در بسیاری از مواقع، برای تسکین درد و از بین بردن استرس به مصرف مسکن‌های بدون نسخه روی می‌آوریم. چه بسا این حالت بیش از چند روز طول نمی‌کشد؛ اما طبق تجربه متخصصان کلینیک تخصصی ماساژ درمانی پزشک اول، ماساژ درمانی یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن استرس و درد است. فواید ماساژ درمانی به گونه‌ای است که می‌توان آن را یک روش عالی برای آرامش، تسکین درد، کاهش تنش عضلانی و... معرفی کرد. در این صفحه از کلینیک دکتر ارتوپد، اطلاعاتی در مورد درمان با ماساژ ارائه شده است.

ماساژتراپی چیست؟ عکس ماساژ درمانی

ماساژ درمانی یا ماساژ تراپی چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید که ماساژ درمانی چیست؟ یا برایتان سوال است که ماساژ تراپی چیست؟ باید بگوییم که ماساژ درمانی و ماساژ تراپی در واقع یک درمان تکمیلی است که توسط یک متخصص درمانگر انجام می‌شود. درمانگر در اولین مرحله از مراحل ماساژ درمانی، ابتدا به بررسی نوع، ناحیه و علت بروز درد می‌پردازد. سپس بهترین نوع ماساژ را برای رفع مشکلات ایجاد شده پیشنهاد می‌کند. پس از آن، با استفاده از فشارها، حرکات و تکنیک‌های مختلف که روی عضلات و سایر بافت‌های نرم بدن پیاده می‌کند به کاهش درد و از بین بردن استرس و سایر مشکلات مرتبط می‌پردازد.

متخصص آموزش‌دیده و دارای گواهی (ماساژ درمانگر)، بافت‌های نرم بدن مانند عضلات، بافت همبند، تاندون‌ها، رباط‌ها و پوست را با حرکات و تکنیک‌های مختلف، ماساژ می‌دهد و از درجات مختلفی از فشار و حرکت به صورت ضربه‌های ملایم تا فشار عمقی استفاده می‌کند. ماساژ بخشی از پزشکی یکپارچه است که توسط مراکز درمانی از جمله کلینیک تخصصی دکتر ارتوپد به عنوان درمانی تکمیلی در کنار یک روش درمانی استاندارد و به کمک متخصصان خبره و آموزش‌دیده ارائه می‌شود.

با این روش درمانی غیرتهاجمی، علاوه بر موارد فوق، دامنه حرکت مفاصل بهبود خواهد یافت و افزایش سطح اندورفین را نیز درپی دارد؛ از این رو در بسیاری از موارد، باعث کاهش و بهبود درد در قسمت‌های مختلف بدن، به‌ویژه کمر و گردن می‌شود.

اثرات ماساژ درمانی

همانطور که گفته شد، ماساژ درمانی یک روش درمانی کم‌تهاجم است که با فشار، مالش و دستکاری پوست، عضلات، رباط‌ها و تاندون‌ها تاثیر قابل توجهی در بهبود درد و استرس ایجاد می‌کند. در واقع بدن پس از ماساژ به صورت طبیعی، سروتونین تولید می‌کند؛ ماده‌ای شیمیایی که ضد درد است و به آرام‌شدن‌ درد در نقاط مختلفی از بدن از جمله کمر و گردن کمک می‌کند.

از دیگر اثرات ماساژ درمانی، بهبود کیفیت خواب است. متاسفانه کمبود خواب و نداشتن خواب عمیق، تاثیر قابل توجهی در تشدید درد خواهد داشت که با کمک این روش درمان و تجربه خوابی عمیق، شاهد کاهش درد خواهید بود. به طور کلی، این روش درمانی با کاهش سرعت سیستم عصبی، به رهایی از استرس و تنش عضلانی، تسکین درد، افزایش آرامش، التیام جراحات و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

ماساژ تراپی برای کدام بیماری ها کاربرد دارد؟

طبق تحقیقات انجام شده، کاربرد ماساژ درمانی در بهبود بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی، مشکلات معده و فیبرومیالیژیا، نسبت به دیگران بیشتر است. از این رو و با توجه به فواید ماساژ درمانی در تسکین درد و ایجاد آرامش روحی و روانی، کلینیک ارتوپدی پزشک اول، این درمان را در کنار درمان اصلی به بیماران پیشنهاد می‌دهد.

فواید ماساژ درمانی چیست؟

فواید و مضرات ماساژ درمانی برای هر کسی متفاوت است و لازم است قبل از انجام این روش درمانی، حتما با پزشک و درمانگر خود مشورت کنید؛ برخی از مزایای این روش درمانی عبارت‌اند از:

کاهش استرس و اضطراب

طبق مطالعات انجام شده، احساس آرامش پس از ماساژ، باعث کاهش استرس و اضطراب است.

بهبود خواب

ماساژ می‌تواند کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش و سطح سروتونین و دوپامین را افزایش دهد و با این کار، به بهبود خواب شما کمک می‌کند.

کاهش درد و تنش عضلانی

دردهایی مانند کمردرد حاد، گردن درد، سردرد و زانو درد، با کمک ماساژ بهبود پیدا می‌کنند.

انواع ماساژ درمانی

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

براساس مطالعات انجام شده، ماساژ درمانی منظم، سطح گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد که کارشان مبارزه با ویروس‌هاست.

برطرف کردن یبوست

ماساژ شکم در افرادی که پس از جراحی دچار یبوست شده‌اند، باعث تحریک و بهبود حرکات روده می‌شود که در برطرف‌شدن یبوست موثر است. البته باید از زمان جراحی، گذشته باشد.

کاهش علائم فیبرومیلاژیا

فیبرومیلاژیا یک بیماری مزمن است که باعث درد و خستگی عضلات و مفاصل می‌شود. مطالعات نشان داده است که دریافت ماساژ در طول پنج هفته، کمک می‌کند تا علائم این بیماری کاهش یابد.

کاهش درد سرطان

ماساژ درمانی کمک می‌کند تا درد سرطان و عوارض جسمی و روحی این بیماری کاهش یابد.

مشاهده خدمات متخصص لگن در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

ماساژ تراپی برای کدام بیماری ها خطرناک است؟

هرچند مزایای ماساژ برای درمان و تسکین دردها، اثبات‌شده است؛ اما موارد منع ماساژ درمانی نیز وجود دارد که بی‌توجهی به آن، صدمات جبران‌ناپذیری درپی خواهد داشت. کسانی که مبتلا به بیماری‌های زیر هستند، نباید ماساژ دریافت کنند:

• تب زیاد به دلیل سرماخوردگی، آنفولانزا یا هر بیماری عفونی؛
  • بیماری‌های پوستی واگیردار (جوش، زگیل، تبخال و...)؛
  • لخته‌شدن خون؛
  • بیماری‌های کلیوی و کبدی؛
  • بیماری‌های همراه با‌ التهاب، تورم و آماس مفاصل؛
  • سایر بیماری‌های پوستی (سوختگی، بثورات یا زخم)؛
  • مشکلات سیستم گردش خون (فشار خون بالا، وریدهای واریسی، سکته مغزی)
  • مشکلات سیستم گوارشی (زخم، سندروم روده تحریک‌پذیر، کولیت).

انواع روش های ماساژ درمانی در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هنگامی که به متخصص ماساژ درمانی مراجعه می‌کنید، او ابتدا شرایط شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و ممکن است باتوجه به شدت، نوع و محل احساس درد، یکی از انواع روش های ماساژ درمانی را برای شما انتخاب و تکنیک‌های آن را اجرا کند. نحوه عملکرد ماساژ درمانی جهت بهبود مشکلات بیماران، باعث شده است تا در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، ماساژ درمانگران و متخصصان باتجربه‌ای‌ حضور یابند تا پس از ویزیت و اطلاع از شرح حال شما، بهترین و موثرترین تکنیک های ماساژ درمانی مانند ضربه، کوبش، مشت‌ومال، لرزش و... را برای حل مشکل شما، انتخاب کنند.

انواع ماساژ درمانی که در کلینیک ارتوپدی پزشک اول اجرا می‌شود عبارت‌اند از:

• ماساژ سوئدی: زمانی که احساس استرس دارید، به احتمال زیاد، درمانگر به شما ماساژ سوئدی را پیشنهاد می‌دهد. این نوع ماساژ معمولا در کل بدن و به صورت لمس ملایم و آرام اجرا می‌شود. این روش درمان، به آرامش سیستم عصبی کمک می‌کند و طبق نظر متخصصان این حوزه، روشی است بسیار ایدئال برای ریلکس کردن و ایجاد حالت احساس آرامش که به طور مستقیم، بر عضلات بدن تاثیر می‌گذارد.
  • ماساژ بافت‌های عمیق (دیپ تیشو): در صورتی که ماهیچه‌ها به دلایل مختلف مانند نشستن زیاد، رانندگی طولانی، قوزکردن هنگام استفاده از لپ تاپ و... سفت شوند، درمانگر با ماساژ بافت عمیق که به صورت واردکردن ضربه، حرکت لمسی آهسته یا عمیق به عضلات و تاندون‌های شماست، لایه‌های داخلی و عمقی‌تر ماهیچه‌ها را هدف قرار می‌دهد تا به حالت اولیه بازگردند. معمولا روی کسانی که دچار آسیب‌دیدگی، سفتی عضلانی عمومی و درد مزمن عضلانی مانند خشکی گردن و کمر یا گرفتگی عضلات ران هستند، این نوع روش درمان اجرا می‌شود.
  • ماساژ ورزشی: این ماساژ مشابه ماساژهای عمیق است؛ اما عضلاتی را که هنگام ورزش یا انجام فعالیت‌های بدنی (فعالیت‌هایی که عضلات به صورت مکرر ضربه می‌خورند)، هدف قرار می‌دهد. با کمک این روش، آسیب‌هایی که بافت نرم وارد شده است از بین می‌رود؛ سفتی عضلانی و آسیب‌هایی که به دلیل حرکات ورزشی سخت وارد شده است را نیز رفع می‌کند.
  • ماساژ نقطه‌ای (ماشه‌ای): در ماساژ نقطه‌ای یک نقطه در گردن یا یک نقطه سفت در پشت (کمر) به عنوان نقطه ماشه‌ای در نظر گرفته می‌شود. نقاط ماشه‌ای به اسپاسم‌های عضلانی کوچک یا نقاط سفت در بافت گفته می‌شود. در این نوع ماساژ، درمانگر از فشار متمرکز و مستقیم برای هدف‌قراردادن آن نقاط استفاده می‌کند. این نوع ماساژ جریان خون را در نواحی که ماساژ داده می‌شود، افزایش می‌دهد و به رهاشدن یا بازشدن گرفتگی کمک می‌کند. ماساژ ماشه‌ای می‌تواند برای افرادی که درد مزمن دارند، مفید باشد.

موارد منع ماساژ درمانی - عکس ماساژ درمانی

• میوفاشیال ریلیز (مایوفاشیال): فاشیا شبکه‌ای از بافت همبند زیر پوست است که ماهیچه‌ها، استخوان، عصب، شریان، ورید و... را می‌پوشاند. زمانی که رهاسازی مایوفاشیال را توسط ماساژدرمانگر دریافت می‌کنید، شبکه فاشیا نرم، کشیده و شل می‌شود، سفتی و تنش ایجادشده در عضلات، استخوان‌ها، مفاصل و اعصاب هم برطرف می‌شود. در واقع این روش درمانی، یک نوع کشش عمیق است که اغلب با سایر تکنیک‌های ماساژ درمانی اجرا می‌شود. اگر با سفتی گردن، شانه‌ها و قسمت بالایی و پایی کمر مواجه هستید و درد شدیدی را حس می‌کنید، این نوع روش انجام ماساژ درمانی مناسب شماست.
  • ماساژ لنفاوی: ماساژ لنفاوی (تخلیه لنف) از یک لمس ملایم برای کمک به بهبود عملکرد سیستم لنفاوی استفاده می‌شود تا با آزادترشدن جریان مایع لنفاوی در بدن، حذف و پاکسازی ضایعات سلولی، ویروس‎ها، باکتری‌ها و مایع‌های اضافی با سرعت بیشتری در بدن اتفاق بیفتد. از مزایای ماساژ درمانی به این روش می‌توان به رفع التهابات اشاره کرد. این روش مناسب کسانی است که بیماری‌هایی مانند آرتریت دارند یا افرادی که ماستوکتومی (عمل جراحی برداشتن سینه) انجام داده‌اند.
  • ماساژ قبل از تولد: ماساژهای دوران بارداری در صورتی که عمقی نباشد و به صورت ملایم و سبک انجام شود، برای کمک به آرامش ماداران عالی هستند و می‌توانند به رفع دردهای دوران رشد کودک کمک کنند. ماساژهای قبل از زایمان برای کاهش فشار از روی باسن بسیار فوق‌العاده هستند و باعث بهبود تورم در پاها می‌شوند. زمانی که مادر حس خوبی داشته باشد، جنین نیز شرایط خوبی خواهد داشت.

هزینه ماساژ درمانی در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هزینه ماساژدرمانی، با توجه به تعداد جلسات، نوع ماساژ، خدماتی که دریافت می‌کنید و... در کلینیک ارتوپدی پزشک اول متفاوت خواهد بود. برای اطلاع از هزینه این روش درمانی، می‌توانید به کلینیک ارتوپدی پزشک اول مراجعه و از مشاوره و نظر کارشناسی متخصصان ما، بهره‌مند شوید.

ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی
برای انجام ماساژ درمانی تنگی کانال نخاعی و ریشه های عصبی داخل کانالی در ستون فقرات و برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ماساژ درمانی کمر
برای انجام ماساژ درمانی کمر و سیاتیک و دیسک کمر حتما با یک متخصص ارتوپد مشاوره کنید. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ماساژ درمانی سردرد
برای انجام ماساژ درمانی سردرد از جمله سردردهای میگرنی، عصبی و تنشی و همچنین سردردهای گردنی و تسکین سردردهای گیجگاهی با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ماساژ درمانی زانو
برای انجام ماساژ درمانی زانو و کشکک زانو حتما با یک متخصص ارتوپد مشاوره کنید. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید
ماساژ درمانی پارکینسون
ماساژ درمانی پارکینسون یکی از شیوه های مفید کاهش دردها و اسپاسم های عضلانی است. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ماساژ درمانی ستون فقرات
برای انجام ماساژ درمانی ستون فقرات و مهره ها حتما با یک متخصص ارتوپد مشاوره کنید. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید
انجام ماساژ درمانی آرنج چگونه است؟
برای انجام ماساژ درمانی آرنج یا آرنج تنیس بازان حتما با یک متخصص ارتوپد مشاوره کنید. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ماساژ درمانی عضلات
انجام ماساژ درمانی عضلات برای رفع و بهبود خشکی، گرفتگی و دردهای حاد و مزمن عضلانی. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ماساژ درمانی آرتروز
برای ماساژ درمانی آرتروز زانو، گردن و انگشت حتما با یک متخصص ارتوپد مشاوره کنید. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ماساژ درمانی سیاتیک
برای انجام ماساژ درمانی سیاتیک که ناشی از فشار بر عصب سیاتیک است با متخصص ارتوپد مشاوره کنید. برای مشاوره و تعیین نوبت با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید
ماساژ درمانی پا
برای انجام ماساژ درمانی پا، کف پا و پاشنه پا حتما با یک متخصص ارتوپد مشاوره کنید. برای مشاوره و تعیین نوبت می توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ماساژ درمانی اوتیسم
ماساژ درمانی اوتیسم برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم با لمس مداوم و ادغام منظم حسی فرآیندی نوآورانه است. برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید