طب سوزنی یک روش درمان سنتی است که بیش از دو هزار سال در چین استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر، پزشکان به بررسی این روش درمانی پرداختند و متوجه نتیجه و تاثیر طب سوزنی روی بیماری‌ها شدند. در طب سوزنی در نقاط مختلف بدن روی سیستم‌های عصبی، سوزن‌های استریل شده وارد می‌شود. این کار باعث تحریک سیستم عصبی و در نتیجه درمان عوارض بیماری می‌شود. یکی از نقاط بدن که طب سوزنی روی آن انجام می‌شود، سر است. طب سوزنی مغز برای درمان بسیاری از عوارض این بیماری استفاده می‌شود. در این متن قصد داریم در مورد درمان سکته مغزی با طب سوزنی توضیح دهیم. با ما همراه باشید تا شما را با روش‌های طب سوزنی مغز و تاثیرات آن آشنا کنیم.

خطرات طب سوزنی مغز

طب سوزنی برای مغز

متخصصان پزشکی، در هنگام انجام طب سنتی برای مغز، از سر عکس‌برداری کردند تا متوجه عملکرد مغز و علت تاثیر این روش  روی بدن شوند. آن‌ها متوجه شدند سوزن‌ها در نقاطی که قرار گرفتند و محیط‌های اطراف آن، باعث روشن و فعال شدن نواحی و عصب‌های مغزی می‌شوند. در این روش، سوزن‌ها باعث می‌شوند مواد شیمیایی در نخاع و مغز آزاد شوند. این تغییرات بیوشیمیایی توانایی‌های درمانی طبیعی بدن را تحریک کرده و موجب بهبودی می‌شود.

طب سوزنی باید توسط متخصص این حوزه انجام شود تا سوزن‌ها در نقاطی درست از سر قرار داده شوند. این روش درمانی به عنوان کم‌خطرترین روش درمان برای بهبودی عوارض سکته مغزی شناخته می‌شود. افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند، ممکن است دچار عوارض مختلفی مانند اسپاستیسیته (گرفتگی، انقباض و خشکی غیر ارادی و غیر طبیعی عضلانی)، مشکل در بلع و عدم تعادل شوند. بسیاری از این اثرات را با استفاده از درمان ترکیبی، یعنی استفاده از دارو و در کنار آن روش‌های درمانی مانند طب سوزنی، می‌توان بهبود بخشید. 

روش های سوزن گذاری در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

برای درمان بیماری‌ های مغز و اعصاب با طب سوزنی، ابتدا باید پرونده پزشکی بیمار توسط فرد متخصص بررسی شود. با توجه به نوع مشکل و عوارضی که فرد دچار آن شده است، روش سوزنگذاری برای مغز انتخاب می‌شود. سوزن گذاری روش‌های مختلفی دارد. یکی از این روش‌ها، وارد کردن سوزن استرلیزه و نازک در نقاط مشخصی از سر است. یکی دیگر از روش سوزن گذاری برای مغز، طب سوزنی الکتریکی است.

در این روش از دو یا چندین سوزن به طور همزمان برای انتقال جریان الکتریکی استفاده می‌شود. جریان الکتریکی به تحریک سیستم عصبی کمک می‌کند. در این روش متخصصان سوزن‌ها را با توجه به مشکلی که فرد دچار آن شده است، قرار می‌دهند و سپس جریان الکتریکی آرامی را به آن وارد می‌کنند. طب سوزنی الکتریکی به درمان، سرعت می‌بخشد و در نتیجه فرآیند و روالی که برای بهبود باید طی شود، کوتاه‌تر می‌شود.

طب سوزنی در درمان کدام بیماری های مغزی کاربرد دارد؟

طب سوزنی مغزی برای درمان عوارض و اثرات مختلف سکته مغزی کاربرد دارد. موارد زیر، از جمله عوارضی است که طب سوزنی به درمان آن‌ها کمک می‌کند.

  1. یکی از مشکلاتی که بیماران سکته مغزی به آن دچار می‌شوند، عدم تعادل در حرکت است. این مشکل را باید بسیار جدی گرفت، چرا که ممکن است بیمار به دلیل نداشتن تعادل، زمین بخورد و دچار آسیب و جراحات جدی شود. طب سوزنی در کاهش خطر زمین خوردن و بهبود تعادل کمک می‌کند.
  2. تحقیقات نشان داده است که درمان فلج مغزی (CP) با طب سوزنی امکان‌پذیر است. برخی از افراد پس از سکته مغزی، یک طرف بدنشان فلج می‌شود. تحقیقات و آزمایش‌های مختلف نشان داده است که طب سوزنی مغزی در درمان فلج مغزی و به کار افتادن قسمت فلج شده بدن، تاثیر دارد.
  3. در سکته مغزی ممکن است قسمتی از مغز که مسئول بلع است، آسیب ببیند. به همیت علت بیشتر افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند در خوردن غذا و نوشیدن مایعات مشکل دارند. طب سوزنی در درمان این مشکل کمک می‌کند.
  4. از دیگر عوارض سکته مغزی اسپاستیسیته است. در این حالت عضلات به طور غیر قابل کنترل سفت می‌شوند. همچنین برخی افراد، قدرت عضلات خود را پس از سکته مغزی از دست می‌دهند. این امر تحرک و راه رفتن را برای آن‌ها سخت و حتی غیرممکن می‌کند. با طب سوزنی می‌توان اسپاستیسیته را درمان و به افزایش قدرت عضلات کمک کرد.

مدت زمان تاثیر طب سوزنی مغز

فواید و مزایا طب سوزنی مغز

از مزایای طب سوزنی مغز می‌توان به درمان بیماری‌های مختلفی مانند سردرد میگرنی، کمردرد و آرتروز اشاره کرد. تحقیقات نشان داده است که درمان ضربه مغزی با طب سوزنی، در کنار استفاده از دارو، تاثیر چشمگیری در روند بهبود عوارض و مشکلات بعد از سکته دارد. موارد زیر را به عنوان تعدادی از فواید طب سوزنی برای اعصاب و روان می‌توان نام برد:

  • بازسازی سلول‌های مغز: طب سوزنی به بازسازی سلول‌های مغزی کمک می‌کند. این روش درمان منجر به تولید BDN اکتور نورون‌زایی مشتق شده از مغز و در نهایت ایجاد سلول‌های مغزی می‌شود. این امر به بهبود سلول‌هایی که در اثر سکته آسیب دیدند کمک می‌کند.
  • افزایش جریان خون در مغز: از دیگر فواید طب سوزنی مغز، می‌توان به افزایش یافتن جریان خون در مغز اشاره کرد. با افزایش یافتن جریان خون، مغز می‌تواند مواد مهم مغذی را که برای بهبود سلول‌های آسیب‌دیده نیاز دارد، دریافت کند.
  • آزادشدن اندورفین: طب سوزنی مغز، منجر به آزاد شدن اندورفین در مغز می‌شود. اندورفین به عنوان مورفین طبیعی بدن شناخته می‌شود و در تسکین درد نقش موثری دارد. این اثر طب سوزنی، باعث شده که این روش به یک درمان جایگزین برای کاهش درد پس از سکته مغزی تبدیل شود.

مواردی که بیان کردیم در بهبود عوارض سکته مغزی تاثیر دارد. با این حال از طب سوزنی به تنهایی برای درمان سکته مغزی استفاده نمی‌شود و در کنار آن دیگر درمان‌ها مانند دارو و فیزیوتراپی باید انجام شود. قبل از شروع هر روال درمانی باید با پزشک معالج خود مشورت کرده و درمان‌ها زیر نظر او انجام شود.

عوارض و خطرات طب سوزنی مغز

همانطور که توضیح دادیم، طب سوزنی مغز، در درمان عوارض و مشکلات ناشی از سکته مغزی تاثیر دارد. اما قبل از اقدام به درمان، باید در نظر داشته باشید سکته مغزی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود و این موضوع در روال درمان تاثیر دارد. سکته مغزی ایسکمیک، ناشی از لخته شدن خون، و سکته مغزی هموراژیک، ناشی از پارگی شریان است. برخی معتقد هستند طب سوزنی مغز باعث باز شدن رگ‌های خونی شده و لخته شدن خون را کاهش می‌دهد. این موضوع می‌تواند یکی از خطرات طب سوزنی مغز برای افرادی که دچار سکته مغزی هموراژیک شده‌اند به شمار آید.

طب سوزنی برای این گروه از افراد یک خطر بالقوه به شمار می‌آید. به همین علت توصیه می‌شود قبل از انجام این روش درمان، حتما با پزشک معالج مشورت کرده و طبق توصیه او عمل کنید. ضمن آن که برای جلوگیری از هرگونه مشکلی، طب سوزنی را زیر نظر افراد متخصص این حوزه باید انجام داد.

مدت زمان تاثیر طب سوزنی مغز

تاثیر طب سوزنی برای عوارض سکته مغزی، به موارد مختلفی بستگی دارد. عوارضی که فرد درگیر آن است، نوع سکته مغزی، نوع طب سوزنی که برای درمان انتخاب می‌شود، نوع واکنش بدن نسبت به درمان و نوع داروهایی که در کنار انجام طب سوزنی مصرف می‌کنید، از جمله این عوامل هستند. با توجه به این موارد، واضح است که مدت زمان تاثیر طب سوزنی مغز بیش از یک جلسه بوده و برای مشخص شدن نتیجه آن، باید دوره درمانی را به همراه استفاده از داروهای مکمل، طی کنید. تعداد جلسات درمان توسط پزشک متخصص با توجه به پرونده پزشکی شما تعیین می‌شود.

مزایای طب سوزنی مغز

خدمات طب سوزنی مغز در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

کلینیک ارتوپدی پزشک اول، یکی از مراکز تخصصی درمان است که خدمات مختلفی را در اختیار بیماران قرار می‌دهد. در این کلینیک انواع روش‌های طب سوزنی برای درمان بیماری‌های مختلف از جمله سکته مغزی، توسط متخصصین با سابقه، ارائه می‌شود. 

هزینه خدمات طب سوزنی مغز در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هزینه طب سوزنی مغز به تعداد جلسات و نوع طب سوزنی که برای درمان انتخاب می‌شود بستگی دارد. به همین علت در ابتدا باید پرونده پزشکی فرد بررسی شود. نسبت به روال درمانی که برای او انتخاب شده، هزینه برآورد می‌شود. برای اطلاع دقیق در مورد این موضوع، شما می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید و اطلاعات تکمیلی را دریافت کنید.

همچنین بخوانید
طب سوزنی کمر در تهران | کاربرد انواع روش های سوزنگذاری در کاهش درد و آزادسازی اعصاب گرفتار توسط دیسک کمر | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات طب سوزنی دست در تهران | کاربرد انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان انواع بیماری های دست | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
خدمات طب سوزنی گوش در تهران | کاربرد انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان انواع بیماری ها از ناحیه گوش | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات طب سوزنی پا در تهران | کاربرد انواع روش های درای نیدلینگ در تسکین و درمان انواع بیماری های پا | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: