آب درمانی لگن چگونه انجام میشود؟

آب درمانی (هیدروتراپی) شبیه فیزیوتراپی در استخر است؛ ولی همانند استخر معمولی نیست و در آن دما، حرکت و میزان فشار آب تغییر می‌کند تا مطابق نیاز فرد باشد. آب درمانی برای درمان دردهای لگن و پرینه توسط فیزیوتراپیست توصیه می‌شود. این روش در درمان و تسکین بسیاری از مشکلات و بیمارها مفید است؛ اما توجه کنید آب درمانی لگن نباید بدون دانش و آگاهی کافی توسط خود فرد انجام شود و نیاز به تشخیص متخصص لگن است. در این صفحه به طور کامل در مورد این روش درمان صحبت می‌کنیم.

چه زمانی باید به فیزیوتراپیست مراجعه کنیم؟

حرکات آب درمانی برای لگن

آب درمانی لگن چیست و چگونه انجام می شود؟

برای پاسخ به سوال آب درمانی لگن چیست؟ بهتر است با انواع آب درمانی لگن آشنا شوید که به صورت زیر است:

• آب سرد
  • آب گرم
  • دمای آب متغیر یا ولرم

حمام لگن با آب سرد

دمای آب باید بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد باشد. طول مدت استفاده از حمام آب هم ۱۵ دقیقه است. اگر بیمار احساس سرما کند یا خیلی ضعیف باشد، باید پاهایش در آب گرم قرار داده شود. سپس بیمار باید با یک پارچه مرطوب شکمش را به آرامی ماساژ دهد. پاها و قسمت بالایی بالا تنه باید در طول و بعد از حمام کاملا خشک باشند. بعد از حمام سرد لگن، بیمار باید با انجام ورزش‌های آرام یا انجام یوگا، بدن را گرم کند. حمام سرد لگن یک درمان معمول برای درمان اکثر بیماری‌ها است.

حمام لگن با آب گرم

مدت‌زمان این حمام معمولا ۱۰ دقیقه است و آب دمایی بین ۴۰ تا ۴۵ درجه سانتیگراد دارد. بیمار باید یک لیوان آب سرد بنوشد. کمپرس آب سرد باید روی سر گذاشته شود. بعد از حمام لگن داغ هم باید بلافاصله بیمار زیر دوش آب سرد برود. باید مراقب بود تا بیمار بعد از حمام دچار سرما نشود. در طول انجام حرکات آب درمانی برای لگن اگر بیمار احساس سرگیجه کند، حمام‌کردن را به اتمام برسانید.

حمام لگن با آب خنثی

دمای آب باید بین ۳۲ تا ۳۶ درجه سانتیگراد باشد. حمام لگن هم بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. بیمار باید یک یا دو لیوان آب سرد بنوشد، سپس در حمام بنشیند. کمپرس آب سرد نیز باید روی سر قرار بگیرد. بعد از حمام لگن، به مدت ۳۰ دقیقه ریلکس کنید.

حمام لگن با آب متغیر

دمای آب یک لگن باید ۴۰ تا ۴۵ درجه سانتیگراد و لگن دیگر بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد باشد. دو روش برای این نوع حمام وجود دارد. در هر دو روش، قبل از درمان بیمار باید یک یا دو لیوان آب سرد بنوشد. سر باید به وسیله کمپرس آب سرد، خنک بماند و حمام باید با آب سرد پایان یابد.

در روش اول، بیمار به مدت ۵ دقیقه درون آب گرم و سپس به مدت ۵ دقیقه درون آب سرد می‌‌نشیند. در روش دوم، بیمار ۳ دقیقه در آب گرم و سپس به مدت ۱ دقیقه در آب سرد می‌نشیند. این کار باید ۴ تا ۵ مرتبه تکرار شود.

هیدروتراپی لگن برای درمان چه بیماری ‌هایی کاربرد دارد؟

معمولا هیدروتراپی لگن توسط پزشک برای تسکین و بهبود پروستات، هموروئید، آبسه مقعدی، یبوست، عفونت‌های ناحیه واژن و دوران  پس از زایمان، توصیه می‌شود. توجه کنید، شما با توجه به مشکلتان باید بدانید از آب گرم، آب سرد یا آب خنثی استفاده کنید. حتما باید آب درمانی برای بهبود بیماری‌ های لگن توسط پزشک باتوجه به مشکلات شما مشخص شود. مثلا برای یبوست بهتر است شما از آب سرد استفاده کنید. در ادامه توضیحات کامل‌تری می‌دهیم.

آب درمانی برای بهبود بیماری های لگن

روش‌ های آب درمانی لگن در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

شما با مراجعه به کلینیک ارتوپدی پزشک اول، می‌توانید باتوجه به مشکل‌تان از روش های آب درمانی لگن که به صورت حمام آب گرم، حمام سیتز و کمپرس گرم و سرد انجام می‌شود، استفاده کنید؛ البته تشخیص آن برعهده پزشک است. هنگام حمام آب گرم ممکن است مواد درمانی هم به آب اضافه شود تا اثربخشی حمام آب گرم افزایش یابد. در نوع ستیز هم از یک وان کم عمق استفاده می‌شود و داخل آن با آب گرم یا سرد پر می‌شود.

مزایای آب درمانی لگن

برای جلوگیری از خطرات آب درمانی لگن، باید احتیاط‌هایی صورت گیرد است که در ادامه توضیح می‌دهیم. اما مزایای آن بسیار زیاد بوده و در تسکین و بهبود بسیاری از بیماری‌ها کمک کننده است.
مزایای آب درمانی لگن با آب سرد عبارت‌اند از:

• یبوست و سوء هاضمه را برطرف می‌کند.
  • در درمان چاقی کمک کننده است.
  • به اندام‌های دفع کننده کمک می‌کند تا به درستی کار کنند.
  • برای مشکلات قاعدگی مانند قاعدگی نامنظم، مشکلات قبل از قاعدگی و پس از یائسگی مفید است.
  • به درمان هموروئید کمک می‌کند.
  • در درمان غده پروستات بزرگ شده و مشکلات جنسی مفید است.

توجه کنید حمام سرد لگن نباید در التهاب‌های حاد اندام لگن و شکم مورد استفاده قرار گیرد.

مزایای آب درمانی لگن با آب گرم عبارت‌اند از:

• موجب تسکین قاعدگی دردناک، درد در اندام‌های لگن، ادرار دردناک و توده‌های دردناک می‌شود.
  • همچنین در درمان غده پروستات، انقباضات دردناک یا اسپاسم مثانه و سیاتیک مفید است.

مزایای آب درمانی لگن با آب خنثی عبارت‌اند از:

• این حمام باعث تسکین التهاب حاد و شدید مثانه ادرار، مجاری ادرار و رحم می‌شود.
  • به یبوست و اختلالات قاعدگی کمک می‌کند.

مزایای آب درمانی لگن با آب متغیر عبارت‌اند از:

• باعث کاهش فشار معده و یبوست می‌شود.
  • کمردرد را کاهش می‌دهد.
  • به تسکین التهاب‌ اندام‌های لگن کمک می‌کند.
  • کلیه و سایر اندام‌های ادرار تناسلی را فعال می‌کند.

عوارض و خطرات آب درمانی لگن

در آب درمانی لگن عوارضی مشاهده نشده است. منتها قبل از انجام این کار، احتیاط‌های زیر ضروری است:

• حمام لگن باید با شکم خالی انجام شود.
  • آب تمیز باید استفاده شود. همچنین خانم‌ها در دوران قاعدگی نباید این کار را انجام بدهند.
  • یکی از عوامل منفی آب درمانی برای لگن، وجود ضعف یا سرگیجه است. در صورت وجود ضعف یا سرگیجه درمان باید متوقف شود.
  • اگر کمردرد دارید، نباید حمام لگن انجام دهید.
  • حمام سرد لگن باید همراه با ورزش شدید باشد؛ ولی برای سایر حمام‌های لگن نیازی به ورزش شدید نیست.

آب درمانی برای درمان دردهای لگن و پرینه

مدت زمان درمان با آب درمانی لگن در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

مدت زمان جلسات آب درمانی لگن باتوجه به مشکلات بیمار مشخص می‌شود و برای هر فردی ممکن است متفاوت باشد. بنابراین، قبل از هر اقدامی شما باید اول توسط یک پزشک معاینه شوید و سپس تعداد جلسات و مدت زمان آب درمانی لگن برای هر جلسه مشخص می‌شود.

هزینه آب درمانی لگن در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هزینه آب درمانی لگن، باتوجه به مشکل شما متفاوت است. به این منظور می‌توانید با پزشک اول تماس بگیرید تا پس از معاینه شدن توسط پزشک و مشخص شدن نوع آب درمانی و تعداد جلسات از هزینه مطلع شوید. چگونگی انجام آب درمانی لگن در پزشک اول در بخش روش‌های آب درمان لگن توضیح داده شده است؛ قبل از تماس می‌توانید این بخش را مطالعه کنید.

آب درمانی فیبرومیالژیا یا هیدروتراپی Fibromyalgia برای درمان سختی مفاصل در زمان حرکت و احساس خستگی جهت مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات آب یخ درمانی در کلینیک پزشک اول | انواع روش ها و تکنیک های یخ درمانی | تاثیر آب یخ درمانی در توانبخشی | برای دریافت مشاوره و نوبت با ما تماس بگیرید.
آب درمانی ترک اعتیاد با انواع متدهای مدرن روشی راحت، بدون درد و عوارض برای درمان انواع اعتیاد. برای مشاوره و تعیین نوبت با کلینیک پزشک اول تماس بگیرید.
آب درمانی زانو برای درمان ساییدگی و انواع بیماری های زانو نیاز به مشاوره متخصص ارتوپد دارد. برای مشاوره و تعیین نوبت با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.