فیزیوتراپی دست در کلینیک تخصصی

اگر دردی را در دستان خود احساس می‌کنید، فیزیوتراپی دست ممکن است راه‌حل مناسبی برای شما باشد. کمک به بازیابی قدرت و تحرک دست‌ها از اهداف فیزیوتراپی دست به شمار می‌روند. در ادامه، به هر آنچه که باید درباره فیزیوتراپی دست بدانید مانند روش‌ها، مزایا و عوارض آن خواهیم پرداخت. متخصصان فیزیوتراپی کلینیک ارتوپدی پزشک اول می‌توانند به مدیریت و توانبخشی هر نوع مشکلی در دست و مچ شما کمک کنند.

آشنایی با آناتومی دست

دست و مچ از استخوان‌ها، رباط‌ها و مفاصل تشکیل شده‌اند. حدود 27 استخوان در دست وجود دارند که می‌توان آن‌ها را به سه گروه استخوان‌های کارپال، متاکارپال و فالانژ تقسیم‌بندی کرد. ماهیچه‌هایی نیز در دست وجود دارند؛ ولی، بیشتر ماهیچه‌های کنترل‌کننده دست در ساعد قرار دارند. همچنین بیش از 100 رباط در دست وجود دارند که به ایجاد ثبات کمک می‌کنند. ترکیب همه این ساختارها به دستان ما اجازه می‌دهد فعالیت‌های زیادی را با مهارت و کارایی بالا انجام دهند. لازم بذکر است که یکی از بهترین مرکز فیزیوتراپی در تهران کلینیک پزشک ارتوپد است؛ بنابراین این مقاله به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

فیزیوتراپی لرزش دست

دلایل دست درد چیست؟

درد در دست می‌تواند به دلایل بسیاری ایجاد شود. در این بخش، به متداول‌ترین دلایل ایجادکننده درد در دست می‌پردازیم. روش های فیزیوتراپی دست می‌توانند به کاهش درد در بسیاری از این شرایط کمک کنند.


برای تجربه‌ی عالی فیزیوتراپی میتوانید از بهترین کلینیک فیزیوتراپی تهران وقت معالجه رزرو کنید.


دوپویترنس (Dupuytrens)

یک یا چند انگشت افراد مبتلا به دوپویترنس به سمت کف دست خم می‌شوند و نمی‌توانند به‌صورت کامل صاف شوند؛ زیرا، طنابی ضخیم از گره‌های بافتی در زیر پوست ایجاد شده است که می‌تواند انگشتان را خمیده کند. این بیماری می‌تواند انجام فعالیت‌هایی مانند گذاشتن دست در جیب، پوشیدن دستکش و دست دادن را پیچیده سازد.

سندرم تونل کارپال

یکی از متداول‌ترین دلایل فشردگی اعصاب، سندروم تونل کارپال است که به دلیل تحریک یا آسیب به عصب مدیان (میانی) در مچ رخ می‌دهد. درد، گزگز و بی‌حسی انگشتان دست از علائم این سندروم به شمار می‌روند. درد سندروم تونل کارپال ممکن است در بازو نیز احساس شود.

تنوسینوویت

به التهاب غلاف محافظ احاطه‌کننده (غشای سینوویال) تاندون‌ها، تنوسینوویت گفته می‌شود. درد تنوسینوویت باعث می‌شود بیمار نتواند مفاصل خود را همانند گذشته حرکت دهد.

شکستگی اسکافوئید

اسکافوئید یکی از استخوان‌های کوچک کارپال مچ است. از آنجایی که دو استخوان پروگزیمال و دیستال را به یکدیگر متصل می‌کند، در معرض خطر انواع آسیب‌هاست. اگر فشار زیادی به مچ دست وارد شود (برای مثال، فرد روی دست کشیده‌شده روی زمین بیفتد)، استخوان اسکافوئید ممکن است بشکند. بیشتر افرادی که دچار شکستگی اسکافوئید هستند، درد و تورم را در امتداد انگشت شست در مچ تجربه می‌کنند.

شکستگی مچ دست

به شکستن یا ترک برداشتن یک یا چند استخوان مچ، شکستگی مچ دست گفته می‌شود. در بیشتر مواقع، شکستگی مچ دست هنگام افتادن روی مچ دست رخ می‌دهد. افرادی که در ورزش‌هایی مانند اسکیت و اسنوبورد شرکت می‌کنند و افراد مبتلا به آرتروز که استخوان‌های نازک‌تر و شکننده‌تری دارند، در معرض خطر شکستگی مچ دست قرار دارند.

فیزیوتراپی دست با برق

پیچ‌خوردگی مجتمع فیبروغضروف مثلثی (TFCC)

مجتمع فیبروغضروف مثلثی که از رباط‌ها، تاندون‌ها و غضروف ساخته شده است، استخوان‌های ساعد را به استخوان‌های مچ متصل می‌کند. پیچ‌خوردگی یا شکستگی این ساختار ممکن است هنگام افتادن روی مچ رخ دهد.

انگشت شست اسکی بازان

به آسیب به رباط طرفی اولنار مفصل متاکارپو فالانژیال، انگشت شست اسکی‌بازان گفته می‌شود. رباط ذکرشده، رباطی محکم است که از انگشت شست هنگام فشار دادن یا گرفتن اشیاء حمایت می‌کند؛ بنابراین، اگر آسیبی به این رباط وارد شود، عملکرد انگشت شست همانند گذشته نخواهد بود. این آسیب معمولا هنگام افتادن روی انگشت شست رخ می‌دهد.

کیست گانگلیون

زمانی که مایع در کیسه‌ای جمع شود، کیست گانگلیون ساخته می‌شود. کیست گانگلیون معمولا در مچ دست مشاهده می‌شود و اگر مانع حرکات عادی مفاصل و تاندون‌ها شود، فرد احساس درد خواهد کرد.

انگشت ماشه‌ای

انگشت ماشه‌ای به علت تاندونیت یا التهاب درون یا اطراف تاندون رخ می‌دهد و درد و تورم از علائم آن به شمار می‌روند. افراد مبتلا به انگشت ماشه‌ای نمی‌توانند انگشت خود را حرکت دهند.

استئوآرتریت ( OA)دست

استئوآرتریت یا آرتروز متداول‌ترین بیماری مفصل در دست است و بخشی طبیعی از روند افزایش سن به شمار می‌رود. زمانی که غضروف مفاصل دست از بین برود، فرد به آرتروز مبتلا می‌شود. علائم آرتروز مانند درد، التهاب و سفتی مفاصل و دامنه حرکتی محدودشده، در بیشتر افراد بالای 60 سال مشاهده می‌شود.

انواع آسیب های تروماتیک دست مانند قطع تاندون و کالیس

ما از دست‌ها برای انجام بسیاری از فعالیت‌ها استفاده کنیم؛ بنابراین، انگشت‌ها، دست‌ها، مچ‌ها که شامل تاندون‌ها، رباط‌ها و اعصاب هستند، به‌آسانی با انواع آسیب‌ها روبرو می‌شوند. از آنجایی که ممکن است آسیب به‌درستی بهبود نیابد و شما را دچار درد مزمن کند، مراجعه به متخصصان حرفه‌ای مانند متخصصان فیزیوتراپی دست برای هر نوع آسیب تروماتیک ضروری است.


مشاهده سایر خدمات درمان واریس در کلینیک پزشک اول: درمان واریس زنان


روش‌های فیزیوتراپی دست در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

روش‌های فیزیوتراپی متعددی برای توانبخشی مچ دست در کلینیک ارتوپدی پزشک اول ارائه می‌شود. برخی از روش‌های فیزیوتراپی دست شکسته یا دستی که دچار شرایط ذکرشده در بخش پیشین شده است، عبارت‌اند از:

لیزر درمانی (لیزر کم ‎توان و لیزر پرتوان)

فیزیوتراپی دست با دستگاه لیزر به درمان درد دست و مچ دست، آرتروز، سندروم تونل کارپال، آرنج تنیس‌بازان انگشت ماشه‌ای، انواع آسیب‌های ورزشی و سایر آسیب‌های بافت نرم در شانه، آرنج، مچ و دست کمک می‌کند.

مگنت تراپی

از مگنت‌تراپی یا مغناطیس‌درمانی در فیزیوتراپی دست اغلب برای درمان درد آرتروز استفاده می‌شود؛ زیرا، می‌تواند به کاهش سریع درد و التهاب کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که این روش شرایط داخل سلولی را اصلاح می‌کند و دلیل بیماری یا درد را به جای علائم آن هدف قرار می‌دهد. مگنت‌تراپی غیر تهاجمی، بدون درد، طبیعی و بدون عوارضی جانبی است.

تایروموشن

در تایروموشن از دستگاه‌های درمانی روباتیک و کامپیوتری برای درمان اندام‌های فوقانی استفاده می‌شود. این روش فیزیوتراپی دست برای بسیاری از بیماران در تمام بخش‌های توانبخشی مناسب است و می‌توان آن را براساس نیازهای هر یک از بیماران تنظیم کرد.

بیوفیدبک درمانی

با کمک تکنیک بیوفیدبک، بیماران می‌توانند نحوه کنترل برخی از عملکردهای بدن مانند ضربان قلب را یاد بگیرند. در این روش، حسگرهای الکتریکی به شما متصل می‌شوند و شما با کمک این حسگرها می‌توانید اطلاعاتی درباره بدن خود به دست آورید. به عبارت دیگر، بیوفیدبک به شما کمک می‌کند روش‌های جدیدی را برای کنترل بدن خود تمرین کنید و سلامتی و عملکرد فیزیکی خود را بهبود ببخشید.

دستگاه‌های الکتریکال استیمولیشن

زمانی که دچار درد شدید یا مزمن هستید، دستگاه‌های تحریک الکتریکی مانند TENS می‌توانند به شما کمک کنند. در فیزیوتراپی دست با برق، تکانه‌های الکتریکی از طریق پدهای چسبی به سیستم عصبی شما منتقل می‌شود. این امواج الکتریکی می‌توانند توانایی سیستم عصبی را در انتقال سیگنال‌های عصبی به مغز کاهش دهند؛ بنابراین، درد کاهش خواهد یافت.

شاک ویو

شاک ویو (shock wave) می‌تواند با ارسال امواج صوتی به درمان دوپویترنس، تنوسینویت دکورون و سندروم تونل کارپال کمک کند. شاک ویو یکی از مؤثرترین روش‌های فیزیوتراپی انگشتان دست در کاهش درد بیماران مبتلا به انگشت ماشه‌ای محسوب می‌شود.

 اهداف فیزیوتراپی دست

دستگاه‌های مکانوتراپی

در این روش فیزیوتراپی دست، بخش‌های مختلف بدن با تجهیزات مکانیکی مانند دوچرخه ثابت، وزنه و سایر دستگاه‌های ورزشی حرکت داده می‌شود. جلوگیری از سفتی مفاصل و افزایش دامنه حرکتی از مهم‌ترین فواید این دستگاه‌ها به شمار می‌روند.

اولتراسوند

اولتراسوند یا سونوگرافی معمولا یکی از تکنیک‌های درمان با فیزیوتراپی دست نیست؛ ولی، در سال‌های اخیر پزشکان از امواج صوتی برای درمان آسیب‌ها استفاده کرده‌اند. امواج صوتی سونوگرافی می‌توانند رباط‌ها، تاندون‌ها را تحریک کنند و به بیماران مبتلا به آرتریت یا تاندونیت کمک کنند.

کامپرشن

در کامپرشن‌تراپی، از دستکش‌های خاصی برای بهبود جریان خون و مدیریت احساس سوزن سوزن شدن و درد در دست‌ها استفاده می‌شود. این دستکش‌ها با وارد کردن فشار به وریدهای دست می‌توانند از التهاب ایجادکننده درد مفصل در بیماری‌هایی مانند آرتروز جلوگیری کنند.

گرمادرمانی و سرمادرمانی

گرمادرمانی و سرمادرمانی می‌توانند به درمان درد و سفتی عضلات دست کمک کنند. از بسته‌های گرم‌شده یا حتی موم پارافین در گرمادرمانی و از بسته‌های یخ یا ماساژ یخ در سرمادرمانی استفاده می‌شود.

سوزن خشک

در سوزن خشک، سوزن‌هایی بسیار نازک به مکان‌های خاصی از بدن بدون تزریق هیچ‌گونه مایعی وارد می‌شوند. هدف این روش فیزیوتراپی دست این است که با وارد کردن سوزن‌ها به نقاط ماشه‌ای به تسکین درد دست‌ها کمک کند.

تیپینگ

در یکی دیگر از روش‌های فیزیوتراپی دست که با نام تیپینگ یا نواردرمانی شناخته می‌شود، متخصص فیزیوتراپی از نوار چسب برای پیشگیری و کمک به آسیب‌ها و بهبود درد و عملکرد دست استفاده می‌کند.

موبیلیزیشن

در فیزیوتراپی دست با موبیلیزیشن که یک درمان دستی محسوب می‌شود، متخصص فیزیوتراپی با تقلید از لغزش بین استخوان‌ها، نیرویی به بخش خاصی از دست‌ها وارد می‌کند.

ماساژ درمانی

یکی از روش‌های فیزیوتراپی پس از شکستگی مچ دست، ماساژدرمانی محسوب می‌شود که می‌تواند به کاهش تنش عضلانی، افزایش حرکت و کاهش درد دست کمک کند. ماساژدرمانی با بازگرداندن یکپارچگی بافت‌ها، نقش قابل توجهی را در روند بهبودی ایفا می‌کند. کاهش اضطراب، بهبود خلق‌وخوی، بهبود خواب و افزایش قدرت گرفتن اشیاء از فواید این روش فیزیوتراپی دست محسوب می‌شود.

منوال تراپی

در این روش که با نام درمان دستی نیز شناخته می‌شود، متخصص فیزیوتراپی با تکیه بر دانش خود درباره آناتومی دست و آسیب‌شناسی می‌تواند بیماری‌های خاصی را با دستان خود درمان کند.

منوال‌تراپی برای اهداف مختلفی مانند افزایش انعطاف‌پذیری عضله، شل کردن گروهی از عضلات، بهبود دامنه حرکتی در مفصل و کاهش درد دست استفاده می‌شود.

فیزیوتراپی دست چه مزایایی دارد؟

مهم نیست دچار کدام یک از بیماری‌های دست شده‌اید، این شرایط می‌توانند توانایی‌های شما را در خانه و محل کار محدود کنند. خوشبختانه، فیزیوتراپی دست می‌تواند مزایای قابل توجهی را در مقایسه با درمان‌های تهاجمی مانند جراحی ارائه کند. برخی از فواید فیزیوتراپی برای دست عبارت‌اند از:

  • یک روش درمانی محافظه‌کارانه محسوب می‌شود که اغلب به‌اندازه جراحی به بیمار کمک می‌کند.
  • به بازگشت سریع‌تر به فعالیت‌های روزمره، محل کار و ورزش‌ها کمک می‌کند.
  • بازیابی دوباره عملکرد و اعتمادبه‌نفس.

عوارض فیزیوتراپی چیست؟

از آنجایی که برای انجام بیشتر تکنیک‌های فیزیوتراپی دست نیازی به جراحی نیست، درمانی ایمن و بدون خطر است. درد، خستگی، حساسیت به لمس، خستگی عضلانی، درد عضلانی و اضطراب ناشی از درد از متداول‌ترین عوارض فیزیوتراپی دست محسوب می‌شوند.

مدت زمان فیزیوتراپی دست چقدر است؟

مدت زمان فیزیوتراپی دست به نیازهای هر بیمار و شدت آسیب بستگی دارد؛ ولی، می‌توان گفت هر جلسه معمولا بین 45 تا 60 دقیقه طول می‌کشد. البته برخی از بیماران به جلسات طولانی‌تر یا کوتاه‌تری نیاز دارند. بیماران باید چندین بار در هر هفته به‌مدت چند هفته یا چند ماه برای دستیابی به بهترین نتایج به مرکز فیزیوتراپی مراجعه کنند.

فیزیوتراپی انگشتان دست

تاثیر فیزیوتراپی دست بعد از عمل جراحی و قبل از عمل

بیهوشی و جراحی ممکن است ترسناک به نظر برسد. فیزیوتراپی دست قبل از عمل جراحی به شما کمک می‌کند از نظر احساسی و فیزیکی برای جراحی آماده شوید. برای مثال، شما را برای رانندگی، راه رفتن در خانه، بازگشت به محل کار و تمرینات ورزشی بعد از عمل جراحی آماده می‌کند. با انجام تمرینات ورزشی مانند تمرینات قدرتی، حرکات کششی برای انعطاف‌پذیری و ورزش‌های هوازی پیش از عمل جراحی، می‌توانید سرعت بهبودی پس از جراحی را افزایش دهید.

فیزیوتراپی دست بعد از عمل جراحی نیز به افزایش سرعت بهبودی و بازگشتن به زندگی عادی کمک می‌کند. متخصص فیزیوتراپی با توجه به نوع عمل جراحی شما، می‌تواند روش‌های صحیح بلند شدن از تختخواب، استفاده از عصا و واکر، لباس پوشیدن و استفاده از دستشویی را به شما آموزش دهد. تمرینات فیزیوتراپی عصب دست بعد از جراحی به کاهش درد عصب بدون خطر پاره شدن بخیه و آسیب دوباره کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که متخصص فیزیوتراپی با بهترین روش‌ها آموزش دیده است و با ابزارها و تکنیک‌های مختلف فیزیوتراپی دست می‌تواند به افزایش سرعت بهبودی بعد از عمل جراحی کمک کند.

هزینه‌های فیزیوتراپی دست در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هزینه فیزیوتراپی دست به عوامل بسیاری مانند شرکت بیمه شما بستگی دارد. با شرکت بیمه خود تماس بگیرید تا اطلاعاتی درباره پوشش هزینه روش‌های مختلف فیزیوتراپی دست کسب کنید. قیمت فیزیوتراپی دست به هزینه ارزیابی اولیه، هزینه استفاده از دستگاه‌های ویژه و شرایط شما (نوع و شدت آسیب) نیز بستگی دارد؛ برای مثال، قیمت فیزیوتراپی لرزش دست با فیزیوتراپی سایر شرایط یکسان نیست.

تعداد جلسات و زمان هر جلسه فیزیوتراپی نیز روی هزینه فیزیوتراپی دست تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین، بهتر است برای تعیین هزینه دقیق فیزیوتراپی دست به کلینیک ارتوپدی پزشک اول مراجعه کنید.

همچنین بخوانید
انواع روش های فیزیوتراپی آرتروز | ارائه خدمات برای درمان آرتروز شانه، گردن، زانو و کتف با فیزیوتراپی + هزینه فیزیوتراپی آرتروز در کلینیک ارتوپدی پزشک اول
روش های فیزیوتراپی زانو | خدمات درمانی پارگی مینیسک، پارگی رباط صلیبی و نرمی غضروف کشکک زانو با فیزیوتراپی + هزینه فیزیوتراپی زانو در کلینیک ارتوپدی پزشک اول
انواع روش های فیزیوتراپی کمر | انواع خدمات درمانی پارگی دیسک کمر، درمان قوز کمر و سیاتیک با فیزیوتراپی + هزینه فیزیوتراپی کمر در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: