عمل جراحی، باعث تسکین درد و همچنین بهبود جزئی عضلات آسیب دیده می‌شود و جراحی را بسیار ساده تر می‌کند و میزان موفقیت جراحی نیز بسیار افزایش پیدا می‌کند. دوره‌های فیزیوتراپی زانو پس از جراحی ضروری هستند؛ زیرا روند درمانی را کوتاه می‌کنند و همچنین از مشکلات احتمالی نیز جلوگیری خواهند کرد. فیزیوتراپی در درمان زانو جزو ضروریات است و به هیچ وجه نباید آن را نادیده گرفت. حتما جلسات درمانی خود را چه قبل از عمل و چه بعد از عمل، با جدیت پیگیری کنید و مدام وضعیت خود را به پزشک گزارش دهید.

درمان پارگی رباط صلیبی زانو با فیزیوتراپی

هزینه‌ های فیزیوتراپی زانو در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

برای اطلاع از هزینه دوره درمانی به وسیله فیزیوتراپی زانو، باید دید که پزشک ارتوپد چه تعداد جلسه درمانی برای شما تعیین می‌کند و همچنین روش درمانی چه خواهد بود. به طور کلی هزینه فیزیوتراپی زانو عدد مشخصی نیست؛ زیرا روش‌های درمانی مختلفی برای آن موجود است و هر روش درمان، هزینه متفاوتی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر، حتما یک تماس با کلینیک ارتوپدی پزشک اول برقرار کنید تا اطلاعات کامل را دریافت کنید.

انواع روش های فیزیوتراپی آرتروز | ارائه خدمات برای درمان آرتروز شانه، گردن، زانو و کتف با فیزیوتراپی + هزینه فیزیوتراپی آرتروز در کلینیک ارتوپدی پزشک اول
روش های فیزیوتراپی دست | خدمات درمانی تونل کارپال، آسیب تاندون و رباط و شکستگی نواحی مختلف دست با فیزیوتراپی + هزینه فیزیوتراپی دست در کلینیک ارتوپدی پزشک اول
انواع روش های فیزیوتراپی کمر | انواع خدمات درمانی پارگی دیسک کمر، درمان قوز کمر و سیاتیک با فیزیوتراپی + هزینه فیزیوتراپی کمر در کلینیک ارتوپدی پزشک اول