الیزاروف چیست؟ افزایش قد با روش Ilizarov

افراد بسیاری به‌ویژه افرادی که دچار دیسپلازی استخوان (رشد غیرطبیعی استخوان)، آکندروپلازی (نوعی کوتولگی) یا کمبود هورمون رشد هستند، از قد خود ناراضی هستند. اگر شما نیز از قد خود رضایت ندارید، روش Ilizarov را امتحان کنید. نرخ بالای موفقیت افزایش قد با روش Ilizarov، افراد بسیاری را به استفاده از آن ترغیب می‌کند. این روش ایمن می‌تواند شادی، اعتمادبه‌نفس، روابط فرد با افراد دیگر و تصویر فرد از خود را بهبود دهد.

افزایش قد با روش الیزاروف

در ادامه، پاسخی کامل به سؤال «افزایش قد با روش Ilizarov چیست؟» خواهیم داد و شما را با مراحل، مزایا و خطرات این روش آشنا خواهیم کرد.

افزایش قد با روش Ilizarov چیست؟

روش فیکساسیون الیزاروف، یک تکنیک بسیار موفقیت‌آمیز ارتوپدی است که برای افزایش قد (بلند کردن یا صاف کردن استخوان و بافت نرم) با استفاده از توانایی بدن برای ساخت استخوان، بافت نرم، رگ‌های خونی، رباط‌ها و اعصاب جدید طراحی شده است. در این تکنیک، افزایش قد با فیکساتور الیزاروف (یک نوع تثبیت‌کننده خارجی) انجام می‌شود. دستگاه تثبیت‌کننده الیزاروف، مجموعه‌ای از حلقه‌های فلزی است که بخش بیرونی اندام را احاطه می‌کند.

در افزایش قد با روش الیزاروف، استخوان به‌دقت در محلی که باید بلندتر یا صاف‌تر شود، بریده می‌شود. زمانی که ترمیم طبیعی بدن شروع می‌شود، انتهاهای استخوان بریده‌شده تا زمانی که موقعیت یا اندازه مورد نظر به دست آید، به‌تدریج از هم جدا می‌شوند. در این فرآیند، استخوان جدید رشد می‌کند و بدشکلی اصلاح می‌شود؛ در نتیجه، فرد قدی بلندتر خواهد داشت. این روش می‌تواند قد شما را حدود 8 سانتی‌متر بلندتر کند.

افزایش قد با روش Ilizarov می‌تواند به افرادی که دچار اختلالات لگن، پای پرانتزی، پای ضربدری، دیسپلازی اسکلتی (اختلال مادرزادی در رشد استخوان)، اختلال استخوان‌زایی (یک اختلال ژنتیکی که استخوان‌ها را مستعد شکستگی می‌کند)، عفونت استخوان (استئومیلیت) و مفصل (آرتریت سپتیک)، شکستگی‌های حاد، جوش‌خوردگی نادرست استخوان و جوش نخوردن شکستگی استخوان هستند، کمک کند.

مراحل افزایش قد با روش Ilizarov

پیش از انجام جراحی، پزشک سوابق پزشکی شما بررسی خواهد کرد تا مطمئن شود به داروهای بیهوشی حساسیت ندارید. همچنین ممکن است از شما بخواهد داروهایی را که با ترمیم استخوان در تداخل هستند، مصرف نکنید. مراحل افزایش قد با روش Ilizarov را می‌توان به پنج مرحله تقسیم کرد:

1. ابتدا داروی بیهوشی به بیمار تزریق خواهد شد تا در طول جراحی بدون احساس هیچ دردی بخوابد. سپس جراح سیم الیزاروف را با کمک دریل از طریق پوست به درون استخوان بیمار هدایت می‌کند.
  2. این سیم‌ها با پیچ‌های مخصوصی به حلقه‌های خارجی متصل می‌شوند.
  3. از میله‌های رزوه‌ای برای اتصال و ثابت کردن حلقه‌ها به یکدیگر استفاده می‌شود؛ بنابراین، دستگاه تثبیت‌کننده الیزاروف از اندام آسیب‌دیده حمایت می‌کند.
  4. سپس، یک جراحی استئوتومی (برش استخوان) برای تحریک تشکیل استخوان جدید انجام می‌شود.
  5. در آخرین مرحله افزایش قد با روش Ilizarov، نوک سیم‌های تیز بریده و تا می‌شود. سپس از تصویربرداری اشعه ایکس برای نهایی کردن مونتاژ استفاده می‌شود.

خطرات افزایش قد با روشIlizarov

مزایا افزایش قد با روش Ilizarov

افزایش قد با روش Ilizarov مزایای ویژه خودش را دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

• روشی کمتر تهاجمی در مقایسه با روش‌های سنتی است؛ زیرا، برای اتصال تثبیت‌کننده به اندام فقط از سیم استفاده می‌شود و میزان برش پوست در مقایسه با روش‌های سنتی کمتر است.
  • احتمال عفونت، خونریزی و آسیب به بافت در افزایش قد با روش Ilizarov در مقایسه با روش‌های سنتی کمتر است.
  • از آنجایی که تثبیت‌کننده الیزاروف بیرون از اندام قرار می‌گیرد، هیچ بخش فلزی درون بدن پس از درمان نخواهد ماند.
  • به علت شکل استوانه‌ای دستگاه الیزاروف، اصلاح ناهنجاری‌ها در فضای سه‌بعدی امکان‌پذیر است.
  • احتمال مشکلات انقباض و سفتی مفصل کمتر است.
  • بیمار زمان کوتاه‌تری در بیمارستان خواهد ماند.
  • احتمال موفقیت افزایش قد با روش Ilizarov نزدیک به 95 درصد است.
  • به علت شکل خاص دستگاه و سیم‌ها، بیمار درد کمتری را احساس خواهد کرد.
  • از قطع عضو یا تغییر مفصل جلوگیری می‌کند.
  • ترمیم سریع‌تر و بهبودی سریع.
  • استحکام را افزایش می‌دهد و فشار را به‌صورت یکنواخت توزیع می‌کند.
  • هم برای استخوان بزرگسالان و هم برای استخوان کودکان مؤثر است.

خطرات افزایش قد با روش Ilizarov

طبق تجربه ما، افزایش قد با روش Ilizarov تکنیکی بدون عوارض جانبی قابل توجه است. البته آشنایی جراح ارتوپدی با تثبیت‌کننده خارجی و تجربه او در افزایش قد اندام و اصلاح ناهنجاری‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. هر چه جراح آشناتر و باتجربه‌تر باشد، احتمال روبرو شدن فرد با خطرات کمتر خواهد بود. همچنین بیماران برای این جراحی زیبایی ارتوپدی باید به‌دقت انتخاب شوند؛ زیرا، همکاری آن‌ها برای دستیابی به نتیجه مناسب و کاهش خطرات ضروری است. خطرات افزایش قد با روش Ilizarov عبارت‌اند از:

• احتمال آسیب به اعصاب و رگ‌ها
  • احتمال آسیب به ساختارهای حیاتی بدن وجود دارد؛ ولی، پایین است.
  • درد، زخم، خونریزی، تورم
  • لخته شدن خون (ترومبوز ورید عمقی)
  • فلج عصبی
  • سفتی دائمی مفصل
  • احساس سوزن سوزن شدن موقتی در پوست
  • حساسیت به داروی بیهوشی

برای کاهش عوارض افزایش قد با روش Ilizarov، باید روزانه سیم‌ها و پیچ‌های دستگاه را با گاز استریل و الکل 70 درصد ضد عفونی کنید. اگر هر گونه علائم عفونت مانند قرمزی، تورم و رشد زخم را مشاهده کردید، بلافاصله به جراح اطلاع دهید و هر چه سریع‌تر به مطب او مراجعه کنید.

دوران نقاهت افزایش قد با روش Ilizarov

دوران نقاهت افزایش قد با روش Ilizarov به این صورت است که پس از جراحی، بیشتر بیماران برای 2 یا 3 روز در بیمارستان بستری می‌شوند. در ابتدا، نحوه راه رفتن با عصا به بیمار آموزش داده می‌شود. سپس نحوه بلند شدن از تخت خواب، حرکت دادن مفاصل و بالا رفتن از پله‌ها نیز آموزش داده خواهد شد. برای 6 تا 8 هفته پس از جراحی افزایش قد با روش Ilizarov، حتما دستورالعمل‌های تیم ارتوپدی را انجام دهید تا بتوانید بهترین نتیجه ممکن را مشاهده کنید.

همچنین نحوه چرخاندن میله تثبیت‌کننده خارجی آموزش داده خواهد شد و به شما گفته خواهد شد هر روز آن را به‌اندازه یک میلی‌متر بچرخانید. پزشک از شما خواهد خواست هر 2 یا 3 هفته یکبار به مطب مراجعه کنید تا شرایط پوست، دستگاه نصب‌شده، سیم‌ها و پیچ‌ها ارزیابی شود. همچنین استحکام استخوان یا شرایط شکستگی استخوان نیز بررسی می‌شود.

مدیریت درد را می‌توان بخشی ضروری از دوره بهبودی افزایش قد با روش Ilizarov محسوب کرد؛ زیرا، درد می‌تواند تمایل به راه رفتن با الیزارف و انجام فیزیوتراپی را کاهش دهد. معمولا حرکت استخوان‌ها نباید باعث ایجاد درد شوند. مراقبت نامناسب از تثبیت‌کننده خارجی ممکن است باعث کشیده شدن پوست اطراف آن شود و درد را ایجاد کند. اگر درد یا علائم دیگری را احساس می‌کنید، حتما به جراح اطلاع دهید. همیشه می‌توان درد را مدیریت کرد. درد با گذشت زمان و مصرف داروهای تجویزشده پزشک کمتر می‌شود.

راه رفتن با الیزارف

استخوان‌ها معمولا پس از 3 تا 4 ماه ترمیم می‌شوند. زمانی که تصویربرداری اشعه ایکس ترمیم کامل استخوان جدید را تایید کرد، تثبیت‌کننده‌ها برداشته می‌شوند و با گذشت زمان خواهید توانست بدون عصا راه بروید. پس از اتمام دوره افزایش قد، دوره استحکام استخوان شروع می‌شود و معمولا 45 روز برای هر سانتی‌متر طول می‌کشد؛ برای مثال، اگر استخوان قرار است 6 تا 7 سانتی متر کشیده شود، دوره نقاهت افزایش قد با روش Ilizarov ممکن است 10 تا 12 ماه طول بکشد.

دوره نقاهت افزایش قد با روش Ilizarov به عوامل مختلفی مانند سابقه پزشکی، سن، سلامت کلی استخوان، استحکام استخوان و کیفیت استخوان بیمار بستگی دارد. کشیدن سیگار می‌تواند تشکیل استخوان جدید را به تأخیر بیاندازد و دوره بهبودی را طولانی‌تر کند. پس از برداشته شدن دستگاه الیزاروف ممکن است استفاده از گچ یا سایر دستگاه‌های پلاستیکی برای 30 تا 60 روز برای تقویت استخوان‌ها به شما توصیه شود. اگر گچ یا آتل توصیه نشود، از برداشتن پانسمان به‌مدت 24 تا 48 ساعت خودداری کنید.

هزینه عمل افزایش قد با روش Ilizarov

از آنجایی که افزایش قد با روش افزایش قد با روش Ilizarov، یک جراحی زیبایی محسوب می‌شود، معمولا توسط شرکت‌های بیمه پوشش داده نمی‌شود. بهتر است با شرکت بیمه خود صحبت کنید و اطلاعاتی درباره پوشش هزینه عمل افزایش قد با روش Ilizarov به دست آورید.

هزینه جراحی افزایش قد با روش الیزاروف ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد؛ بنابراین، بهتر است به مطب پزشک مراجعه کنید تا بتوانید اطلاعاتی دقیق درباره هزینه این جراحی کسب کنید. هزینه افزایش قد با روش Ilizarov به عواملی مانند هزینه جراحی، دستمزد جراح با توجه به تجربه و مهارت او، هزینه تثبیت‌کننده الیزاروف، هزینه روزهایی که در بیمارستان پس از جراحی بستری خواهید شد، هزینه اتاق جراحی، هزینه تصویربرداری اشعه ایکس و سایر آزمایش‌های تشخیصی بستگی دارد.

ارائه خدمات عمل جراحی افزایش قد با روش LATNتوسط متخصصان مجرب در کلینیک ارتوپدی پزشک اول + مراحل افزایش قد با روش LATN| برای دریافت مشاوره و تعیین نوبت تماس بگیرید.
ارائه خدمات عمل جراحی افزایش قد با روش MTN توسط متخصصان مجرب در کلینیک ارتوپدی پزشک اول + مراحل افزایش قد با روش MTN| برای دریافت مشاوره و تعیین نوبت تماس بگیرید.
ارائه خدمات عمل جراحی افزایش قد با روش LONتوسط متخصصان مجرب در کلینیک ارتوپدی پزشک اول + مراحل افزایش قد با روش LON| برای دریافت مشاوره و تعیین نوبت تماس بگیرید.