درمان واریس کشاله ران

واریس یکی از مشکلات ناخوشایند است که اغلب افراد بزرگسال به آن دچار می‌شوند. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث می‌شود یک فرد به واریس مبتلا شود اما جای نگرانی نیست؛ زیرا برای درمان این بیماری روش‌های مختلف اثرگذاری وجود دارد. واریس کشاله ران، عمده‌ترین نوع واریس است که زنان و مردان در سنین بزرگسالی با آن روبه‌رو می‌شوند و اغلب آن‌ها به دنبال درمان آن نیستند و این یک اشتباه بزرگ است. درمان واریس کشاله ران باید پیگیری شود، زیرا شاید شکل و شمایل آن ترسناک نباشد و درد‌های آن گذرا باشند، ولی اگر درمان نشود، عواقب خوبی در انتظار بیمار نیست. ما در این صفحه روش‌ های درمان واریس کشاله ران را به شما توضیح خواهیم داد و همچنین به صورت مفصل راجع به عوارض، علائم و مراحل درمانی آن صحبت خواهیم کرد.

داروی درمان واریس کشاله ران

واریس کشاله ران چیست؟

واریس کشاله ران، به چندین رگ پیچ خورده گفته می‌شود که در اثر برگشت داده شدن خون، متورم شده‌ و رنگ آبی یا قرمز به خود گرفته‌اند و در زیر پوست قابل مشاهده هستند. رگ‌های واریس در ابتدا رگ‌های ساده‌ بوده‌اند که در اثر تضعیف سیاهرگ‌ها، خون را برگشت داده‌ و متورم شده‌اند. زمانی که خون از این رگ‌ها برگشت داده می‌شود، به دلیل فشار بالای خون، رگ پیچ می‌خورد و متورم می‌شود. بیماری واریس کشاله ران یک مشکل جدی نیست، ولی همراه با دردهای ناراحت کننده است و باعث می‌شود تا فرد در حالت ایستاده درد بکشد، اما این تنها مورد آزاردهنده راجع به واریس نیست. رگ‌های واریسی از روی پوست قابل مشاهده هستند و افراد اغلب از بابت آن‌ها احساس شرم و ناراحتی می‌کنند. به این دلیل که فرد مبتلا، همیشه رگ‌های واریسی خود را مشاهده می‌کند و احساس اعتماد به نفس خود را نسبت به بدن خود از دست خواهد داد.

دلایل بروز واریس کشاله ران

توضیح دادیم که سیاهرگ‌ها باید در معرض فشار باشند تا متورم شوند و واریس‌های کشاله ران به وجود آیند؛ اما چرا سیاهرگ‌ها در معرض فشار قرار می‌گیرند؟ خب چندین دلیل وجود دارد که باعث می‌شود سیاهرگ‌ها متورم و واریس‌ها روی پا مشاهده شوند. دلایل اصلی که باعث ایجاد واریس‌ها می‌شوند خیلی ساده هستند و اغلب افراد بدون توجه به عوارض، آن‌ها را انجام می‌دهند.

فشار بر اثر پوشیدن شلوارهای تنگ

اصلی‌ترین دلیل ایجاد واریس، فشار زیاد به سیاهرگ‌ها است که باعث می‌شود خون برگشت داده نشود و لخته ایجاد کند. شلوارهای تنگ باعث می‌شود تا فشار زیادی به ران‌های شما وارد شود؛ و به ایجاد سیاهرگ‌های متورم یا همان واریس کشاله ران منتهی شود. کسی به این مورد توجه نمی‌کند که شلوارهای تنگ که در دوران‌ جوانی یک لباس شیک محسوب می‌شوند، ممکن است باعث ایجاد بیماری‌هایی در آینده شود. اگر هنوز به بیماری واریس کشاله ران مبتلا نشده‌اید و به دنبال توضیحات برای شخص دیگر هستید، حتما از پوشیدن شلوارهای تنگ خودداری کنید.

ژنتیک

دلیل ایجاد واریس در بزرگسالی به ژنتیک نیز وابسته است. اگر والدین شما و همچنین پدربزرگ و مادربزرگ شما مبتلا به واریس بوده‌اند، این بیماری می‌تواند از طریق ژنتیک به شما نیز منتقل شده باشد. البته تفاوتی ندارد که شما چگونه به بیماری واریس کشاله ران دچار شده‌اید، زیرا درمان آن قطعی است و وابسته به نحوه درگیر شدن با واریس ندارد.

ایستادن برای مدت زمان طولانی

زمانی که شما برای مدت زمان طولانی در طول روز ایستاده باشید، در طی سالیان متمادی رگ‌های شما دچار واریس می‌شوند و دلیل آن هم فشار وارده زیاد به سیاهرگ‌ها و متورم شدن آن‌ها است. اغلب افرادی که به واریس کشاله ران دچار شده‌اند، کارگران و کسانی بوده‌اند که شغل آن‌ها در اکثر ساعات روز، آن‌ها را مجبور کرده است که ایستاده باشند. حتما سعی کنید در طول روز استراحت کنید و بیشتر بنشینید و به پاهای خود فشار وارد نکنید.

هورمون‌های زنانه

اشاره داشتیم که واریس کشاله ران در زنان و مردان به یک صورت است. یکی از دلایلی که باعث می‌شود زنان به واریس کشاله ران مبتلا شوند، هورمون‌های زنانگی و دوران بارداری است. اگر زنی به دلیل هورمون به واریس کشاله ران مبتلا شود، اصلا جای نگرانی نیست و درمان واریس کشاله ران به راحتی برای او ممکن است.

چاقی

طبیعی است که هرچقدر وزن بیشتری داشته باشید، فشار بیشتری به پاهای شما وارد می‌شود و همین دلیل ایجاد واریس در کشاله ران است. کسانی که اضافه وزن دارند، میزان کلسترون خون آن‌ها بیشتر از حد نرمال است و کلسترول خون، باعث ایجاد لخته‌های خونی می‌شود که در ناحیه کشاله ران، باعث ایجاد واریس می‌شوند. پس اضافه وزن علاوه بر اینکه باعث می‌شود شما فشار زیادی روی پاهای خود وارد کنید، به دلیل ایجاد کلسترول زیاد، شانس ابتلا به واریس کشاله ران را به شدت افزایش می‌دهد.

افزایش سن

طبیعی است که با افزایش سن، استحکام استخوان‌ها کاهش یافته و نیروی وزن، فشار بیشتری به رگ‌ها وارد می‌شود. همراه با افزایش سن، میزان تحرک کم شده و احتمال ایجاد لخته‌های خونی به شدت زیاد می‌شود که دلیلی بر ابتلا به واریس کشاله ران است. همراه با کم‌ تحرکی، میزان کلسترول و چربی نیز افزایش پیدا می‌کند که روی دیواره‌های سیاهرگ‌ها اثر می‌گذارند و باعث ایجاد واریس کشاله ران می‌شوند.

پیشگیری از درمان واریس کشاله ران

علائم بروز درد‌های واریسی کشاله ران

از نشانه‌ های دردهای واریسی کشاله ران، می‌توان به احساس درد در هنگام ایستادن اشاره کرد که بسیار آزار دهنده است. از دیگر علائم درد واریس کشاله ران، احساس سوزش در ران است که قطعا احساس خوشایندی نیست. اگر واریس کشاله ران درمان نشود، منجر به زرد رنگ شدن ناحیه واریس می‌شود. واریس کشاله ران با گذشت زمان پیشرفت می‌کند و رگ‌ها علاوه بر اینکه از روی پوست قابل مشاهده هستند، برآمده نیز می‌شوند و شما می توانید رگ‌های متورم شده را روی سطح پوست خود مشاهده کنید.

در مواردی رگ‌های متورم شده زخم می‌شوند که مقطعی هستند، ولی اگر واریس درمان نشود، شما باید با این زخم‌ها دست و پنجه نرم کنید. یکی دیگر از مواردی که در افراد دارای واریس کشاله ران مشاهده شده است، احساس سنگینی زیاد پاها است که باعث می‌شود حرکت کردن و حفظ تعادل، کمی مشکل شود. نکته‌ای که در رابطه با دردهای ناشی از واریس کشاله ران وجود دارد، این است که این موارد در اثر گذشت زمان و درمان نکردن، پیشرفت می‌کنند و در یک بازه زمانی، دیگر نمی‌توان از درد آن‌ها چشم‌پوشی کرد و بسیار آزاردهنده می‌شود و مشکلات بسیار جدی برای فرد واریسی ایجاد می‌‌کند. واریس یک بیماری ساده و نرمال است، ولی اگر درمان نشود، عوارض آن شدید خواهد بود که در ادامه آن‌ها را معرفی و شرح داده‌ایم. در صورتی که به این بیماری مبتلا هستید، حتما به دنبال درمان واریس کشاله ران باشید، زیرا تمامی علائم واریس آزار دهنده است و احساس ناراحتی زیادی برای شما به همراه دارند.

عوارض بروز واریس کشاله ران

مطمئناً پزشک با درمان واریس کشاله ران این بیماری را به صورت قطعی از بین می‌برد، اما ممکن است به دلیل دیر مراجعه کردن برای درمان، بیمار با عوارض واریس کشاله ران مواجه شود. هرچند عوارض واریس کشاله ران درمان می‌شوند، اما وجود آن‌ها روی پاهای شما اصلا خوشایند نیست. این عوارض شامل سوختگی پا، تغییر رنگ پا، زخم‌های سفید کوچک روی پا، سفت شدن پا و تورم شدید پا هستند.

سوختگی پوست

زمانی که بیماری واریس کشاله ران پیشرفت کند، سوختگی پوست شروع می‌شود و رنگ پوست مایل به قرمز خواهد شد که همراه با سوزش و درد است. سوختگی پوست ابتدا در ناحیه واریس مشاهده می‌شود، ولی در صورت عدم درمان، پیشرفت می‌کند و تا زمانی که کل سطح پوست پا را درگیر نکند متوقف نخواهد شد.

تغییر رنگ

در بخش‌های قبلی به تغییر رنگ پوست به زرد اشاره داشتیم. این تغییر رنگ می‌تواند همراه با زخم‌ها و عفونت‌هایی همراه شود که پاهای فرد واریسی را زشت می‌کنند. تغییر رنگ پوست هرچند که یک عارضه جدی است، ولی با درمان واریس از بین می‌رود و می‌توان امید داشت که پاهای شما همانند سابق شوند.

زخم‌های سفید ریز

همراه با سوختگی پا، زخم‌هایی روی سطح پوست مشاهده می‌شوند که ریز هستند و رنگ سفید دارند. این زخم‌ها عمدتاً عفونی هستند و نیاز سریع به درمان دارند. یکی از زنگ خطرهایی که شما در مواجه با واریس های کشاله ران دارید، ظاهر شدن همین زخم‌ها است.

سفت شدن پوست

در مواردی ممکن است پوست شخص مبتلا به واریس، سفت شود و همانند یک سطح صاف و خشک و پوسیده شود. این مورد جزو خطرناک‌ترین عوارض واریس کشاله ران است که به ندرت مشاهده شده است، ولی خطر آن در صورت عدم درمان واریس، جدی است.

تورم رگ‌ها و پوست

یکی از شایع‌ترین عوارض واریس کشاله ران، تورم پوست و رگ‌ها است. تورم پوست در ابتدا فقط روی ناحیه رگ‌های واریسی مشاهده می‌شود، ولی در ادامه با پیشرفت بیماری، می‌تواند کل پوست را در بر گیرد. تورم پا ممکن است تا حدی پیشرفت کند که حرکت کردن دیگر ممکن نباشد و درد شدیدی احساس شود. باید قبل از اینکه واریس تا این حد پیشرفت کند به فکر درمان آن بود، زیرا جایی برای هیچ‌گونه اتلاف وقت وجود ندارد.

روش‌ های درمان واریس کشاله ران در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، روش‌های متفاوتی برای درمان واریس کشاله ران وجود دارد؛ اما سوال این است که درمان واریس کشاله ران چیست؟ از آن‌جایی که واریس کشاله ران در سطح پوست ایجاد می‌شود، درمان آن به وسیله لیزرها و مواد شیمایی امکان‌پذیر است. اما علت درمان واریس کشاله ران چه می‌تواند باشد؟ چرا باید به دنبال درمان آن باشید؟ متاسفانه در برخی موارد، این بیماری جدی گرفته نمی‌شود و شاید برای شما سوال باشد که آیا واجب است حتما به سراغ روش‌های درمانی برای واریس‌های کشاله ران بروید؟ بله واجب است که به دنبال درمان واریس باشید، زیرا این بیماری در صورت عدم درمان، بسیار پیشرفت می‌کند و دوران بزرگسالی شما را با درد و رنج زیاد همراه می‌کند؛ در واقع اگر درمان نشود، به حدی جدی می‌شود که فعالیت فیزیکی شما را مختل می‌کند. روش‌های درمانی که در کلینیک پزشک اول ارائه می‌شود، شامل لیزر درمانی درون وریدی، اسکلروتراپی فوم و فرسایش بسامد رادیویی است. این سه روش درمانی باعث می‌شوند تا بیماری به صورت قطعی از بین برود و شما بدون نگرانی و بدون هیچ‌گونه مشکلی کلینیک پزشک اول را ترک کنید. در ادامه 3 روش درمانی کلینیک پزشک اول را به شما معرفی می‌کنیم تا از نحوه درمان واریس اطلاعاتی را در دست داشته باشید.

لیزر درمانی درون وریدی

در این روش درمان، پزشک متخصص با استفاده از لیزر و چندین ابزار کمکی، وریدها را بازگشایی می‌کند و لخته‌های خونی را از بین می‌برد. این روش درمان جزو موثرترین‌ها است و در مدت زمان کوتاهی واریس‌ها را درمان می‌کند. همان‌طور که اطلاع دارید، واریس‌ها ناشی از لخته‌های خونی در سیاهرگ‌ها هستند که بر اثر فشار وارده زیاد جمع شده‌اند و سیاهرگ‌ها را متورم کرده‌اند. با استفاده از یک لوله و لیزر به راحتی می‌توان واریس‌ها را از بین برد و وریدهای کشاله ران را بازگشایی کرد.

مراحل درمان واریس کشاله ران از پذیرش تا ترخیص

اسکلروتراپی فوم

دومین روش درمانی که در کلینیک پزشک اول در دسترس شما است، اسکلروتراپی فوم است. اسکلروتراپی فوم به این صورت عمل می‌کند که پزشک با استفاده از چندین ماده شیمایی و محلول، یک نوع فوم می‌سازد که تزریق آن درون وریدها باعث بازگشایی سیاهرگ‌ها می‌شود. این روش درمان روی اکثریت بیماران مبتلا به واریس، جوابگو بوده است و درصد موفقیت بسیار بالایی دارد. البته نتایج هر نوع درمان، مرتبط با میزان پیشرفت واریس کشاله ران است. مواد شیمیایی که در اسکلروتراپی استفاده می‌شوند، عوارض خاصی ندارند. بیمار پس از استفاده از فوم و پایان درمان، باید مدتی را در خانه استراحت کند و روی پاهای خود فشاری وارد نکند. برای تسهیل درد و پیشرفت روند درمانی، استفاده از جوراب‌های واریس پیشنهاد می‌شود.

فرسایش بسامد رادیویی

سومین روشی که در کلینیک پزشک اول برای درمان وجود دارد، فرسایش بسامد رادیویی است. این روش همانند لیزر درون وریدی عمل می‌کند، اما تفاوت آن در این است که به جای لیزر از موج‌های گرمایی رادیویی استفاده می‌شود. با یک برش ساده، پزشک می‌تواند به رگ‌های واریسی دسترسی داشته باشد و سپس با استفاده از امواج رادیویی، یک انرژی گرمایی روی وریدهای واریسی ایجاد کند که باعث بازگشایی آن‌ها خواهد شد. این روش درمان از دو روش قبلی سریع‌تر انجام می‌شود و دوره پس از درمان کوتاهی دارد. به طوری که پس از درمان، شما نیازی به مراقبت‌های ویژه یا عدم فعالیت نخواهید داشت و سرعت بهبودی به طور ویژه‌ای در این روش چشم‌گیر است. یکی دیگر از نکاتی که در رابطه با فرسایش بسامد رادویی وجود دارد، از بین بردن عوارض واریس است. تمامی عوارض واریس کشاله ران همانند سوختگی‌ها و تورم‌ها درمان می‌شوند.

درمان واریس کشاله ران چه مدت طول می‌ کشد؟

مدت زمان بهبودی واریس کشاله ران، وابسته به تعداد واریس‌های شما و همچنین شیوه درمانی شما است. با مصرف داروی درمان واریس کشاله ران که باعث کمک به جریان خون می‌شود، شما می‌توانید انتظار یک دوره بهبودی بین 3 هفته تا 4 هفته‌ای را داشته باشید. این مدت زمان می‌تواند با تعداد وریدهای درگیر واریس افزایش یا کاهش پیدا کند. اگر عوارض واریس روی پا زیاد باشد، ممکن است روند بهبودی طولانی‌تر شود تا تمامی عوارض از بین روند. پس از گذشت یک هفته، می‌توان علائم درمان واریس کشاله ران را مشاهده کرد و از روند بهبودی خود مطمئن شد. ما در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، این امکان را فراهم کرده‌ایم تا با تشخیص پزشک متخصص، بهترین روش درمانی برای بیمار انتخاب شود و روند درمان کوتاه‌تر شود و موفقیت آن هم قطعی باشد. البته موفقیت درمانی مهم‌تر از مدت زمان درمان است، زیرا اشاره کردیم که واریس عوارض بسیار شدیدی دارد و اگر این عوارض به درستی رفع نشوند، امکان بازگشت بیماری وجود دارد پس تمرکز شما باید روی درمان موفقیت آمیز باشد.

مراحل درمان واریس کشاله ران از پذیرش تا ترخیص در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

در رابطه با مراحل درمان واریس کشاله ران از پذیرش تا ترخیص باید این را بدانید که در کلینیک پزشک اول، شما 4 مرحله درمانی را پشت سر می‌گذارید. این 4 مرحله این امکان را فراهم می‌کنند تا بهترین دوره درمانی برای شما مهیا شود و درصد موفقیت درمان به بالاترین حد خود برسد.

تشخیص واریس

زمانی که شما به کلینیک پزشک اول برای درمان واریس کشاله ران مراجعه می‌کنید، در مرحله اول توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار می‌گیرید تا نوع واریس و میزان پیشرفت آن مشخص شود. این مرحله باعث می‌شود تا از انتخاب بهترین روش درمانی اطمینان حاصل شود و نیازی به آزمون و خطا برای درمان نباشد. برای تشخیص واریس کشاله ران از سونوگرافی و تصویربرداری استفاده می‌شود.

انتخاب روش درمان

پس از اینکه میزان پیشرفت واریس در مرحله تشخیص مشخص شد، پزشک با توجه به دانش و تجربه خود، بهترین روش درمانی را انتخاب می‌کند. سه روش درمان را در بخش‌های قبل به شما معرفی کردیم و این سه روش همگی اثرگذار هستند و درمان با استفاده از آن‌ها قطعی است، ولی همیشه با توجه به شرایط بیمار یکی از این سه روش درصد موفقیت بیشتری دارد که پزشک متخصص از این موضوع اطمینان حاصل می‌کند که بهترین دوره درمان برای بیمار انتخاب شود.

درمان واریس کشاله ران

پس از اینکه روش درمانی شما مشخص شد، با توجه به نظر دکتر، طی جلساتی درمان شما آغار می‌شود. درمان واریس با توجه به روش‌های امروزی که شامل لیزر، اسکلروتراپی و گرمایش رادیویی می‌شوند، سریع است و نیازی به جلسات زیاد نیست. در هنگام درمان با روش‌های جدید، بیمار درد زیادی را متحمل نخواهد شد و اگر روش درمان باعث احساس درد شود، دکتر با استفاده از داروهای مسکن به بیمار کمک می‌کند.

ترخیص و مراقبت ‌های بعد از درمان

پس از پایان درمان در کلینیک پزشک اول، پزشک متخصص برای دوره پس از درمان به بیمار توصیه‌هایی می‌کند و نحوه مراقبت از خود پس از درمان را توضیح می‌دهد. پس از ترخیص بیمار از کلینیک پزشک اول، تنها اقدام باقی مانده برای تکمیل درمان، این است که بیمار تمامی توصیه‌های پزشک را انجام دهد و همچنین از انجام کارهایی که به کشاله ران فشار وارد می‌کنند، خودداری کند.

روش ‌های پیشگیری از درمان واریس کشاله ران

همیشه توجه و عمل کردن به شعار پیشگیری بهتر از درمان است، خیلی از مشکلات را برای شما رفع می‌کند. برای پیشگیری از درمان واریس کشاله ران باید شیوه زندگی خود را سالم‌تر کنید. به نوعی می‌توان گفت که تمامی بیماری‌ها براثر شیوه زندگی غلط به وجود می‌آیند و مواردی که شاید به نظر شما مهم نباشند، باعث بروز بیماری‌های جدی در آینده می‌شوند. برای پیشگیری از درمان واریس کشاله ران چندین راه وجود دارد.

پرهیز از ایستادن طولانی مدت

دلیل اصلی ایجاد واریس کشاله ران، ایستاده طولانی مدت است. سعی کنید در محیط کار بیشتر به خود استراحت دهید. اگر از مترو یا اتوبوس استفاده می‌کنید حتما صندلی داشته باشید.

هزینه درمان واریس کشاله ران

پرهیز از سیگار

دخانیات باعث غلظت بیشتر خون می‌شود و این افزایش غلظت ممکن است، باعث ایجاد لخته‌های خونی شود که نه تنها برای واریس، بلکه برای بیماری‌های دیگر همچون سکته مغزی نیز مضر است. از مصرف دخانیات در بزرگسالی پرهیز کنید تا فشار خون بیشتری داشته باشید و احتمال ابتلا به واریس را کاهش دهید.

پرهیز از مصرف روغن مضر

روغن‌های شرکتی، حاوی کلسترول بالایی هستند که به شکل‌گیری لخته‌های خونی در سیاهرگ‌ها کمک می‌کنند. از مصرف روغن زیاد مخصوصا در بزرگسالی به شدت پرهیز کنید تا بدن سالم‌تری داشته باشید.

انجام ورزش

اضافه وزن یکی از اصلی‌ترین دلایل فشار زیاد روی رگ‌های پا است؛ با ورزش کردن وزن خود را کنترل کنید.

پرهیز از پوشیدن لباس نامناسب

لباس نامناسب همچون لباس‌های تنگ نپوشید تا در ناحیه‌هایی از بدن که احتمال مبتلا شدن به واریس در آن‌جا زیاد است، جریان خون بالا باشد. متاسفانه بسیاری از افراد بزرگسال شلوار تنگ استفاده می‌کنند که اصلا برای سنین بالا مناسب نیست و باعث ایجاد فشار بالا روی سیاهرگ‌های ناحیه کشاله ران می‌شود.

هزینه درمان واریس کشاله ران در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

برای اطلاع از هزینه درمان واریس کشاله ران باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا این هزینه متغیر است. دلیل متغیر بودن هزینه درمان نیز به تعداد واریس‌های شما است؛ همچنین استفاده از روش درمانی مناسب نیز باعث تفاوت در میزان هزینه می‌شود. برای اطلاع دقیق از هزینه درمان واریس می‌توانید به کلینیک ارتوپدی پزشک اول مراجعه کنید یا با مشاوران و متخصصان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

همچنین بخوانید
درمان واریس پا | درمان بیماری رگ های واریسی ساق و پشت پا با روش های مدرن توسط مجرب ترین متخصصان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول. | برای تعیین نوبت تماس بگیرید.
درمان واریس لگن و عروق لگنی با روش های مدرن مانند امبولیزاسیون ورید لگن یا PVE توسط مجرب ترین متخصصان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول | برای تعیین نوبت تماس بگیرید.
درمان واریس زانو با روش های مدرن مانند درمان واریس پشت زانو با وناسیل (VenaSeal) توسط مجرب ترین متخصصان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول. | برای تعیین نوبت تماس بگیرید.
درمان واریس زنان | درمان واریس حاملگی با نوین ترین روش های درمان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول توسط مجرب ترین پزشکان | برای مشاوره و تعیین نوبت تماس بگیرید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: