فیزیوتراپی لگن چگونه انجام میشود؟

فیزیوتراپی لگن با بهره‌گیری از انواع روش و دستگاه‌های مختلفی مانند الکترو تراپی، درای نیدلینگ، ماساژدرمانی، تمرینات ورزشی و... انجام می‌گیرد. این روش درمانی کاملاً غیرتهاجمی است و هیچ‌گونه عوارض جانبی پرخطری در پی ندارد. به همین دلیل امروزه اغلب پزشکان توصیه می‌کنند که پیش از انجام جراحی یا دارودرمانی، از روش فیزیوتراپی لگن برای کنترل و بهبود آسیب‌های عضلانی و مفصلی بهره‌گیری شود.

به‌این‌ترتیب اگر شیوه مذکور مثمرثمر واقع شود، دیگر نیازی به انجام جراحی یا مصرف داروهای شیمیایی مختلف نباشد. پس اگر شما هم دچار عارضه مربوطه شده‌اید و نیاز به شرکت در جلسات فیزیوتراپی دارید، پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مطلب با ما همراه شوید و اطلاعات مفیدی دررابطه‌با آن به دست آورید.

کاهش درد مفصل و عضلات لگن با تمرینات موثر فیزیوتراپی

فیزیوتراپی لگن چیست؟

به‌طورکلی کاهش درد مفصل و عضلات لگن با تمرینات مؤثر فیزیوتراپی و استفاده از دستگاه‌های مرتبط، به روش فیزیوتراپی لگن معروف است و همان‌طور که در قسمت قبل توضیح دادیم، این شیوه درمانی هیچ‌گونه عوارض نگران‌کننده‌ای به همراه ندارد و صرفاً با تحریک سلول‌های هدف، سبب افزایش سرعتِ ترمیم و بازسازی بافت آسیب‌دیده می‌شود.

انواع فیزیوتراپی لگن

فیزیوتراپی لگن باتوجه‌به ناحیه درمانی مربوطه، به سه دسته مختلف تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از: فیزیوتراپی کف لگن، لگن خاصره و لگن شکسته. شیوه کنترل و درمان بیماری‌های مربوط به هر یک از نواحی مذکور، بر اساس نوع و شدت عارضه متفاوت است و فیزیوتراپیست باتوجه‌به وضعیت بیمار و صلاحدید خود، یک برنامه شخصی‌سازی شده را جهت اجرای دوره درمانی تدوین می‌کند.

فیزیوتراپی لگن خاصره

پیش از بررسی روش‌های فیزیوتراپی لگن خاصره، ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که ناحیه مربوطه از سه استخوان خاجی، بی‌نام و دنبالچه تشکیل می‌شود و در محل اتصال ستون فقرات و پاها قرار دارد. 

هنگامی که در ناحیه لگن اختلالات عضلانی و مفصلی رخ دهد، عضلات و استخوان‌های خاصره دچار درد و التهاب خواهند شد و اگر شدت آن بیش از آستانه تحمل بیمار باشد، زندگی روزمره او دچار مشکلات جدی می‌شود. به همین دلیل اقدام به‌موقع برای درمان آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

 به طور معمول پزشکان توصیه می‌کنند که اگر درد ناحیه خاصره بیش از دو هفته تداوم داشته باشد، به یک متخصص کاربرد و مجرب مراجعه کنید. سپس احتمال می‌رود که برای درمان عارضه مربوطه، نیاز به شرکت در جلسات فیزیوتراپی با دستگاه‌های الکترو تراپی، لیزر پرتوان و... را داشته باشید. این دستگاه‌ها به ترتیب با انتقال جریان برق کنترل شده و انرژی گرمایی به بافت آسیب‌دیده، فرایند کاهش درد و التهاب را سرعت می‌بخشند. در کنار این موارد، فیزیوتراپیست‌ها تمرینات ورزشی و کششی مخصوص را به بیمار آموزش می‌دهند تا با انجام آن، گرفتگی عضلات و مفاصل خود را کاهش دهد.

فیزیوتراپی لگن شکسته

شکستگی لگن به دودسته پایدار و ناپایدار تقسیم می‌شود که تعریف هر کدام به شرح زیر است:

  • شکستگی پایدار: در این حالت خون‌ریزی حاصل از شکستگی محدودتر است و استخوان‌ها علی‌رغم شکستگی‌های نقطه‌ای که دارند، در جای خود ثابت هستند
  • شکستگی ناپایدار: خونریزی شکستگی ناپایدار لگن، شدیدتر است و استخوان به دلیل شکستگی‌ از چند ناحیه، احتمال دارد مقداری جابه‌جا شود. عوارض ناشی از این نوع شکستگی بسیار سنگین است و حتی تا پایان عمر، زندگی بیمار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد

پس از آشنایی با نوع شکستگی‌ها، حالا می‌توان در مورد روش درمانی فیزیوتراپی لگن صحبت کرد. در واقع اگر شکستگی مربوطه نیاز به جراحی داشته باشد، فیزیوتراپی ۱_۲ هفته پس از عمل جراحی آغاز خواهد شد. در برخی موارد هم ممکن است شکستگی به‌قدری خفیف باشد که مورد جراحی قرار نگیرد و با انجام فیزیوتراپی و مراقبت‌های لازم، بهبود یابد. شایان‌ذکر است که برای فیزیوتراپی شکستگی‌ لگن معمولاً از روش‌هایی مانند آب‌درمانی، تمرینات ورزشی و... استفاده می‌شود.

فیزیوتراپی لگن

فیزیوتراپی کف لگن

فیزیوتراپی کف لگن به‌منظور بهبود عملکرد عضلات و ماهیچه‌های این ناحیه انجام می‌شود تا بار دیگر فرد بیمار بتواند لذت سلامت و تندرستی را تجربه کند. زمانی که عضلات کف لگن دچار ضعف شوند، بیمار دچار عوارض متعددی مانند بی‌اختیاری ادرار، تکرر ادرار و... خواهد شد. به همین دلیل تقویت عضلات کف لگن از اهمیت بالایی برخوردار است و فیزیوتراپی یک روش مؤثر برای این کار محسوب می‌شود.

مراحل و روش های فیزیوتراپی لگن

برای انجام فیزیوتراپی لگن، مراحل زیر طی می‌شود:

  1. فیزیوتراپیست ابتدا با انجام معاینات بالینی و مصاحبه با بیمار، وضعیت مفاصل و ماهیچه‌های لگنی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد
  2. طی معاینات مربوطه، اگر پزشک به وجود بیماری خاصی مشکوک شود؛ با تجویز تصویربرداری ام‌آر‌آی، سی‌تی‌اسکن، آزمایش‌های خون و... از صحت تشخیص خود اطمینان حاصل می‌کند
  3. سپس یک برنامه اختصاصی جهت آغاز روند درمان ارائه می‌دهد. این برنامه ممکن است شامل موارد الکتروتراپی، تمرینات ورزشی، ماساژدرمانی، درای نیدلنیگ و مکانوتراپی باشد

فیزیوتراپی لگن در بارداری

در دوران بارداری به دلیل حمل جنین داخل رحم، ارگان‌های اطراف دچار تغییرات موقتی نسبتاً زیادی می‌شوند. برای مثال ماهیچه‌های کف لگن تحت‌فشار مضاعف قرار می‌گیرند و به‌مرور ضعیف‌تر می‌شوند.

از سوی دیگر با بروز نوسانات هورمونی، فرایند انبساط و انقباض ماهیچه‌های مذکور به میزان قابل‌توجهی تغییر می‌یابد و شخص باردار حتماً باید با شرکت در جلسات فیزیوتراپی لگن از شدت درد و عوارض ناشی از تغییرات مربوطه بکاهد. چرا که در صورت عدم توجه به این مسئله، ممکن است پس از مدتی، مادر بر اثر فشار وارده بر ماهیچه‌های لگن، دچار تکرر ادرار، بی‌اختیار ادرار و.. شود.

مزایا فیزیوتراپی لگن

از جمله مهم‌ترین مزایای فیزیوتراپی لگن به شرح زیر است:

  • سبب کاهش درد و گرفتگی عضلات می‌شود‌
  • فرایند گردش خون را در ناحیه بافت آسیب‌دیده بهبود می‌بخشد تا مواد مغذی موردنیاز سلول‌ها تأمین شود
  • التهابات و تورم مفصلی/ عضلانی بهبود می‌یابد و بیمار درد کمتری را متحمل می‌شود
  • سبب افزایش دامنه حرکتی مفاصل لگن می‌شود و حرکت برای بیمار تسهیل می‌یابد
  • بر‌اثر تمرینات مختلف، بافت‌های عضلانی و مفصلی ناحیه لگن تقویت می‌شوند

تمرین و ورزش ‌های فیزیوتراپی لگن

ورزش‌ها، تمرینات کششی و... بخش جدایی‌ناپذیر فیزیوتراپی لگن هستند و به‌عنوان یک روش مکمل، در کنار سایر راهکارهای درمانی مورداستفاده قرار می‌گیرند تا فرایند درمان سرعت گیرد. برخی از تمرین و ورزش‌های فیزیوتراپی به شرح زیر است:

  • اکستنشن هیپ
  • کشش اداکتور
  • کودک شاد
  • لیفت زانو
  • ژست کودک

درنظر بگیرید که برای یادگیری طرز انجام هر یک از این حرکات و سایر ورزش‌های مرتبط می‌توانید ویدئوهای آموزشی آن را در بستر وب، پلتفرم یوتیوب و... مشاهده کنید.

فیزیوتراپی کف لگن

فیزیوتراپی لگن در منزل

یکی از خدمات ارزنده کلینیک پزشک ارتوپد برای آن دسته از بیمارانی که به هر دلیلی دچار محدودیت‌های حرکتی هستند، فیزیوتراپی لگن در منزل است. با این کار دیگر نیاز به رفت‌وآمد از جانب بیمار نخواهد بود، بلکه فیزیوتراپیست همراه با دستگاه و تجهیزات موردنیاز به منزل بیمار می‌رود تا جلسات فیزیوتراپی را در آنجا برگزار کند.

هزینه جلسات فیزیوتراپی لگن چقدر است؟

دررابطه‌با هزینه جلسات درمانی فیزیوتراپی لگن باید بگوییم که بر اساس نوع روش درمانی و دستگاه‌های مورداستفاده در هر جلسه، مقدار آن متغیر خواهد بود. برای مثال هزینه یک جلسه الکترو تراپی لگن، با یک جلسه درای نیدلینگ متفاوت است و حتی مقدار آن به مدت‌زمان جلسه و برخی پارامترهای دیگر نیز بستگی دارد.

فیزیوتراپی لگن در کلینیک پزشک ارتوپد

تا این قسمت از مقاله به طور مفصل در مورد روش‌های مختلف فیزیوتراپی لگن با دستگاه یا به کمک حرکات ورزشی پرداختیم و دانستیم که فرایند درمانی مذکور، چه مزایا و فوایدی به همراه دارد. پس با این اوصاف اگر شما هم قصد شرکت در جلسات درمانی مربوطه را دارید، می‌توانید از خدمات کلینیک پزشک ارتوپد در این زمینه بهره‌مند شوید. برای این کار ابتدا باید از طریق شماره‌تلفن درج شده در سایت با کلینیک تماس بگیرید و اقدامات لازم را جهت رزرو نوبت و مراجعه حضوری انجام دهید.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی ماهیت فیزیوتراپی لگن پرداختیم و با مراحل و مزایای آن آشنا شدیم. همچنین دانستیم که این شیوه درمانی، سپس کاهش درد مفاصل و عضلات می‌شود و به دلیل اینکه یک روش غیرتهاجمی است، هیچ عوارض جانبی پرخطری به همراه ندارد. در نهایت امیدواریم که با مطالعه این مقاله، به پاسخ سؤالاتی که راجع‌به موضوع مطرح شده در ذهن خود داشتید، برسید. لطفاً شما عزیزان هم تجربیات و پیشنهادهای خود را پیرامون این مسئله با ما و سایر کاربرانِ مجله پزشک ارتوپد به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، صمیمانه سپاسگزاریم.

همچنین بخوانید
استرس و استراحت دو عامل مهم برای بررسی دردهای عصبی کمر هستند. در ادامه این مقاله به بررسی این عوامل و درمان کمر درد عصبی میپردازیم.
رآسیب های پا میتواند شامل موارد مختلفی باشد که در ادامه این مقاله به بررسی این موارد و روش های درمانی آن ها میپردازیم.
در ادامه این مقاله تمرینات فیزیکی برای تقویت عضلات کمر را به شما معرفی میکنیم تا بتوانید با انجام آن ها عضلات قوی تری داشته باشید.
در این مقاله سعی کردیم روش های طب سوزنی و ماساژ را برای درمان کمر درد با هم مقایسه کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را برای درمان داشته باشید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: