یکی از قدیمی‌ترین ‎روش‌های درمانی در طول تاریخ بشر طب سوزنی دست است. چینی‌ها اولین کسانی بودند که از این روش برای درمان انواع دردها استفاده کردند. مطابق آموزه‌های چین، طب سوزنی به تعادل نیروی حیات‌بخش (Qi با تلفظ Chi) در بدن کمک می‌کند و در نهایت باعث شفا می‌شود. اما طب مدرن معتقد است سوزن‌ها باعث تحریک اعصاب و عضلات می‌شوند. این تحریک گردش خون را بهبود می‌بخشد و در نهایت باعث تسکین درد می‌شود. در ادامه به طور ویژه درباره طب سوزنی دست صحبت خواهیم کرد و به مزایا، معایب،  نحوه درمان انواع دردها و بیماری‌های مرتبط با دست اشاره خواهیم کرد. لطفا تا انتهای مطلب همراهمان باشید.

هزینه طب سوزنی دست

طب سوزنی برای دست

درد دست‌ها و مشکلات مربوط به آن می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله آسیب یا تحریک عصب، صدمه، آرتروز و ... ایجاد شود. خوشبختانه طب سوزنی در درمان این مشکلات موثر است. شاید بد نباشد بدانید قوی‌ترین نقاط برای طب سوزنی در دست‌ها و پاها قرار دارند. درمان انواع دردهای دست با طب سوزنی نسبت به سایر نقاط بدن کمی دردناک‌تر است؛ به‌ویژه در ناحیه کف دست که پوست ضخیم‌تری دارد.

همین موضوع باعث می‌شود برخی از افراد تحریک نقاط فشار (pressure point) با لیزر را به فروکردن سوزن ترجیح دهند. عمق سوزنی که در دست فرومی‌رود بین 0.2 تا 1 سانتی‌متر متغیر است. این سوزن‌ها را باید به مدت 10 تا 20 دقیقه تحمل کنید (در سایر نقاط بدن این زمان 30 دقیقه است). سوزن‌ها برای ایجاد یکی از واکنش‌های زیر وارد دستتان می‌شوند:

  • تحریک عصب بدن برای واکنش به بیماری یا علائم ناشی از بیماری؛
  • برقراری مجدد تعادل بدن (تعادل نیروی حیات یا همان Qi)؛
  • تحریک بدن برای ترشح اندورفین، مسکن‌های طبیعی، انتقال‌دهنده‌های عصبی و مواد شیمیایی موثر در مسیر انتقال پیام‌های عصبی.

روش های سوزن گذاری در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

اگر برای انجام طب سوزنی کلینیک ارتوپدی پزشک اول را انتخاب کنید در اولین دیدار پزشک حاذق حاضر در کلینیک، شرح‌حال کاملی از شما خواهد گرفت. پزشک ممکن است باتوجه‌به شرایط و وضعیت سلامتی‌تان تصویربرداری‌های مختلفی را تجویز کند تا تشخیص دقیق‌تری داشته باشد.

در مرحله بعد نقاط موردنظر برای واردکردن سوزن‌ها را تعیین می‌‌کند و در نهایت سوزن‌ها را در محل موردنظر فرو می‌کند. سوزن‌ها باتوجه‌به نوع درد و محل موردنظر در عمق‌های متفاوتی وارد بدن می‎‌شود (0.2 تا 1 سانتی‌متر). روش سوزنگذاری برای دست در کلینیک ارتوپدی پزشک اول مطابق روش سوزن خشک است. در این روش برای هر فرد محل موردنظر جداگانه مشخص می‌شود. اما در طب سوزنی به روش سنتی محل فروکردن سوزن‌ها همان نقاطی است که چینی‌ها در سالیان گذشته مشخص کرده‌اند و طی این سال‌ها بدون تغییر باقی مانده است!

سوزن‌ها استریل، یکبار مصرف و به نازکی تار مو هستند؛ بنابراین متوجه درد زیادی نخواهید شد. بعد از فروکردن سوزن‌ها ممکن است پزشک آن‌ها را بچرخاند یا پالس‌های الکتریکی و حرارتی ضعیفی به آن‌ها وارد کند تا اثرگذاری روش افزایش یابد. مطابق آموزه‌های طب چینی سوزن‌ها حداقل ده تا 20 دقیقه باید باقی بمانند؛ اما در طب سوزنی مدرن، محققان معتقدند 1 الی دو دقیقه کافی است و بیشتر از آن ضرورتی ندارد.

حین خارج‌کردن متوجه دردی نخواهید شد. اگر فرایند بهبودی ظرف مدت چند هفته آغاز نشود، به‌احتمال زیاد این روش درمانی برای شما مناسب نیست. قبل از انجام طب سوزنی لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

  • از مصرف غذاهای سنگین، چرب، پرادویه و سرخ‌شده خودداری کنید:
  • مصرف قهوه قبل از جلسه درمانی باعث می‌شود آرامش لازم را حین انجام طب سوزنی نداشته باشید؛
  • الکل ننوشید تا گردش خون حین واردکردن سوزن‌ها بهبود یابد؛
  • از محیط‌های استرس‌زا و پرتنش دوری کنید؛
  • شرح‌حال کاملی از وضعیت سلامتی به پزشکتان ارائه کنید.

طب سوزنی در درمان کدام بیماری های دست کاربرد دارد؟

مانند تمام روش‌های درمانی در طب سوزنی هم تضمینی برای درمان صددرصدی وجود ندارد؛ برخی از افراد واکنش بهتری نسبت به آن دارند و نتیجه برایشان رضایت‌بخش‌تر است. تشخیص صحیح قبل از شروع فرایند درمان اصلی‌ترین نکته است. در سال‌های اخیر تحقیقات زیادی درباره اثرگذاری طب سوزنی انجام شده است؛ اما همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

طبق اعلام موسسه ملی بهداشت آمریکا (NIH) حالت تهوع بعد از بیهوشی یا شیمی‌درمانی، اعتیاد، سردرد، دندان‌درد، دردهای قاعدگی، سندروم آرنج تنیس‌بازان، فیبرومیالژیا، درد میوفاشیال، آرتروز، کمردرد، آسم و دردها و بیماری‌های مرتبط به دست از جمله بیماری‌هایی هستند که طب سوزنی قادر به درمان آن است. در ادامه توضیحات کامل‌تری درباره درمان مشکلات و دردهای مربوط به دست ارائه خواهیم کرد.

خطرات طب سوزنی دست

درمان سندرم تونل کارپال

تونل کارپ محلی متشکل از استخوان‌ها و رباط‌ها است. این ناحیه کمی پایین‌تر از مچ دست قرار دارد. از این کانال تاندون‌ها، شریان‌ها و عصب عبور می‌کنند و به نوک انگشتان می‎‌رسند. تنگ شدن کانال کارپال باعث فشار به عصب میانی دست (Median) می‌شود و منجر به ایجاد عوارضی مثل بی‌حسی، درد،‌ گزگز، ضعف عضلانی و ... در دست‌ها می‌شود.

دلایل مختلفی از جمله دیابت، روماتیسم مفصلی، فشارخون بالا، اختلال عملکرد تیروئید و ... باعث تنگی کانال می‌شوند. خبر خوش این‌که درمان سندروم تونل کارپال با طب سوزنی امکان‌پذیر است. با این روش سنتی التهاب موجود در مچ دستتان کم می‌شود؛ در نتیجه استرس ایجاد‌شده روی عصب میانی برداشته می‌شود و دردتان تاحد زیادی کنترل می‌شود.

درمان آسیب های مچ دست

درد در ناحیه دست و مچ دست در بیشتر موارد ناشی از بیماری‌های جدی یا مزمن نیست. معمولا در طب مدرن به پرهیز از کارهایی که منجر به تشدید دردها می‌شود توصیه می‌کنند. کمپرس سردوگرم، مصرف داروهای مسکن، بستن آتل و ... از جمله اقداماتی است که به انجام آن توصیه می‌شود. آسیب‌ها و دردهای مچ دست معمولا ناشی از ضربه، استفاده مداوم و مکرر از دست‌ها،  آرتریت‌ها، کیست‌ها و ... می‌شود. طب سوزنی برای مچ دست با تسکین انواع اسپاسم‌ها در کاهش این دردها موثر است. همچنین افزایش گردش خون و افزایش اکسیژن‌رسانی به دست و مچ دست‌ها باعث کاهش این دردها می‌شود و باعث بهبود کیفیت زندگی‌تان می‌شود. 

درمان لرزش دست

لرزش دست‌ عموما ناشی از اختلال مزمن در سیستم عصبی است و نباید با بیماری پارکینسون اشتباه گرفته شود (در پارکینسون لرزش دست‌ها و اندام‌ها حین استراحت بیشتر می‌شود). این عارضه معمولا زمانی دردسرساز می‌شود که بخواهید کاری ساده و درعین‌حال خاص انجام دهید؛ برای مثال حین ریختن مایعات در لیوان، اصلاح صورت یا هنگام نوشتن ممکن است فاجعه به بار بیاید.

سرعت پیشرفت لرزش دست پایین است؛ اما عواملی مانند استرس، کمبود خواب و مصرف زیاد کافئین می‌تواند شدت آن را افزایش دهد. متخصصان معتقدند درمان لرزش دست با طب سوزنی امکان‌پذیر است. تحریک عصب و ترشح هورمون که‌ ناشی از طب سوزنی است، باعث اختلال در فرایند لرزش دست‌ها و کاهش آن می‌شود. به‌جرئت می‌توان گفت پس از هر جلسه به‌وضوح شاهد کاهش شدت لرزش دست‌هایتان خواهید بود.

درمان مشکلات اعصاب دست

مشکلات اعصاب دست در بیش‌تر موارد ناشی از آسیب، تحریک یا فشرده‌شدن عصب دست‌ها است. در اثر این فشردگی بی‌حسی در انگشتان و دست‌ها اتفاق می‌افتد. اما بی‌حسی در دست‌ها و انگشتان اتفاق نگران‌کننده‌ای نیست و در موارد نادری این بی‌حسی ناشی از مشکلاتی در مغز، نخاع یا تومورها است. سایر علائم و مشکلات ناشی از آسیب به اعصاب دست‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • احساس سوزش یا گزگز در دست‌ها؛
  • افزایش بی‌حسی و سوزن‌سوزن‌شدن دست‌ها حین تایپ‌کردن یا نوشتن؛
  • اسپاسم عضلانی؛
  • کهیر؛
  • خارش.

اگر شما هم به مشکلات ناشی از اعصاب دست مبتلا هستید می‌توانید طب سوزنی برای اعصاب دست را به‌عنوان یکی از درمان‌های موثر انتخاب کنید. طب سوزنی علاوه بر تحریک عصب‌ها با افزایش گردش خون در محل آسیب به درمان این عارضه کمک می‌کند. تحقیقی که در سال 2007 انجام شده موثر بودن طب سوزنی برای مشکلات ناشی از آسیب به عصب‌ها را تایید کرده است.

فواید و مزایای طب سوزنی دست

طب سوزنی در دسته درمان‌های مکمل قرار می‌گیرد و به افراد بسیاری در کنترل دردهای مزمن کمک می‌کند. از مزایای طب سوزنی دست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به‌راحتی می‌توان در کنار سایر درمان‌ها از طب سوزنی استفاده کرد؛
  • در دسته درمان‌های غیرتهاجمی قرار می‌گیرد؛
  • در کنترل دردهای مزمن بسیار موثر است؛
  • خطرات و عوارض جانبی طب سوزنی بسیار کم است؛
  • برای درمان طیف زیادی از بیماری‌ها و مشکلات می‌توان از طب سوزنی استفاده کرد.

روش سوزنگذاری برای دست

عوارض و خطرات طب سوزنی دست

طب سوزنی در دسته درمان‌های غیرتهاجمی قرار می‌گیرد. درد، خون‌ریزی‌های جزئی و کبودی در محل سوزن‌ها از جمله عوارض شایع و جزئی این روش درمانی هستند. اگر به متخصصی مراجعه کنید که از سوزن‌های استریل و یکبار مصرف استفاده می‌کند عوارض و خطرات بسیار کمی متوجه شما خواهد شد. درصورتی‌که درمانگر از سوزن‌های استریل استفاده نکند، عفونت جدی‌ترین عارضه‌ای است که ممکن است به سراغتان بیاید. برای درامان‌ماندن از این عارضه ما به شما کلینیک ارتوپدی پزشک اول را پیشنهاد می‌کنیم؛ زیرا در این کلینیک تمامی سوزن‌ها یک‌بار مصرف و استریل هستند.

خطرات طبی سوزنی دست در برخی افراد جدی‌تر است. در صورت داشتن هریک از شرایط زیر لازم است آن را با پزشکتان در میان بگذارید:

  • اگر داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید یا به انواع اختلالات خونریزی مبتلا هستید احتمال خون‌ریزی و کبودی در شما بالاتر است؛
  • اگر از ضربان‌ساز قلب استفاده می‌کنید، پالس‌های خفیف الکتریکی که به سوزن‌ها وارد می‌شود ممکن است باعث تداخل در عملکرد ضربان‌ساز شود؛
  • در صورت بارداری، واردکردن سوزن در برخی نقاط احتمال زایمان زودرس را افزایش خواهد داد.

مدت زمان تاثیر طب سوزنی دست

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که  ممکن است به ذهنتان برسد مدت‌زمان تاثیر طب سوزنی دست است. پاسخ به این سوال کمی دشوار است. در برخی از افراد بلافاصله بعد از اولین جلسه اثرات بهبودی آغاز می‌شود. اگر شدت دردها را از 1 تا 10 درجه‌بندی کنیم ممکن است درد از 8 به 4 کاهش یابد. این تسکین فوری به عوامل زیر بستگی دارد:

  • میزان و شدت درد؛
  • نوع درد و بیماری.

در بیشتر موارد طی یک بازه زمانی باید طب سوزنی را انجام دهید تا شاهد نتیجه آن باشید. برای دردهای حاد 3 تا 4 جلسه طب سوزنی موثر واقع می‌شود و برای دردهای مزمن 6 تا 10 جلسه طب سوزنی تجویز می‌شود. تعداد جلسات برای افراد مسن در مقایسه با جوان‌ترها بیشتر است. برای تثبیت تغییرات و ماندگار کردن اثر این روش درمانی گاهی نیاز است تا 20 جلسه درمان را ادامه دهید.

فواصل بین هر جلسه در افراد مختلف، متفاوت است. به‌طورکلی توصیه می‌شود در هر هفته 1 الی 2 مرتبه طب سوزنی انجام دهید. در موارد نادری ممکن است پزشکان انجام روزانه طب سوزنی را پیشنهاد کنند.

درمان سندروم تونل کارپال با طب سوزنی

خدمات طب سوزنی در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

در کلینیک ارتوپدی پزشک اول می‌توانید خدمات طب سوزنی را برای درمان انواع بیماری‌های مرتبط با دست دریافت کنید. این خدمات توسط پزشکان متخصص و حاذق انجام می‌شود. نگران درد سوزن‌ها یا عوارض بعد از آن به‌خصوص عفونت‌ها نباشید؛ زیرا این کار در محیط کاملا بهداشتی و با سوزن‌های استریل و یکبار مصرف انجام می‌شود. باتوجه‌به شرایط شما ممکن است بعد از فروکردن سوزن‌ها پالس‌های الکتریکی یا حرارتی به سوزن‌ها اعمال شود تا میزان اثرگذاری این روش درمانی افزایش یابد.

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم طب سوزنی یک درمان مکمل است. ازآنجایی‌که کلینیک ارتوپدی پزشک اول یک مرکز درمانی جامع است می‌توانید درمان‌های مختلفی را که برایتان تجویز شده هم‌زمان در این مرکز درمانی پیش ببرید و از میزان رفت‌وآمدهایتان تا حد زیادی کم کنید.

هزینه خدمات طب سوزنی دست در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هزینه انجام طب سوزنی در کلینیک ارتوپدی پزشک اول به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل شامل موارد زیر می‌شود:

  • تعداد جلساتی که تجویز می‌شود؛
  • تعداد سوزن‌هایی که در هر جلسه استفاده می‌شود؛
  • نوع و شدت بیماری.

سوزن‌هایی که در این روش درمانی استفاده می‌شود سوزن‌های مخصوص و وارداتی هستند؛ بنابراین بالارفتن قیمت دلار و ارز بر میزان هزینه طب سوزنی دست اثرگذار است. البته در چند سال اخیر باتوجه‌به اهمیت و کارایی این روش درمانی، تعدادی از شرکت‌های بیمه طب سوزنی را تحت پوشش خود قرار داده‌اند. بابت هزینه‌ها در کلینیک ارتوپدی پزشک اول نگران نباشید؛ زیرا این هزینه‌ها متناسب با کیفیت خدماتی است که دریافت می‌کنید. برای اطلاع دقیق از قیمت‌ها و دریافت مشاوره با شماره‌های ما تماس بگیرید.

همچنین بخوانید
ارائه خدمات طب سوزنی مغز در تهران | انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان انواع بیماری های مغز و اعصاب | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید
خدمات طب سوزنی گوش در تهران | کاربرد انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان انواع بیماری ها از ناحیه گوش | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات طب سوزنی پا در تهران | کاربرد انواع روش های درای نیدلینگ در تسکین و درمان انواع بیماری های پا | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید
ارائه خدمات طب سوزنی زانو در تهران | کاربرد انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان انواع بیماری های زانو | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات طب سوزنی سر در تهران | کاربرد انواع روش های طب سوزنی تسکین و درمان انواع بیماری های ناحیه سر | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
خدمات طب سوزنی ضایعه نخاعی در تهران | کاربرد انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان آسیب طناب نخاعی | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات طب سوزنی گردن در تهران | کاربرد انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان انواع بیماری های گردن | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
خدمات طب سوزنی ضد درد در تهران | کاربرد انواع روش های موکسی باسشن در تسکین و درمان انواع دردهای بدن | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: