طب سوزنی نوعی درمان سنتی محسوب می‌شود که ریشه آن به چین باستان بازمی‌گردد. چینی‌ها اعتقاد داشتند که با فروکردن سوزن در نواحی خاصی از بدن که به اعصاب مرکزی یا محیطی مربوط می‌شود، یعنی حدود 4000 نقطه استراتژیک در بدن، می‌توانند روی این اعصاب اثر گذاشته و درنتیجه منشا درد و بیماری را ازبین ببرند. از آنجا که سیستم عصبی در سرتاسر بدن انسان گسترده شده است، بنابراین طب سوزنی نیز برای نواحی مختلف بدن استفاده می‌شود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها سر است. کلینیک ارتوپدی پزشک اول با ارائه خدمات طب سوزنی سر توسط پزشکان حاذق این حوزه، بسیاری از دردها و امراض مزمن مثل میگرن را ازبین می‌برد. ضمن اینکه می‌توان به درمان سینوزیت با طب سوزنی پرداخت.

هزینه طب سوزنی سر

طب سوزنی برای ناحیه سر

چینی‌ها بر این باور هستند که همه کانال‌های عصبی بدن با مغز ارتباط دارند؛ حال چه این ارتباط به‌صورت مستقیم باشد و چه به‌صورت غیرمستقیم؛ بنابراین سر که دربردارنده عضوی به این مهمی است، در طب سوزنی چینی نقش مهمی را ایفا می‌کند. به این دلیل سوزن را در برخی از بخش‌های پوست سر که به عروق عصبی متصل است، وارد می‌کنند تا تعادل به هم ریخته آن بخش را برگردانند. در واقع متخصص این کار، تشخیص داده است که تعادل آن بخش از بدن به‌هم ریخته است و طب سوزنی می‌تواند با این روش، تعادل و درنتیجه سلامت را به آن بخش از بدن برگرداند. سوزن، عروق عصبی بخشی از بدن را که به سر متصل است، تحریک می‌کند و پیام درمان و تسکین درد را به آن بخش منتقل می‌کند.

روش های سوزن گذاری در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

امروزه طب سوزنی ناحیه سر علاوه بر روش سنتی چینی با روش‌های مدرن غربی نیز انجام می‌شود. تفاوت روش غربی با روش سنتی این است که یافته‌هایش پس از تحقیق و مطالعه روی سیستم‌ها، کانال‌ها و عروق عصبی به‌دست آمده است. در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، روش سوزنگذاری برای سر با جدیدترین شیوه‌ها به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌شود؛ درنتیجه سوزن‌گذاری و انتخاب نقاط مربوطه در این کلینیک نیز با روش‌های مدرن انجام می‌شود. معمولا انتخاب نقاط سوزن‌گذاری با روش‌های زیر صورت می‌گیرد:

انتخاب نقاط موضعی

این روش سوزن‌گذاری معمولا برای تسکین و تخفیف دردها و بهبود گردش خون مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ مثل سردردها، درد کمر و پشت و گردن و... در این روش معمولا سوزن روی نقاطی که درد در آن‌ها احساس می‌شود، گذاشته می‌شود.

انتخاب نقاط مجاور

این روش معمولا در مواقعی که ناحیه مورنظر دچار جراحت شده است، استفاده می شود و بیشتر برای مشکلات سینه، گلو و شش کاربرد دارد.

انتخاب نقاط دیستال

برخی مواقع، نقاط استراتژیک مربوط به مشکل، در نقاطی دور از آن قرار دارند و درعوض، ارتباط بالینی یا اثر هم‌افزایی با آن نقطه دارند که سوزن‌گذاری روی آن بخش‌ها به سوزن‌گذاری براساس نقاط دیستال معروف است. این روش، گاهی همراه با روش انتخاب نقاط مجاور انجام می‌شود.

انتخاب نقاط براساس علم علائم

گاهی اوقات بیماری نمود موضعی ندارد و مشکل به‌طور سیستماتیک در بدن ایجاد می‌شود . در این مواقع نمی‌توان نقطه درد یا نمود بیماری را مشخص کرد؛ بنابراین معمولا براساس تجربه شخصی نقاط خاصی از بدن برای سوزن‌گذاری انتخاب می‌شود؛ مثلا برای مشکل نقص انرژی، افزایش رطوبت بدن، تب و...

انتخاب نقاط براساس کانال‌ها

گاهی برخی کانال‌های بدن مثل کانال‌های دست و پا با یکدیگر ارتباط دارند و سوزن‌گذاری روی یکی از آن‌ها بر دیگری نیز تاثیر می‌گذارد. در این روش ممکن است روی نقاط متقارن یا متضاد نیز سوزن‌گذاری انجام شود.


تماس با دکتر طب سوزنی در کلینیک پزشک اول


طب سوزنی در درمان کدام بیماری های سر کاربرد دارد؟

همانطور که گفتیم، هر بخشی از بدن که با عروق و کانال‌های عصبی به سر متصل باشند، در سوزن‌گذاری سر تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند و بنابراین مشکلاتشان بدین‌صورت قابل‌حل است؛ ازجمله بیماری‌هایی مثل:

  • سینوزیت 
  • سردردهای میگرنی، تنشی و عصبی 
  • درد بخش‌های مختلف بدن، مثل درد ناشی از زونا، کمردرد، گردن‌درد، زانودرد، درد ستون فقرات و...
  • بی‌حسی برخی از نقاط بدن یا به‌عبارتی لمس شدن بدن به‌دلیل بیماری‌هایی مثل ام‌اس و...
  • فلج نیمی از بدن یا تمام بدن به دلایل مختلف مثل سکته مغزی 
  • ازدست دادن موقت قدرت تکلم 
  • درمان سندروم پای بی‌قرار
  • درمان خار پاشنه 
  • درمان شانه یخ‌زده 
  • درمان روده تحریک‌پذیر
  • درمان افسردگی و اضطراب

این نکته را به‌یاد داشته باشید که نقاط طب سوزنی برای سردرد باتوجه به نوع سردرد فرد مثل سردرد میگرنی، سینوزیتی، تنشی و... متفاوت است که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح می‌دهیم.

مدت زمان تاثیر طب سوزنی سر

درمان میگرن

این روزها به اکثر افرادی که برخورد می‌کنیم، از سردرد گله و شکایت دارند؛ بسیاری از این سردردها میگرنی هستند. اگر معمولا طی یک اتفاق ناگهانی دچار حملات پی‌درپی سردرد می‌شود که حداقل 4 ساعت و گاهی روزها نیز طول می‌کشد و درد شما از نوع دردهای ضربانی و تپنده است، در آن دوران به نور و صدا حساس می‌شوید و گاهی حالت‌تهوع هم دارید، به احتمال بسیار زیاد دچار سردرد میگرنی هستید.

طب سوزنی برای سر درد، درمانی بدون خطر و بدون عوارض برای میگرن است که اعصاب را تحریک کرده و باعث ترشح اندورفین می‌شود؛ اندورفین هورمونی است که درد را تسکین داده و حس سرخوشی در فرد ایجاد می‌کند. ازطرفی درمان میگرن با طب سوزنی باعث تولید سروتونین نیز می‌شود؛ هورمونی که تثبیت‌کننده خلق‌‌وخوست. هرچند یادتان باشد که طب سوزنی صرفا تسکین‌دهنده درد است و عامل و منشا اصلی سردرد نیز باید مشخص شود، زیرا ممکن است منشا سردرد، بیماری‌های شدیدی مثل بیماری عفونی یا حتی تومور مغزی باشد.

درمان سینوزیت

سینوس‌ها یکی از بخش‌های بدن هستند که برای برخی افراد همچون شمشیری دولبه کار می‌کنند. به‌طور کلی کارکرد سینوس‌ها این است که در فضای پشت پیشانی و بینی و گونه‌ها با تولید مخاط و هدایت آن به بیرون باعث خروج باکتری‌ها، گردوغبار و سایر مواد مضر از بدن می‌شوند، اما در برخی افراد وجود سینوس‌ها باعث بیماری سینوزیت و درنتیجه سردردهای شدید سینوزیتی می‌شود؛ بدین‌صورت که مجراها مسدود شده، فرد احساس سنگینی در سر و سردرد می‌کند. در چنین حالتی اغلب پزشکان داروهای ضدباکتریایی یا ضداحتقان را پیشنهاد می‌کنند، اما طب سوزنی نیز راهکار مفیدی برای آن است. درمان سینوزیت با طب سوزنی بدین‌صورت است که سوزن‌های نازکی که باتوجه به شرایط شما در نقاط خاصی از صورتتان فرو می‌روند، باعث پاک شدن مجاری شده و سردرد، فشار و گرفتگی را برطرف می‌کنند.

درمان سر دردهای عصبی

یکی از شایع‌ترین سردردها درمیان مردم، سردردهای عصبی است. سردردهای عصبی یا تنشی از نوع دردهای خفیف تا شدید هستند که به‌صورت یک نوار افقی، اطراف سر و بالای چشم‌ها را درگیر می‌کنند. از آنجا که منشا این نوع سردردها فشار عصبی، استرس و ناراحتی است، درمان سردرد عصبی با طب سوزنی روش جایگزین بسیار مفیدی برای خوردن قرص‌های مسکن است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که طب سوزنی انجام می‌دهند، دفعات کمتری به سردردهای تنشی دچار می‌شوند. سوزن‌های طب سوزنی پس از ورود به پوست، با تحریک مسیرهای الکتریکی و تغییر در محیط‌های شیمیایی و الکترومغناطیسی باعث تنظیم هورمون و انرژی شده و با تحریک سیستم عصبی به ترشح هورمون‌هایی مثل اندورفین و کاهش سردردها کمک می‌کنند.

فواید و مزایا طب سوزنی سر

اگر طب سوزنی در کلینیک‌های معتبر و توسط متخصصان حاذق انجام شود، مزایای بسیاری دارد. برخی فواید طب سوزنی سر عبارتند از:

  • نداشتن درد، خون‌ریزی و کبودی
  • کاهش تنش و استرس
  • غیرتهاجمی بودن
  • عوارض جانبی بسیار کم
  • جایگزین مناسب برای افرادی که به داروهای شیمیایی علاقه ندارند یا بدنشان نسبت به این نوع داروها حساس است

عوارض و خطرات طب سوزنی سر

عوارض طب سوزنی سر بسیار کم و محدود است، اما در برخی موارد بهتر است که از طب سوزنی دوری کنید یااینکه قبل از اقدام با پزشک متخصص خود مشورت کنید:

  • اگر باردار هستید.
  • اگر مبتلا به دیابت هستید.
  • اگر از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید.
  • اگر مبتلا به بیماری انعقاد خون هستید.

خطرات طب سوزنی سر، عوارض نادری دارد که کشنده نیست و معمولا موقتی‌اند که برخی از آن‌ها به قرار زیر هستند:

  • شدیدتر شدن علائم بیماری
  • کبودی
  • پرش عضلانی
  • افزایش بیش‌ازحد انرژی و خستگی شدید
  • سرگیجه
  • احساس درد در محل سوزن‌ها
  • آزاد شدن هیجانات سرکوب‌شده

مدت زمان تاثیر طب سوزنی سر

ممکن است برایتان سوال باشد که مدت زمان تاثیر طب سوزنی سر چقدر است؟ گفته می‌شود که حدود 4000 نقطه استراتژیک در بدن وجود دارد که در طب سوزنی، سوزن‌ها را در آن قسمت فرو می‌کنند، اما در هر جلسه معمولا 200 الی 300 نقطه تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند. در طب سوزنی سنتی معمولا بیمار حدود 20 الی 30 دقیقه زیر سوزن‌ها قرار می‌گیرد، اما طب سوزنی نوین یا همان غربی از چند ثانیه تا دو دقیقه را برای هر سوزن کافی می‌داند. روند کلی درمان نیز معمولا بین شش الی 12 جلسه طول می‌کشد، اما فاصله بین جلسات به گونه‌ای است که ممکن است تا یک سال نیز طول بکشد؛ بنابراین برای دانستن مدت زمان تاثیر طب سوزنی، بهتر است با پزشک متخصص خود مشورت کنید و بعد از اتمام جلسات نیز حدود یک سال برای مراقبت‌های پس از درمان به کلینیک مراجعه کنید.

خطرات طب سوزنی سر

خدمات طب سوزنی سر در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

امروزه طب سوزنی حتی توسط بسیاری از متخصصان و پزشکان فیزیوتراپی برای تسکین دردها پیشنهاد می‌شود؛ البته به‌شرطی که توسط افراد حاذق انجام شود. کلینیک ارتوپدی پزشک اول نیز خدمات طب سوزنی سر را به بیمارانش ارائه می‌دهد؛ بدین‌صورت که پس از مراجعه به پزشک ارتوپدی درصورتی‌که پزشک شما اینگونه تشخیص دهد، طب سوزنی سر به‌تنهایی یا به‌صورت ترکیبی و درکنار سایر راهکارهای درمانی ارتوپدی برای شما انجام می‌شود.

در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، خدمات طب سوزنی سر به‌طور کاملا بهداشتی و تخصصی ارائه می‌شود؛ از سوزن‌های یک‌بار مصرف استفاده می‌شود و مراقبت‌های بعد از طب سوزنی سر نیز با بیماران درمیان گذاشته می‌شود تا عارضه‌های احتمالی پس از آن را به حداقل برسند. پس از انجام طب سوزنی نیز تا مدتی می‌توانید از مشاوره‌های متخصصان دراین‌باره بهره بگیرید. از آنجا که طبق تحقیقات و یافته‌ها انجام چندباره طب سوزنی سر باعث کاهش تکرار برخی دردها مثل سردردهای تنشی می‌شود، کلینیک ارتوپدی پزشک اول یک برنامه‌ریزی مناسب نیز برای مراجعات بعدی شما ارائه می‌دهد تا به‌موقع و در زمان مناسب به متخصص مراجعه کنید.

هزینه خدمات طب سوزنی سر در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هزینه طب سوزنی سر بسته به نوع خدماتی که ارائه می‌شود، شهر و منطقه ارائه خدمات و تعداد جلسات متفاوت است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت کلینیک ارتوپدی پزشک اول از هزینه‌های طب سوزنی سر در این کلینیک آگاه شوید تا بتوانید با خیال راحت درباره روند درمان خود در کلینیک ارتوپدی پزشک اول تصمیم بگیرید.

همچنین بخوانید
طب سوزنی کمر در تهران | کاربرد انواع روش های سوزنگذاری در کاهش درد و آزادسازی اعصاب گرفتار توسط دیسک کمر | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات طب سوزنی دست در تهران | کاربرد انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان انواع بیماری های دست | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات طب سوزنی مغز در تهران | انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان انواع بیماری های مغز و اعصاب | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید
خدمات طب سوزنی گوش در تهران | کاربرد انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان انواع بیماری ها از ناحیه گوش | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: