درد گردن یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که افراد را از انجام فعالیت‌های روزمره و کاری بازمی‌دارد. ماساژدرمانی و داروهای مسکن می‌توانند درد را کاهش دهند؛ ولی، درمان‌هایی موقتی محسوب می‌شوند. اگر به دنبال درمانی با تأثیراتی طولانی‌مدت‌تر هستید، طب سوزنی گردن را امتحان کنید.

تحقیقات نشان می‌دهند که طب سوزنی گردن یکی از بهترین درمان‌های مکمل برای کاهش درد گردن محسوب می‌شود. در ادامه، به هر آنچه که باید درباره درمان گردن با کمک طب سوزنی بدانید مانند مزایا، عوارض جانبی و مدت زمان تأثیر آن خواهیم پرداخت.

درمان گرفتگی گردن با طب سوزنی

طب سوزنی برای گردن

طب سوزنی نوعی طب سنتی چینی است که در آن، سوزن‌هایی وارد نقاط طب سوزنی در پوست بدن می‌شوند و به بهبود جریان انرژی، افزایش گردش خون، کاهش التهاب و ترشح مواد شیمایی عصبی مانند دوپامین و سرتونین کمک می‌کنند. همچنین این روش می‌تواند درد گردن را تسکین دهد و باعث آرامش شود؛ بنابراین، می‌تواند تأثیر قابل توجهی روی سفتی مزمن گردن و بیماری‌های ناشی از استرس بگذارد.

در طب سوزنی گردن، نقاطی که باید با سوزن‌ها تحریک شوند با توجه به علائم فرد، سوابق پزشکی و تأثیر جلسات طب سوزنی قبلی تعیین می‌شوند. در برخی موارد، طب سوزنی گردن ممکن است با درمان‌های دیگری مانند ماساژدرمانی، رایحه‌درمانی و تکنیک‌های آرام‌سازی ترکیب شود. بهتر است بدانید که سوزن‌ها وارد لایه بیرونی پوست می‌شوند؛ بنابراین، بیمار معمولا دردی را احساس نخواهد کرد.

روش‌های سوزن گذاری در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

تحقیقات نشان می‌دهند که انواع روش سوزنگذاری برای گردن مانند طب سوزنی سنتی، سوزن خشک و طب سوزنی الکتریکی می‌توانند روی درد و بیماری‌های گردن تأثیری مثبت بگذارند. در ادامه، روش‌های طب سوزنی گردن را معرفی می‌کنیم.

طب سوزنی سنتی

برخلاف رویکردهای طب غربی که تنها روی برطرف کردن درد تمرکز می‌کنند، تمرکز طب سوزنی شرقی روی شناسایی دلایل زمینه‌ای درد و سفتی گردن است. براساس طب سنتی چینی، درد گردن و سردرد معمولا نشانه مشکلات دیگری هستند؛ بنابراین، پزشک طب سوزنی سنتی به سلامت ستون فقرات توجه خواهد کرد و به دنبال علائم دیسک گردن، مفاصل آسیب‌دیده و دیگر مشکلات خواهد گشت.

تماس با دکتر طب سوزنی گردن در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

تعیین کردن علت دقیق درد ممکن است دشوار باشد؛ ولی، پزشک طب سوزنی باتجربه و ماهر می‌تواند ریشه مشکلات شما را با معایناتی عمیق پیدا کند. در این روش ممکن است سوزن‌ها وارد نواحی دیگری به جای ناحیه درد در گردن شوند؛ زیرا، چنین رویکردی می‌تواند التهاب را کاهش دهد و انرژی چی و یانگ را تقویت کند. ممکن است این روش با طب سوزنی الکتریکی برای دستیابی به نتایجی بهتر ترکیب شود.

طب سوزنی الکتریکی

طب سوزنی الکتریکی روشی کاملا ایمن است که در آن، از جریان الکتریکی برای تحریک سوزن‌های طب سوزنی استفاده می‌شود. طب سوزنی الکتریکی می‌تواند به درمان انواع درد در گردن کمک کند. اگر از این روش طب سوزنی برای درد گردن و شانه خود استفاده کنید، درد به‌صورت قابل توجهی بهبود خواهد یافت و نتایجی بلندمدت مشاهده خواهید کرد.

سوزن خشک

سوزن خشک یکی دیگر از روش‌های بسیار مؤثر طب سوزنی برای آسیب‌های ورزشی و دردهای عضلانی گردن است. در این روش طب غربی همانند طب سوزنی چینی از سوزن‌هایی کوچک استفاده می‌شود. این سوزن‌ها وارد نقاط ماشه‌ای ایجادکننده درد و اختلال در عملکرد می‌شوند و آن‌ها را تحریک می‌کنند. از سوزن خشک به عنوان یک درمان توانبخشی استفاده می‌شود؛ زیرا، به عضلات در بهبودی از آسیب و سفتی کمک می‌کند.

درمان پارگی، بیرون زدگی و فتق دیسک گردن با طب سوزنی

طب سوزنی در درمان کدام بیماری های گردن کاربرد دارد؟

تحقیقات مختلفی نشان می‌دهند که طب سوزنی می‌تواند به کاهش شدت ناتوانی و درد گردن کمک کند. در ادامه، تأثیرات طب سوزنی گردن را روی سه بیماری بررسی می‌کنیم.

درمان دیسک گردن

درمان پارگی، بیرون زدگی و فتق دیسک گردن با طب سوزنی رایج است. از آنجایی که درد دیسک کمر مزمن است، درد بیشتر بیمارانی که اقدام به درمان دیسک گردن با طب سوزنی و درمان‌های دارویی می‌کنند، به‌صورت قابل توجهی را تسکین می‌یابد.

درمان گرفتگی های گردن

تحقیقات نشان می‌دهند که درمان گرفتگی گردن با طب سوزنی امکان‌پذیر است. استرس می‌تواند نقشی مهم در گرفتگی‌های گردن ایفا کند و طب سوزنی می‌تواند استرس را کاهش دهد؛ بنابراین، طب سوزنی می‌تواند به کاهش گرفتگی در گردن کمک کند.

درمان آرتروز گردن

تحقیقات نشان می‌دهند که اگر از طب سوزنی برای آرتروز گردن استفاده شود، درد و سفتی کاهش خواهند یافت. همچنین تحقیقی نشان داد که ترکیب طب سوزنی با درمان‌های مرسوم می‌تواند به کاهش درد و بهبود عملکرد بیماران مبتلا به آرتروز گردن کمک کند.

فواید و مزایا طب سوزنی گردن

اگر از درد و بیماری‌های گردن رنج می‌برید، بهتر است با فواید و مزایای طب سوزنی گردن آشنا شوید:

تقویت سیستم ایمنی بدن برای افزایش سرعت بهبودی

درمان‌هایی مانند داروها با عوامل بیماری‌زا مبارزه می‌کنند و از آسیب بیشتر و افزایش شدت بیماری جلوگیری می‌کنند؛ ولی، طب سوزنی گردن می‌تواند سیستم ایمنی شما را تقویت می‌کند تا شما را از چنین درمان‌هایی بی‌نیاز کند. همچنین طب سوزنی گردن می‌تواند احساس سرما و احساس خستگی را کاهش دهد و باعث شود بتواند عملکرد بهتری در محل کار داشته باشید.

کاهش تکرار علائم میگرن

میگرن یکی از دلایل شایع آسیب گردن است. در تحقیقی، طب سوزنی توانست تکرار علائم میگرن 41% از شرکت‌کنندگان را به‌صورت قابل توجهی کاهش دهد. طب سوزنی به کاهش درد بسیاری از بیماران مبتلا به میگرن کمک کرده است؛ بنابراین، طب سوزنی گردن می‌تواند به کاهش تکرار علائم میگرن ناشی از آسیب گردن نیز کمک کند.

طب سوزنی یک درمان تسکین‌دهنده درد است

سوزن‌های طب سوزنی می‌توانند ترشح مواد شیمایی تسکین‌دهنده درد مانند اپیوئیدها و اندورفین‌ها را تحریک کنند. اندورفین‌ها تسکین‌دهنده‌های طبیعی بدن هستند که می‌توانند باعث تسکین درد گردن شوند. این مواد شیمیایی می‌توانند مسیرهای انتقال پیام‌های درد به مغز را مسدود کنند تا مغز درد کمتری را احساس کند.

کمک به بهبود الگوهای خواب

طب سوزنی می‌تواند به افراد مبتلا به درد و بیماری‌های گردن که نمی‌توانند شب‌ها به‌خوبی بخوابند، کمک کند. تحقیقات نشان داده‌اند که طب سوزنی می‌تواند بهتر از داروها و بسیاری از درمان‌های غربی به بهبود خواب این بیماران کمک کند. همچنین ترکیب طب سوزنی با سایر درمان‌ها می‌تواند تأثیر قابل توجهی در بهبود الگوهای خواب بگذارد.

کمک به افزایش سرعت بهبودی

طب سوزنی گردن به بهبود نحوه بازسازی بافت عضلانی و بازگرداندن انرژی به بدن کمک می‌کند. طبق گفته‌های سازمان ملی سرطان در ایالات متحده آمریکا، استفاده از طب سوزنی پس از شیمی‌درمانی می‌تواند به افزایش تعداد سلول‌های سالم و مصونیت کمک کند.

درمان دیسک گردن با طب سوزنی

کمک به پیشگیری از آسیب

طب سوزنی می‌تواند هومئوستازی بدن را تقویت کند؛ در نتیجه، به بهبود عملکرد بدن و پیشگیری از آسیب‌ها کمک می‌کند. این روش درمانی به تعادل قلبی عروقی و عصبی و بهبود تنظیم سیستم عصبی نیز کمک می‌کند؛ بنابراین، می‌تواند به تنظیم ریزجریان و هدایت عصبی به نواحی ملتهب برای بهبودی سریع کمک کند.

افزایش استقامت بدن

اگر سیستم عصبی به‌خوبی تنظیم شده باشد، به افزایش استقامت و انرژی برای کار یا ورزش کمک می‌کند. همچنین طب سوزنی گردن به افزایش آرامش بسیاری از بیماران کمک می‌کند؛ در نتیجه، آن‌ها عملکرد بهتری در روز خواهند داشت.

عوارض و خطرات طب سوزنی گردن

عوارض طب سوزنی گردن معمولا خفیف هستند. زخم، درد در طول جلسه، حساسیت به لمس در محل وارد شدن سوزن‌ها، خونریزی، سرگیجه، سبکی سر و سردرد از عوارض جانبی طب سوزنی گردن محسوب می‌شوند. همچنین آسیب به نواحی نزدیک نقاط طب سوزنی مانند رگ‌های خونی، خونریزی شدید، عفونت، ابتلا به بیماری‌هایی که از طریق خون منتقل می‌شوند و واکنش‌های آلرژیک به مواد شیمیایی از خطرات طب سوزنی گردن به شمار می‌روند.

اگر پزشک طب سوزنی از سوزن‌های کثیف یا تکنیک‌های نامناسب استفاده کند، ممکن است با خطرات طب سوزنی روبرو شوید؛ بنابراین، انتخاب پزشکی معتبر و دارای مجوز از اهمیت بالایی برخوردار است. پزشکان کلینیک ارتوپدی پزشک اول فقط از سوزن‌های استریل یکبار مصرف استفاده می‌کنند و هرگز دوباره از این سوزن‌ها استفاده نخواهند کرد.به خاطر داشته باشید که نباید از طب سوزنی گردن بدون مشورت با پزشک استفاده کنید؛ زیرا، تشخیص نادرست ممکن است با گذشت زمان منجر به آسیب جدی شود. بهتر است پیش از هر کاری به پزشکی معتبر مراجعه کنید تا بیماری شما به‌درستی تشخیص داده شود. سپس اگر می‌خواهید طب سوزنی گردن را امتحان کنید، پزشک آن را با روش‌های درمانی دیگر ترکیب خواهد کرد.مدت زمان تاثیر طب سوزنی گردن

مدت زمان تاثیر طب سوزنی گردن به عوامل بسیاری بستگی دارد؛ برای مثال، اگر درد گردن شما ناشی از دلایل زمینه‌ای نیست، تأثیر طب سوزنی گردن را بلافاصله پس از 1 یا 2 جلسه مشاهده خواهید کرد؛ ولی، اگر گردن‌درد یکی از علائم بیماری شماست یا دچار درد مزمن هستید، تأثیر طب سوزنی را پس از چندین جلسه مشاهده خواهید کرد.

همچنین نوع طب سوزنی گردن نیز یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار روی زمان مشاهده تأثیرات طب سوزنی است. علاوه بر موارد ذکرشده، سبک زندگی، رژیم غذایی، استرس و سلامت روان شما نیز روی زمان مشاهده نتایج طب سوزنی گردن تأثیر می‌گذارند. هر چه برای کاهش استرس و اصلاح سبک زندگی ناسالم خود تلاش کنید، تأثیرات طب سوزنی را سریع‌تر مشاهده خواهید کرد.

گاهی ممکن است خودتان نتوانید تأثیرات طب سوزنی گردن را مشاهده کنید؛ زیرا، تغییرات اغلب نامحسوس هستند یا به اندازه‌ای سرگرم زندگی هستید که متوجه تغییرات نمی‌شوید. منظور ما از تغییرات نامحسوس عبارت‌اند از: کاهش نیاز به مصرف داروهای مسکن، کاهش تکرار علائم، کاهش مدت علائم، خواب بهتر، اشتها و هضم بهتر، افزایش دامنه حرکتی گردن، احساس سلامتی و شادی بیشتر و افزایش انرژی.

پزشک طب سوزنی ممکن است به شما توصیه کند دو بار یا یک بار در هفته به مدت چندین ماه به مطب مراجعه کنید. اگر طبق برنامه تنظیم‌شده توسط پزشک پیش بروید، سبک زندگی خود را با توجه به توصیه‌های پزشک اصلاح دهید و از همه مهم‌تر، درمان را جدی بگیرید، تأثیرات طب سوزنی گردن را به‌زودی مشاهده خواهید کرد.

خدمات طب سوزنی گردن در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

نباید از خدمات طب سوزنی گردن بدون مشورت با پزشک استفاده کنید؛ زیرا، ممکن است با عوارض جانبی روبرو شوید. بهتر است به مطب پزشکان کلینیک ارتوپدی پزشک اول مراجعه کنید تا آن‌ها برنامه‌ای منحصربه‌فرد و مناسب با توجه به شرایط، سبک زندگی و سلامت عمومی شما تنظیم کنند و آرامش را با تسکین علائم به شما هدیه دهند. آن‌ها در طول درمان کنار شما خواهند بود و علائم شما را تحت نظر خواهند گرفت. همچنین ممکن است برنامه درمانی را برای دستیابی به نتایجی بهتر تغییر دهند.

درمان گردن با کمک طب سوزنی

پزشکان کلینیک ارتوپدی پزشک اول دارای تجربه و مهارت بالایی در استفاده از انواع روش‌های طب سوزنی برای مدیریت گردن‌درد و انواع بیماری‌های مزمن و حاد گردن هستند. آن‌ها اطلاعاتی جامع درباره نقاط طب سوزنی و نحوه انجام ایمن و صحیح این روش دارند. همچنین می‌توانند شما را در اصلاح سبک زندگی ناسالم و کاهش استرس راهنمایی کنند. اگر می‌خواهید از خدمات طب سوزنی گردن کلینیک ارتوپدی پزشک اول استفاده کنید یا سؤالاتی درباره این خدمات دارید، با شماره‌های کلینیک تماس بگیرید.

هزینه خدمات طب سوزنی گردن در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هزینه طب سوزنی گردن به عوامل بسیاری مانند روش طب سوزنی (مانند طب سوزنی سنتی چینی، طب سوزنی الکتریکی و سوزن خشک) و شرکت بیمه شما بستگی دارد. برخی از شرکت‌های بیمه ممکن است هزینه طب سوزنی را پوشش دهند؛ بنابراین، بهتر است قوانین شرکت بیمه خود را مطالعه کنید یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شرکت بیمه خود تماس بگیرید.

همچنین هزینه طب سوزنی گردن به نوع و شدت درد و بیماری گردن شما نیز بستگی دارد. هر چه درد و بیماری‌های شما شدیدتر باشند، باید در جلسات طب سوزنی بیشتری شرکت کنید؛ در نتیجه، باید هزینه بیشتری بپردازید. بهتر است به مطب پزشکان طب سوزنی کلینیک ارتوپدی پزشک اول مراجعه کنید تا هزینه دقیق طب سوزنی گردن با توجه به تعداد جلسات لازم برای درمان درد و شرایط شما تعیین شود.

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و بیشتر درباره هزینه خدمات طب سوزنی گردن در کلینیک ارتوپدی پزشک اول می‌توانید با شماره‌های درج‌شده در وب‌سایت تماس بگیرید یا به مطب پزشکان معتبر طب سوزنی این کلینیک مراجعه کنید.

طب سوزنی کمر در تهران | کاربرد انواع روش های سوزنگذاری در کاهش درد و آزادسازی اعصاب گرفتار توسط دیسک کمر | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات طب سوزنی دست در تهران | کاربرد انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان انواع بیماری های دست | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات طب سوزنی مغز در تهران | انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان انواع بیماری های مغز و اعصاب | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید
خدمات طب سوزنی گوش در تهران | کاربرد انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان انواع بیماری ها از ناحیه گوش | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.