مفصل لگن که بزرگترین مفصل در بدن است، می‌تواند حرکات مداوم و فرسودگی ناشی از استفاده عادی را تحمل کند؛ ولی، دلایل مختلفی ممکن است باعث شوند هم بزرگسالان و هم کودکان دردی را در اطراف این مفصل احساس کنند. البته این درد همیشه در خود باسن احساس نمی‌شود و ممکن است در کشاله ران نیز احساس شود. این درد می‌تواند روی بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره مانند پیاده‌روی، نشستن، ایستادن، رانندگی، خوابیدن و تمرکز، تأثیر بگذارد.

استخوان لگن که قسمت بالایی و پایینی بدن را به یکدیگر متصل می‌کند، در راه‌رفتن و انجام کارهای دیگر نقش مهمی دارد. این قسمت از بدن به دلیل تحمل وزن بالاتنه و انتقال آن به پایین‌تنه ممکن است دچار آسیب‌های زیادی شود و باعث ایجاد درد در افراد مختلف شود.

لگن درد ممکن است غیرقابل‌تحمل و آزاردهنده شود و شخص را از انجام فعالیت‌های روزمره باز دارد. در این مرحله فرد می‌تواند به دکتر لگن مراجعه کند و علت و درمان درد خود را بیابد. اما آیا برای درد لگن باید به متخصص لگن مراجعه کند؟ آیا درد در این ناحیه نیازمند تخصص خاصی است؟

در ادامه این مقاله به بررسی بیماری‌های لگن و باسن و تخصص موردنیاز برای آن پرداخته‌ایم. اگر از مشکل درد لگن رنج می‌برید، لطفا تا انتها همراه ما باشید.

فوق تخصص لگن در تهران

دردهای لگنی نشانه چیست؟

درد لگن در بخش بیرونی باسن و بخش بالایی ران، معمولا نشانه مشکلاتی در ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها و سایر بافت‌های نرم اطراف مفصل لگن است. این درد ممکن است نشانه بیماری‌ها و شرایطی در بخش‌های دیگر بدن مانند کمردرد نیز باشد. محل دقیق درد می‌تواند اطلاعات ارزشمندی درباره دلیل درد، به متخصص لگن ارائه دهد.

علل شایع درد استخوان لگن و باسن

شایع‌ترین دلایل درد استخوان لگن و باسن عبارت‌اند از:

• تاندون ملتهب: تاندون ملتهب یا تاندونیت، متداول‌ترین دلیل درد حاد باسن است. افراد اغلب به دلیل ورزش بیش از اندازه به این بیماری مبتلا می‌شوند. مبتلایان به این عارضه، درد زیادی را احساس می‌کنند؛ ولی، معمولا پس از چند روز بهبود می‌یابند.
  • آرتریت: آرتریت متداول‌ترین دلیل درد بلندمدت لگن است. سفتی و حساسیت مفاصل و مشکل در راه رفتن از علائم دیگر این بیماری محسوب می‌شوند. آرتروز، ضربه به مفصل، آرتریت عفونی و آرتریت روماتوئید از انواع آرتریت به شمار می‌روند. آرتروز که متداول‌ترین نوع آرتریت محسوب می‌شود، می‌تواند نتیجه فرسودگی غضروف احاطه‌کننده مفاصل باشد. آرتریت عفونی نیز به عفونت مفصل گفته می‌شود که منجر به تخریب غضروف می‌شود. آرتریت روماتوئید که به حمله سیستم ایمنی بدن به مفاصل گفته می‌شود؛ می‌تواند باعث از بین رفتن غضروف مفصل و استخوان شود.
  • بورسیت تروکانتریک: علت درد استخوان لگن و باسن ممکن است، بورسیت تروکانتریک یا التهاب بورسا نیز باشد. بورسا به کیسه‌ای پر از مایع در نزدیکی مفصل ران (مفصل باسن) گفته می‌شود. ضربه به مفصل ران، استفاده بیش از اندازه از مفاصل یا مشکلات وضعیت بدن می‌توانند از دلایل ابتدا به این بیماری باشند.
  • شکستگی‌های لگن: شکستگی لگن در افراد مسن و افراد مبتلا به آرتروز بیشتر دیده می‌شود؛ زیرا، استخوان‌ها به دلیل افزایش سن یا سایر دلایل، ضعیف و آسیب‌پذیر شده‌اند. درد شکستگی‌های لگن، ناگهانی و شدید است و باید به‌سرعت درمان شود. در صورت عدم درمان، فرد ممکن است با عوارضی مانند لخته شدن خون در پا روبرو شود. فوق تخصص لگن معمولا عمل جراحی و سپس فیزیوتراپی را پس از جراحی برای بهبودی توصیه می‌کند.

دردهای استخوان لگن چه علائمی دارند؟

دردهای ناشی از آسیب ها و شکستگی های لگن، معمولا در داخل مفصل و کشاله ران احساس می‌شود. در برخی مواقع، ممکن است درد را در زانو یا کمر خود نیز احساس کنید. مکان و زمان درد به علت درد لگن شما بستگی دارد.

علائم درد استخوان لگن و باسن در صورت ابتلا به آرتروز عبارت‌اند از:

• سفتی؛
  • حساسیت (زمانی که به مفصل فشار وارد می‌کنید)؛
  • صدا دادن مفاصل و ضعف عضله؛

همچنین تورم، تغییر شکل، کبودی و از دست دادن عملکرد از علائم شکستگی استخوان محسوب می‌شوند. اگر درد ناشی از عفونت باشد، علائمی مانند تورم، قرمزی و محدودیت در حرکت را مشاهده خواهید کرد.

فوق تخصص لگن

برای کدام بیماری ها باید به متخصص لگن مراجعه کنیم؟

طبق گفته پزشکان و متخصصان، درد لگن می‌تواند فرد را دچار افسردگی، بی‌اشتهایی، بی‌خوابی، استرس و اختلالات دیگر کند. از طرفی ممکن است که درد مشخص نباشد و بدون هیچ ضربه و ناگهانی ایجاد شود؛ بنابراین فرد نیازمند مراجعه به پزشک برای دریافت درمانی اصولی است تا علائم درد لگن، علت درد و بیماری را تشخیص دهد و به درمان آن بپردازد.

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، علت بروز درد در لگن می‌تواند به دلیل بیماری‌های مختلفی باشد که در ادامه به بررسی شایع‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم.

آرتروز

آرتروز یا آرتریت نوعی التهاب مفاصل است که می‌تواند استخوان و مفصل لگن را دچار کند و موجب درد شود. این بیماری سبب تخریب و ریزش بخشی از مفصل می‌شود و بیش‌تر افراد سالمند را درگیر می‌کند. این بیماری می‌تواند به دلیل عدم تشکیل یا رشد غیرطبیعی مفصل، بیماری‌های ژنتیکی و مادرزادی و واردشدن فشار زیاد در اثر وزن بالا و فعالیت شدید باشد.

رماتیسم

رماتیسم لگن و باسن سبب تورم و ضخیم‌شدن سینوویم‌ها می‌شود و مواد شیمیایی تولیدشده، مفاصل را تخریب می‌کند. این عارضه که نوعی بیماری خودایمنی است، علت و درمان مشخصی ندارد و دکتر لگن به کمک برخی داروها از پیشرفت آن جلوگیری و به کاهش درد کمک می‌کند. اما بااین‌حال برخی از پزشکان معتقدند که دلیل این بیماری می‌تواند ژنتیک، بیماری‌های هورمونی و عوامل محیطی باشد.

شکستگی لگن

از دیگر علائم درد لگن و باسن می‌توان به شکستگی و دررفتگی لگن اشاره کرد. این قسمت از بدن می‌تواند به دلایل مختلف مانند ضربه یا فشار، دچار دررفتگی یا شکستگی شود. با مراجعه به پزشک، او علت را تشخیص می‌دهد و به جوش‌خوردن استخوان و برگشت آن به حالت اولیه کمک خواهد کرد.

بیماری های عفونی

از دیگر بیماری‌های لگن می‌توان به بیماری‌های عفونی اشاره کرد که این مورد بیش‌تر در بانوان مشاهده می‌شود. ابتدا شاید فرد با احساس درد در این ناحیه، به پزشک یا فوق تخصص لگن مراجعه کند. با این حال پزشک با بررسی علائم، دستور آزمایش‌های مختلف برای تشخیص بیماری عفونی در قسمت رحم، تخمدان و مثانه را می‌دهد و برای درمان بیمار را به پزشک زنان معرفی می‌کند.

راه های تشخیصی دردهای استخوان لگن و باسن در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

بهترین دکتر لگن ممکن است ابتدا چنین سؤالاتی را پیش از تجویز آزمایش‌های تشخیصی از شما بپرسد:

• آیا درد در زمان خاصی از روز بدتر می‌شود؟
  • آیا درد بر توانایی راه رفتن و فعالیت‌های روزمره شما تأثیر گذاشته است؟
  • چه زمانی برای اولین بار درد را احساس کردید؟

سپس از شما خواهد خواست در مطب راه بروید تا مفصل را در حال حرکت مشاهده کند. همچنین حرکت مفصل طبیعی و غیرطبیعی را با یکدیگر مقایسه خواهد کرد. سپس آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون، آزمایش ادرار، آزمایش مایع مفصلی، تصویربرداری اشعه ایکس، سی‌تی اسکن، تصویربرداری ام‌آرای یا سونوگرافی را تجویز خواهد کرد.

آزمایش‌های تصویربرداری به پزشک کمک می‌کند تا جزئیات استخوان‌ها، غضروف و سایر بافت‌های نرم باسن شما را مشاهده کند.

مشاهده خدمات متخصص دست و شانه در تهران

روش های درمانی برای دردهای لگن در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

نحوه درمان دردهای باسن به دلیل آن‌ها بستگی دارد. اگر ورزش علت درد است، استراحت معمولا به بهبود درد کمک می‌کند. چنین دردی معمولا پس از چند روز برطرف می‌شود. اگر دردهای شما با استراحت و داروهای مسکن بدون نسخه بهبود پیدا نکنند، باید به مطب بهترین فوق تخصص لگن در تهران مراجعه کنید. بهترین فوق تخصص لگن ممکن است روش‌های درمانی زیر را تجویز کند:

• داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی: پزشک ممکن است دیکلوفناک، ناپروکسن یا دوز بالاتر ایبوپروفن را برای تسکین درد شما تجویز کند. این داروها نیز همانند همه داروها، دارای عوارض جانبی هستند؛ بنابراین، یک دکتر لگن خوب برای کاهش احتمال بروز عوارض جانبی، کمترین دوز مؤثر را برای کوتاه‌ترین زمان تجویز می‌کند.
  • بیس فسفونات‌ها: پزشک، این داروها را برای درمان بیماری پاژه استخوان و پوکی استخوان تجویز می‌کند. این داروها سرعت تحلیل استخوان را کاهش می‌دهند؛ در نتیجه، احتمال شکستگی استخوان باسن کاهش می‌یابد.
  • فیزیوتراپی: تمرینات ورزشی، تقویتی و کششی، ماساژ و سایر تکنیک‌های فیزیوتراپی می‌توانند به بهبود عملکرد، افزایش دامنه حرکتی مفاصل، کاهش یا جلوگیری از سفتی و کاهش درد کمک کنند. همچنین نحوه بهبود وضعیت بدنی و نحوه راه رفتن هنگام احساس درد در باسن در فیزیوتراپی به شما آموزش داده خواهد شد.
  • تزریق استروئید: اگر درد را به دلیل بورسیت یا التهاب داخل یا اطراف باسن احساس می‌کنید، تزریق استروئید می‌تواند به شما کمک کند.
  • طب سوزنی: طب سوزنی می‌تواند به تسکین درد بیماری‌های آرتریت، سیاتیک و بورسیت کمک کند. این روش سیگنال‌های درد را کاهش و تولید اندورفین را در بدن افزایش می‌دهد. همچنین به کاهش التهاب در بافت‌های احاطه‌کننده مفاصل در بیماری بورسیت و تاندونیت کمک می‌کند. کاهش تورم، قرمزی، سفتی و حساسیت از سایر فواید طب سوزنی است.
  • آب‌درمانی: بیماران در آب‌درمانی می‌توانند فعالیت‌هایی را که بدون احساس درد در خشکی امکان‌پذیر نیست، انجام دهند. افزایش دامنه حرکتی، افزایش قدرت عضلات و کاهش نیاز به داروهای مسکن، از فواید آب‌درمانی محسوب می‌شود.
  • جراحی: همه بیماران با درد باسن به جراحی نیاز ندارند. البته جراحی برای بیمارانی که دچار شکستگی‌های لگن هستند، ضروری است. اگر سایر روش های درمان بیماری های لگن کمکی به کاهش درد انواع مشکلات باسن نکنند، دکتر لگن در تهران در کلینیک پزشک اول ممکن است شما را به جراح لگن ارجاع دهد. بهترین جراح لگن می‌تواند انواع جراحی مانند جراحی تعویض مفصل ران و جراحی لابروم لگن را انجام دهد.

علت درد استخوان لگن و باسن

ارتوپد لگن یا جراح لگن؟

برخی از افراد هستند که هنگام احساس درد و آسیب در ناحیه لگن برای مراجعه به پزشک مناسب، دچار تردید و سردرگمی می‌شوند و نمی‌دانند که کدام پزشک با چه تخصصی می‌تواند به درمان بیماری آنها کمک کند. بهترین کار مراجعه به پزشک ارتوپد است. دکتر ارتوپد با تخصصی که در این زمینه دارد، با بررسی بیمار و کشف علت بیماری، به درمان بیمار می‌پردازد. در صورت نیاز، به جراحی بیمار پرداخته یا بیمار را به متخصص لگن یا جراح دیگر معرفی می‌کند.

چه زمانی باید به متخصص لگن مراجعه کنیم؟

اگر درد خفیفی را احساس می‌کنید، ممکن است نیازی به مراجعه به مطب متخصص لگن در تهران نداشته باشید. پیش از مراجعه به مطب بهتر است ابتدا کارهای زیر را امتحان کنید:

• استراحت: از خم شدن و وارد کردن فشار مستقیم به باسن خودداری کنید. روی پهلوی آسیب‌دیده نخوابید و برای مدتی طولانی ننشینید.
  • داروهای مسکن: مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن (ادویل) و ناپروکسن سدیم ممکن است به کاهش درد شما کمک کنند.
  • یخ یا گرما: کیسه‌های یخ یا یک کیسه سبزیجات یخ‌زده را درون حوله‌ای بگذارید و روی باسن خود قرار دهید. همچنین حمام آب گرم نیز می‌تواند به آماده‌سازی عضلات شما برای تمرینات کششی کاهش‌دهنده درد کمک کند.

اگر روش‌های خودمراقبتی کمکی به کاهش علائم نکردند، به مطب یک متخصص لگن خوب مراجعه کنید. اگر درد شما ناشی از آسیب است یا علائم زیر را مشاهده می‌کنید، از روش‌های خودمراقبتی استفاده نکنید و در سریع‌ترین زمان ممکن به مطب پزشک مراجعه کنید:

• به نظر می‌رسد شکل مفصل تغییر یافته است.
  • نمی‌توانید پا یا باسن خود را حرکت دهید.
  • نمی‌توانید هیچ‌گونه وزنی را روی پای آسیب‌دیده تحمل کنید.
  • درد شدید
  • تورم ناگهانی
  • علائم عفونت مانند تب، لرز و قرمزی

معرفی خدمات تخصصی درمان دردهای استخوان لگن کلینیک ارتوپدی پزشک اول

کلینیک پزشک ارتوپد از کلینیک‌های مطرح برای تشخیص و درمان بیماری‌های استخوان و مفاصل است. در این کلینیک خدماتی از قبیل تشخیص و درمان بیماری‌های استخوان و ستون فقرات، اسکن و عکس‌برداری از استخوان و مفاصل، نوار عصب و عضله و... مرتبط با استخوان و ستون فقرات انجام می‌شود.

لگن نیز یکی دیگر از مواردی است که در کلینیک ارتوپدی بررسی می‌شود. استخوان لگن علاوه بر اتصال قسمت بالایی و پایینی بدن، قسمت‌هایی مانند روده، مثانه و اندام‌های جنسی را درون خود نگه می‌دارد. این قسمت از بدن از استخوان‌های مفصل ران تشکیل‌ شده است و شکل ظاهری آن کاسه‌ای مانند است. بیماری‌های مربوط به این قسمت از بدن می‌تواند به کمک متخصص ارتوپد و خدمات کلینیک او درمان شود.

faq

علائم شکستگی لگن عبارت‌اند از:

• عدم توانایی تحرک بلافاصله پس از سقوط و ضربه
  • درد زیاد در لگن و کشاله
  • درد در هنگام چرخش یا فشردن مفصل ران

شکستگی لگن مانند شکستگی دیگر استخوان‌ها قابل‌درمان است. درمان آن نیز بستگی به سلامت کلی فرد، شدت آسیب وارده و سن بیمار دارد.