طب سوزنی یک روش سنتی چینی است و از طریق قراردادن سوزن‌های نازک در نقاط خاصی از بدن به نام نقاط طب سوزنی عمل می‌کند. این روش درمانی در درجه اول برای کاهش درد استفاده می‌شود، اما می‌تواند برای بسیاری از بیماری‌ها و آسیب‌های دیگر از جمله اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی نیز موثر باشد. این عوارض در میان افراد مبتلا به ضایعات نخاعی نسبتاً رایج است و باعث می‌شود طب سوزنی مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله توضیح می‌دهیم که طب سوزنی ضایعه نخاعی چگونه می‌تواند به بازماندگان آسیب نخاعی کمک کند. آیا می‌تواند با طب سنتی رقابت کند؟

هزینه طب سوزنی ضایعه نخاعی

روش‌ های سوزن گذاری در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

کشور چین خواستگاه طب سوزنی است و هزاران سال است که از این روش برای تسکین دردهای جسمی و روحی استفاده میکند. اما در طول زمان طب سنتی راه خود را به سایر کشورها باز کرده و در تقابل با فناوری، به کلی دگرگون شده است. در حال حاضر روش‌های زیادی برای طب سوزنی وجود دارد که در کلینیک ارتوپدی پزشک اول ارائه می‌شود. در ادامه این روش‌های را با هم مرور می‌کنیم:

طب سوزنی سنتی (طب سوزنی چینی)

طی سوزنی سنتی یا چینی، از هزاران سال پیش در چین کاربرد داشته است. در طب سوزنی سنتی، یک سوزن نازک به طول 4 سانتیمتر وارد نقاطی از بدن می‌شود. چینی‌ها بر این باورند که بدن انسان به دلایل مختلف دچار ناهماهنگی می‌شود و طب سوزنی قادر است با ایجاد تعادل در جریان انرژی بدن، این ناهماهنگی را از بین ببرد. ورود سوزن به بدن باعث می‌شود انرژی چی یا انرژی حیات در نقاطی از بدن، تحریک و تقویت شود و با جریان یافتن این انرژی در مسیرهای انرژی بدن، فرد تحت درمان به تعادل می‌رسد. به عقیده چینی‌ها، بسیاری از بیماری‌های روحی یا جسمی، در نتیجه مختل‌شدن جریان انرژی چی در بدن ایجاد می‌شوند.

طب سوزنی الکتریکی

در طب سوزنی الکتریکی، مانند طب سوزنی چینی، سوزن‌هایی وارد بدن می‌شوند، با این تفاوت که از طریق چند الکترود، جریان خفیفی از الکتریسیته وارد بدن می‌شود و لرزش‌های خفیفی ایجاد می‌کند. از آنجا که جریان الکتریسیته نواحی وسیع‌تری از بدن را هدف قرار می‌دهد، زمان جلسات طب سوزنی الکتریکی بسیار کوتاه‌تر از روش چینی است. به علاوه تعداد سوزن‌هایی که در طب سوزنی الکتریکی به کار می‌رود، کمتر از روش چینی و طول درمان هم کوتاه‌تر است.

طب سوزنی لیزری

در طب سوزنی لیزری یا Low-Level Laser Therapy که یکی از روش‌های نوین درمان است، از سوزن استفاده نمی‌شود. در این روش پرتوهای کم‌توان لیزر به نقاط طب سوزنی تابانده می‌شود. پس از ورود پرتوهای لیزر، فوتون‌ها جذب بافت‌های داخلی بدن می‌شوند و سلول‌های آن را تحریک می‌کنند. این پرتوهای لیزر، اثر درمانی مشابه سوزن دارند و برای کسانی به کار می‌روند که به دلیل فوبیا یا دلایل مشابه، تمایلی به استفاده از سوزن ندارند. از طب سوزنی لیزری برای درمان انواع بیماری‌های کودکان نیز استفاده می‌شود.

طب سوزنی غربی

طب سوزنی غربی بر پایه طب سوزنی سنتی ایجاد شده است، با این تفاوت که نقاط متفاوتی از بدن را هدف قرار می‌دهد. در طب سوزنی غربی، سوزن‌های ظریفی وارد بدن می‌شوند و نقاطی از بدن را هدف قرار می‌دهند که باعث تسکین درد یا استرس می‌شوند. طب سوزنی غربی بر خلاف روش سنتی که مسیر جریان انرژی را مبنای کار قرار می‌دهد، بر فیزیولوژی عصبی و آناتومی بدن انسان استوار است. متخصصانی که خدمات طب سوزنی غربی را ارائه می‌کنند، نیازی به تسلط بر روش سنتی یا چینی ندارند، چون این دو روش تفاوت‌های اسای دارند.

طب سوزنی غربی

فواید و مزایا طب سوزنی ضایعه نخاعی

بازیابی عملکرد حرکتی و حسی بعد از ضایعه نخاعی، مهم‌ترین مرحله توانبخشی است. اما مشکل اینجا است که روش‌های بازسازی و بهبود عملکردی قابل استفاده پس از ضایعه نخاعی، به ویژه در مورد بیماران مزمن ضایعه نخاعی که فلج آنها ممکن است بیش از یک سال پس از آسیب باقی بماند، محدود است. علیرغم تحقیقات قابل توجه در مورد روش‌های درمانی متعدد، هیچ مداخله توانبخشی قطعی برای کمک به بهبودی ایجاد نشده است. طب سوزنی ضایعه نخاعی به عنوان یک درمان نسبتا ساده، ارزان و ایمن، به طور گسترده‌ای برای کمک به بازیابی عملکرد حرکتی و حسی پس از ضایعه نخاعی مورد استفاده قرار گرفته است.

از دیگر مزایای طب سوزنی ضایعه نخاعی این است که نه تنها باعث بهبود عملکرد می‌شود، بلکه به ترمیم عصبی نیز کمک می‌کند. طب سوزنی الکتریکی (EA) می‌تواند نورون‌های حرکتی اندام عقبی را بهبود ببخشد. نتایج پژوهش‌های انجام‌ شده نشان می‌دهد که طب سوزنی می‌تواند تأثیر چشمگیری بر بهبود عملکرد عصبی و حرکتی داشته باشد. به علاوه طب سوزنی باعث تسکین دردهای حاد و مزمن در بیماران طایعه نخاعی می‌شود. در نظر داشته باشید که طب سوزنی یک روش درمان مکمل است و هرگز نباید بدون مشورت با پزشک، جایگزین روش‌های درمانی دیگر شود.

عوارض و خطرات طب سوزنی ضایعه نخاعی

طب سوزنی هم مانند هر روش درمانی دیگری، ممکن است با عوارضی همراه باشد. البته اگر این خدمات را از کلینیک‌های معتبر دریافت کنید که از سوزن‌های استاندارد و استریل استفاده میکنند، این عوارض به حداقل می‌رسند. در عین حال لازم است پزشک متخصص را از بیماری‌های زمینه‌ای مانند اختلالات انعقاد خون یا آلرِژی مطلع کنید. اگر ازداروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، ممکن است در ناحیه تحت درمان، دچار کبودی و خونریزی شوید.

از خطرات طب سوزنی ضایعه نخاعی می‌توان به درد، سوزش، خونریزی و کبودی در ناحیه وارد شدن سوزن به بدن اشاره کرد. خستگی، سردرد و سرگیجه هم از عوارض دیگر طب سوزنی هستند. از انجا که سوزن‌ها یک بار مصرف هستند، احتمال عفونت بسیار پایین است. همچنین اگر باردار هستید، بهتر است از روش‌های درمانی جایگزین استفاده کنید، زیرا طب سوزنی ممکن است باعث زایمان زودرس شود.

مدت زمان تاثیر طب سوزنی ضایعه نخاعی

مدت زمان تاثیر روش سوزنگذاری برای ضایعه نخاعی بسته به نوع بیماری و نوع درمان و شرایط هر فرد ممکن است متفاوت باشد. ممکن است مدت زمان تاثیر طب سوزنی ضایعه نخاعی برای یک بیمار تنها سه جلسه درمان، طول بکشد، در واقع تاثیرات این روش تنها در 3 جلسه مشاهده شود، اما بیمار دیگری به بیش از هشت جلسه درمان نیاز داشته باشد. از دیگر عواملی که بر مدت زمان تاثیر طب سوزنی برای ضایعه نخاعی تاثیر می‌گذارند، می‌توان به تخصص و مهارت پزشک، روش درمان و پذیرش بیمار اشاره کرد.

روش سوزنگذاری برای ضایعه نخاعی

خدمات طب سوزنی ضایعه نخاعی در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

مرکز جامع ارتوپدی پزشک اول، اولین مرکز درمان بدون جراحی در ایران است. این مجموعه با هدف ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به عنوان اولین مرکز بین‌المللی ارتوپدی، درد و ستون فقرات در ایران فعالیت خود را آغاز کرده است. کلینیک ارتوپدی پزشک اول افتخار دارد که انواع خدمات درمانی بر پایه طب سوزنی از جمله طب سوزنی ضایعه نخاعی را با حضور متخصصان ماهر و مجرب در اختیار بیماران قرار دهد.


برای اطلاع از خدمات طب سوزنی کلینیک ارتوپدی پزشک اول کلیک کنید.


هزینه خدمات طب سوزنی ضایعه نخاعی در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هزینه خدمات طب سوزنی در کلینیک ارتوپدی پزشک اول بستگی به نوع بیماری، سطح درمان و شرایط بیماران دارد. در گام اول پس از مراجعه بیمار به کلینیک، شرایط او مورد بررسی قرار می‌گیرد و بسته به تشخیص پزشک، تعداد جلسات درمان تعیین می‌شود. برای دریافت مشاوره در مورد تعداد جلسات درمان طب سوزنی و هزینه طب سوزنی ضایعه نخاعی با کلینیک پزشک اول تماس بگیرید.

همچنین بخوانید
طب سوزنی کمر در تهران | کاربرد انواع روش های سوزنگذاری در کاهش درد و آزادسازی اعصاب گرفتار توسط دیسک کمر | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات طب سوزنی دست در تهران | کاربرد انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان انواع بیماری های دست | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات طب سوزنی مغز در تهران | انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان انواع بیماری های مغز و اعصاب | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید
خدمات طب سوزنی گوش در تهران | کاربرد انواع روش های سوزنگذاری در تسکین و درمان انواع بیماری ها از ناحیه گوش | برای مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: