درمان واریس دست

معمولا با شنیدن اسم بیماری واریس، تصویری از رگ‌های برجسته و متورم در ساق و ران پا را تصور می‌کنیم؛ اما رگ‌های واریسی می‌توانند در دست‌ها نیز ایجاد شوند. رگ‌های واریسی برجسته و بزرگ هستند و اغلب آبی یا بنفش به نظر می‌رسند. واریس دست ممکن است نشانه یک مشکل جدی مثل لخته‌شدن خون باشد و همچنین ممکن است کاملا بی‌ضرر باشد. معمولا افراد از ظاهر رگ‌های برآمده روی دستان خود ناراحت هستند و به دنبال روش های درمان واریس دست می‌گردند. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم واریس دست چیست؟ با علل، علائم و روش‌ها و مراحل درمان این بیماری آشنا شویم؛ ضمن اینکه ببینیم چگونه می‌توان به درمان واریس دست پرداخت؟

واریس دست چیست؟

قبل از آشنایی با واریس و چگونگی درمان واریس دست، بهتر است ابتدا با سیستم خون‌رسانی بدن آشنا شویم. این سیستم از دو نوع رگ اصلی تشکیل شده‌اند، سرخرگ‌ها که خون را از قلب به بافت‌ها می‌رسانند و سیاهرگ‌ها که خون را از بافت‌ها به قلب باز می‌گردانند. سیاهرگ‌ها خود به دو دسته سیاهرگ‌های عمقی و سطحی تقسیم می‌شوند‌. تجمع خون در سیاهرگ‌های سطحی که به دلایل مختلفی مثل اختلال در دریچه‌های سیاهرگی اتفاق می‌افتد، باعث ایجاد رگ‌های متورم و برجسته می‌شوند‌.

واریس دست چیست؟

وریدها یا سیاهرگ‌ها، دریچه‌های یک طرفه‌ای دارند که به خون اجازه می‌دهد در جهت خلاف جاذبه زمین حرکت کند و به قلب بازگردد. گاهی ممکن است دریچه‌های یک طرفه داخل وریدها به دلیل افزایش سن یا دلایل دیگر آسیب دیده یا ضعیف شوند. در این حالت خون به سمت قلب حرکت نمی‌کند و در رگ‌های دستف تجمع می‌کند. در نتیجه تجمع خون در ورید‌ها، فشار در ورید افزایش می‌یابد و به مرور زمان بزرگ و برجسته می‌شود.

رگ‌های متورم بسیار بزرگ هستند و از آنجایی که نزدیک به سطح پوست هستند، به راحتی قابل مشاهده‌اند. این رگ‌ها ممکن است پیچ خورده یا مانند یک طناب به نظر برسند و رنگ آن‌ها ممکن است آبی یا بنفش باشد. در صورتی که با انگشتان خود آن‌ها را لمس کنید، به راحتی می‌توانید شکل‌شان را تشخیص دهید. رگ‌های متورم و برآمده می‌توانند در سرتاسر بدن از جمله پاها و دست‌ها ظاهر شوند.

واریس بازو یک بیماری شایع است که از هر 3 بزرگسال 1 نفر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. همچنین واریس دست چپ و راست هر دو شایع هستند و از این نظر تفاوتی ندارند. معمولاً وریدهای برآمده جای نگرانی ندارند و برای اکثر افراد، این مشکل بیشتر یک مسئله زیبایی است. با این حال، در موارد کمتر رایج، برآمدگی سیاهرگ‌ها در این ناحیه از بدن ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد.

دلایل بروز واریس دست

برای آنکه پزشک بتواند به درمان واریس دست بپردازد، ابتدا لازم است تا دلایل و علت واریس دست را متوجه شود؛ این دلایل شامل موارد مختلفی هستند که عبارتند از:

ورزش

اگر زیاد ورزش می کنید، ممکن است رگ‌های برآمده را در دست‌ها یا بازوهای خود مشاهده کنید. این به این دلیل است که ورزش جریان خون را افزایش می‌دهد ‌و فشار خون بالاتر می‌رود. در نتیجه با افزایش فشار خون، وریدهای فرد به سمت پوست فشار می‌آورند. معمولا با پایان ورزش، رگ‌ها به حالت عادی باز می‌گردند؛ اما اگر فردی به طور مداوم و با شدت زیاد ورزش کند، رگ‌های او می‌توانند به طور دائم در دست‌ها و سایر نواحی بدنش برآمده شوند.

کمبود چربی بدن

چربی روی دست‌ها معمولاً به کمتر دیده‌شدن رگ‌ها کمک می‌کند. افرادی که به طور کلی کم وزن هستند یا چربی بدنشان در قسمت دست‌ها کم است، رگ‌هایشان برجسته‌تر از سایر افراد است.

ژنتیک

ژن‌های افراد می‌توانند در ظاهر رگ‌های دست نقش داشته باشند. در نتیجه افرادی که یکی از اعضای خانوادشان دارای رگ‌های برآمده در دست هستند، ممکن است در این قسمت از بدن رگ‌های برجسته‌تری داشته باشند.

آب و هوای گرم

وقتی هوا گرم است، بدن خون اضافی را به وریدهای سطحی می‌فرستد تا بدن را خنک کند. گاهی، این اتفاق می‌تواند بر نحوه عملکرد سیاهرگ‌ها تأثیر بگذارد. برای مثال، دمای بالا می‌تواند کارکرد صحیح دریچه‌های وریدی را دشوارتر کند و باعث بزرگ‌شدن رگ‌ها می‌شود.

افزایش سن

سن، عامل مهمی در میزان برجسته‌شدن رگ‌های دست است. با افزایش سن، پوست نازک‌تر می‌شود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، در نتیجه رگ‌ها بیشتر نمایان می‌شوند. همچنین با افزایش سن، دریچه‌های یک طرفه سیاهرگ‌ها ضعیف می‌شوند و باعث می‌شوند خون برای مدت طولانی در رگ‌ها جمع شود.

واریس دست چپ

فلبیت یا التهاب ورید

در برخی موارد، بیماری به نام فلبیت یا التهاب وریدها، ممکن است باعث ایجاد وریدهای برآمده شود. این بیماری معمولاً با شرایطی مانند عفونت، اختلالات خودایمنی یا آسیب‌های مختلف ارتباط دارد.

ترومبوفلبیت سطحی

ترومبوفلبیت سطحی تورم سیاهرگی است که نزدیک به سطح پوست است و در اثر تشکیل لخته خون ایجاد می‌شود. ترومبوفلبیت سطحی می تواند دردناک یا ناراحت کننده باشد؛ اما معمولاً خطرناک نیست.

ترومبوز ورید عمقی (DVT)

در بیماری ترومبوز ورید عمقی، لخته خون در یکی از سیاهرگ‌های عمیق‌ بازو ایجاد می‌شود. در افراد مبتلا به DVT، این خطر وجود دارد که لخته ممکن است شکسته شود و راه خود را به ریه‌ها باز کند که می‌تواند باعث آمبولی ریه شود.

مشاهده روش های درمان رگ های واریسی در کلینیک پزشک اول

علائم بروز دردهای واریسی دست

نشانه های دردهای واریس دست شامل تغییر رنگ پوست، تورم، دردهای غیرطبیعی، کبودی یا زخم‌ است. همچنین رگ‌های دست می‌توانند به‌طور برجسته در پشت دست به ‌صورت رگ‌های آبی برآمده و پیچ‌خورده ظاهر شوند. در صورتی که هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.

عوارض بروز واریس دست

واریس دست در موارد شدید ممکن است منجر به بروز عوارض شدیدی شود که عبارتند از:

خونریزی

در نتیجه صدمات خفیف به رگ‌های متورم سطحی، احتمال خونریزی وجود دارد؛ اما این خونریزی‌ها اصلا نگران‌کننده نیستند و قابل کنترل هستند.

لیپودرماتواسکلروز

در این حالت کشش پوست دست بسیار کاهش می‌یابد و سخت و سفت می‌شود. سپس پوست فرد به رنگ قهوه‌ای تیره درمی‌آید و ممکن است پوست دچار التهاب، قرمزی و درد شود.

ایجاد لخته خون

یکی از علائم واریس دست ایجاد لخته خون است. در واقع افرادی که وریدهای برجسته دارند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ایجاد لخته خون باشند. داشتن لخته خون می‌تواند منجر به مشکلات جدی مثل ترومبوفلبیت سطحی، ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه شود.

اگزمای پوستی

در اثر ابتلای طولانی مدت به واریس دست، ممکن است پوست خشک شده و دچار خارش و تغییر رنگ شود. این عوارض می‌توانند منجر به خونریزی، ساییدگی و زخم دردناک شود.

درمان بیماری واریس دست ها

روش های درمان واریس دست در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

انتخاب شیوه درمان بیماری واریس دست ها به علت آن بستگی دارد. پس از اینکه پزشک بیماری را تشخیص داد، می‌تواند روش درمان را مشخص و شروع کند. برخی از رایج‌ترین راههای درمان واریس دست در کلینیک ارتوپدی پزشک اول به صورت زیر است:

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی یک روش شناخته شده برای کاهش ظاهر سیاهرگ‌های قابل مشاهده است و برای رگ‌های واریسی عمیق‌ استفاده می‌شود. در طی این روش درمانی، یک محلول شیمیایی به وریدهای از پیش تعیین‌شده تزریق می‌شود. برای تعیین محل دقیق تزریق از دستگاه اولتراسوند استفاده می‌شود. این محلول شیمیایی باعث تحریک دیواره‌های ورید و درنهایت فروپاشی آن‌ها می‌شود. در نتیجه ورید به طور کامل بسته می‌شود‌. در پایان درمان وریدهای بسته‌شده توسط بدن دفع می‌شوند.

لیزر درمانی

پزشکان می‌توانند از امواج رادیویی یا نور تقویت‌شده برای بستن رگ‌های برآمده استفاده کنند. این روش اغلب لیزر درمانی نامیده می‌شود و برای رگ‌های کوچک‌تر ایده‌آل است.

رادیوفرکانسی

رادیوفرکانسی روشی کم‌تهاجم برای درمان وریدهای کوچک‌تر است. ممکن است نام آن را به عنوان فرسایش رادیوفرکوئنسی نیز شنیده باشید. یک نور یا موج رادیویی تقویت شده به سمت ورید هدف نشانه می‌رود تا بدون هیچ برشی آن را ببندد.

لیزر داخل عروق (EVLT)

لیزر درون وریدی یا داخل عروق (EVLT) از فیبر لیزری نازک برای فروپاشی و بستن وریدهای غیرطبیعی با حرارت استفاده می‌کند. با استفاده از بی‌حسی موضعی هنگام انجام این روش، شما هیچگونه درد و ناراحتی حس نخواهید کرد.

جراحی

از روش جراحی می‌توان در موارد شدید و بیمارانی که به سایر روش‌ها پاسخ نداده‌اند، استفاده کرد. جراحی به دو شیوه متفاوت انجام می‌شود که عبارتند از:

• فلبکتومی سرپایی: فلبکتومی سرپایی یک روش درمانی کم‌تهاجمی برای برداشتن سیاهرگ‌های دست است. در این روش وریدهای هدف از طریق برش‌های کوچک برداشته می‌شوند. برای انجام این روش از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود.
  • برداشتن و بستن ورید: این روش یک روش کاملا تهاجمی است و برای انجام آن بیمار کاملا بیهوش می‌شود. سپس پزشک برشی ایجاد می‌کند و از طریق آن ورید را می‌بندد و آن را خارج می‌کند. از آنجایی که این روش تهاجمی است، پزشکان از آن فقط برای وریدهای بزرگ‌ استفاده می‌کنند.

درمان واریس دست چه مدت طول می کشد؟

درمان واریس دست در زمان کوتاهی انجام می‌شود. معمولا هر جلسه درمان با روش‌هایی مثل اسکلروتراپی حدود 20 دقیقه طول می‌کشد و برای درمان کامل به سه الی چهار جلسه نیاز است. همچنین می‌توانید 24 ساعت بعد به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهید.

مراحل درمان واریس دست از پذیرش تا ترخیص در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

مراحل درمان واریس دست از پذیرش تا ترخیص ابتدا با بروز علائم درد واریس دست شروع می‌شود. در صورتی که متوجه شدید رگ‌های برآمده و متورمی روی دست‌هایتان وجود دارند، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پس از مراجعه به پزشک، پزشک پس از پرسیدن سوالاتی راجع به سابقه پزشکی قبلی شما، یک ارزیابی فیزیکی انجام می‌دهد. در طول ارزیابی فیزیکی پزشک به آرامی رگ‌های شما را لمس می‌کند و ممکن است انجام سونوگرافی را برای بررسی بیشتر تجویز کند.

علائم واریس دست

پس از تشخیص بیماری واریس و علت بروز آن، روش درمان مشخص می‌شود. اگر رگ‌های برآمده به دلایلی مثل افزایش سن یا کاهش وزن شدید ایجاد شده باشند، معمولا از روش‌هایی مثل اسکلروتراپی و لیزر درمانی یا جراحی استفاده می‌شود. به دنبال هر یک از این روش ها، پس از مدتی، رگ معیوب از بین می‌رود و بدن خون را از طریق رگ‌های سالم دیگر حرکت می‌دهد. با این حال، اگر پزشک تشخیص دهد که رگ‌های واریسی به دلیل یک بیماری زمینه‌ای ایجاد شده‌اند، درمان بر رفع علت زمینه‌ای متمرکز است.

داروی واریس دست به طور اختصاصی وجود ندارد و معمولا از روش‌های دارودرمانی استفاده نمی‌شود‌. ولی اگر وریدهای برآمده دست در نتیجه فلبیت باشد، درمان ممکن است شامل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضد‌التهاب باشد. همچنین استفاده از کمپرس گرم و بالا نگه داشتن دست نیز توصیه می‌شود. در مورد DVT، که لخته در وریدهای عمیق بازو ایجاد می‌شود، پزشک ممکن است یک داروی ضد‌انعقاد یا رقیق‌کننده خون تجویز کند.

روش های پیشگیری از واریس دست

هرچند نمی‌توان به‌طور کامل از برجسته‌شدن رگ‌ها و بروز علائم واریس دست جلوگیری کرد، اما شما می‌توانید با رعایت موارد زیر تا حد زیادی به پیشگیری از این بیماری کمک کنید:

فعالیت کافی

انجام حرکت‌های کششی دست‌ها می‌تواند به بهبود جریان خون به سمت قلب کمک و از تجمع خون در وریدها پیشگیری ‌کند. به همین ترتیب میزان برجستگی عروق کاهش می‌یابد. یکی از تمرینات مناسب برای دست‌ها، کشش مچ دست است. برای انجام این تمرین، ابتدا کف دو دست خود را به هم بچسبانید و آرنج‌ها را از طرفین به سمت بالا بکشید. سپس به طوریکه در قسمت داخل مچ دست خود، کشش را حس کنید مچ دست‌ها را به سمت شکم خود پایین بیاورید.

ترک سیگار

یکی دیگر از مواردی که به پیشگیری از واریس دست کمک می‌کند، ترک سیگار است. سیگار کشیدن به رگ‌ها آسیب می‌رساند و جریان خون را کند می‌کند. اگر سیگار می‌کشید، بهتر است به طور کامل مصرف آن را ترک کنید.

کاهش وزن

کاهش وزن می‌تواند به کاهش فشار داخل رگ‌ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های وریدی کمک کند.

استفاده نکردن از لباس‌های تنگ

لباس‌های تنگ فشار زیادی به سیاهرگ‌ها وارد می‌کنند و باعث کندی جریان خون می‌شوند.

هزینه درمان واریس دست در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هزینه درمان واریس دست با توجه به شدت بیماری و علت بروز آن متفاوت است. همانطور که گفتیم، علت ابتلا به این بیماری هر چه که باشد، روش درمان واریس دست را مشخص می‌کند. برخی روش‌های درمانی مثل جراحی، هزینه بیشتری به دنبال دارند. همچنین با توجه به شدت بیماری گاهی هزینه‌ها به میزان زیادی افزایش می‌یابند. اگر در کنار مشکلات واریس دست با دردهای واریس زانو و پشت زانو دست و پنجه نرم می کنید و به دنبال  کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه درمان واریس زانو نیز هستید با کلینیک پزشک اول در تماس باشید.

درمان واریس پا | درمان بیماری رگ های واریسی ساق و پشت پا با روش های مدرن توسط مجرب ترین متخصصان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول. | برای تعیین نوبت تماس بگیرید.
درمان واریس لگن و عروق لگنی با روش های مدرن مانند امبولیزاسیون ورید لگن یا PVE توسط مجرب ترین متخصصان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول | برای تعیین نوبت تماس بگیرید.
درمان واریس کشاله ران با روش های مدرن مانند لیزر درمانی درون وریدی توسط مجرب ترین متخصصان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول. | برای تعیین نوبت تماس بگیرید
درمان واریس زانو با روش های مدرن مانند درمان واریس پشت زانو با وناسیل (VenaSeal) توسط مجرب ترین متخصصان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول. | برای تعیین نوبت تماس بگیرید.