دست، آرنج، شانه

آسیب و درد دست و شانه بسیار شایع است و می‌تواند روی تمام جنبه‌های زندگی افراد مانند لباس پوشیدن، کار کردن و رانندگی تأثیر بگذارد. علت درد شانه و درد دست اغلب به مشکلاتی در گردن و حتی کمر مربوط است. همچنین ممکن است درد بیش از یک دلیل داشته باشد و مدیریت و درمان آن را پیچیده و دشوار کند.

در این صفحه، به دلایل، علائم و نحوه تشخیص درد دست و شانه خواهیم پرداخت و همچنین به شما خواهیم گفت چه زمانی باید به بهترین متخصص دست و شانه در تهران مراجعه کنید.

خدمات کلینیک فوق تخصصی دست و شانه

علت دردهای دست و شانه

دست و شانه به دلیل تحرک بسیار مستعد آسیب و درد هستند. بهتر است بدانید، مفصل شانه متحرک‌ترین مفصل در بدن محسوب می‌شود. علت دیگر درد شانه راست و درد شانه چپ این است که مفصل شانه دارای سطح تماس بسیار کوچکی است که آن را ناپایدار و آسیب‌پذیر می‌کند.

آرتروز، شانه یخ‌زده، التهاب مفصل، ضعف یا پارگی عضلات، تاندونیت، درد میوفاشیال، زونا، نورالژی پس از تبخال، سندرم درد منطقه‌ای پیچیده، برخی از بیماری‌های مغزی و سندروم خروجی قفسه سینه ممکن است علت درد دست و شانه شما باشند. همچنین مشکلات گردن مانند آرتریت مفصل فاست و دیسک گردن می‌توانند درد را در هر بخشی از شانه و دست ایجاد کنند.

درد دست ممکن است به درد شانه مربوط یا نشانگر مشکلی در خود دست باشد. آرنج تنیس‌بازان، آرنج گلف‌بازان، آرتریت مفاصل دست و مچ، سندروم تونل کارپال و بیماری‌های قلبی مانند آنژین صدری و حمله قلبی از دلایل درد دست به شمار می‌روند. همچنین ممکن است درد دست و شانه را پس از جراحی حتی اگر بافت‌ها زمان کافی برای بهبودی داشته باشد، احساس کنید.

مشاهده خدمات فوق تخصص ستون فقرات خوب در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

انواع دست درد

برخی از انواع دست درد که یک دکتر دست و شانه خوب می‌تواند آن‌ها را تشخیص داده و درمان کند، عبارت‌اند از:

• آرتروز دست: آرتروز دست به التهابی که علائمی مانند درد و سفتی را در مفاصل دست شما ایجاد می‌کند، گفته می‌شود. در این بیماری، غضروف انتهای استخوان‌های دست با افزایش سن فرسوده می‌شود و اجازه می‌دهد استخوان‌ها به یکدیگر ساییده شوند. آرتروز دست معمولا در پایه انگشت شست (جایی که انگشت شست به مچ متصل می‌شود)، مفاصل نزدیک به نوک انگشت و مفصل میانی انگشت مشاهده می‌شود.
  • آسیب‌های عصبی دست: دیابت، آسیب ناشی از ضربه، عفونت و مشکلات متابولیکی از دلایل آسیب‌های عصبی دست محسوب می‌شوند و می‌توانند علائمی مانند بی‌حسی، درد و ضعف را در دست‌ها ایجاد کنند. آسیب‌های عصبی می‌تواند روی انواع اعصاب دست مانند اعصاب حسی (با کمک این اعصاب می‌توانید لمس، دما و درد را احساس کنید) و اعصاب حرکتی (کنترل‌کننده حرکات عضلات) تأثیر می‌گذارند.
  • کیست مچ دست: کیست‌های مچ دست یا گانگلیونی معمولا دردناک نیستند و به‌صورت توده‌ای اغلب در پشت مچ و در برخی موارد در بخش زیرین مچ، مفصل انتهایی انگشت یا پایه انگشت مشاهده می‌شوند. اگر کیست بزرگ شود و به اعصاب نزدیک فشار وارد کند، علائمی مانند درد، گزگز و بی‌حسی را در اطراف مچ دست تجربه خواهید کرد.
  • تونل کارپ: تونل کارپ به گذرگاهی از رباط‌ها، استخوان‌ها، عصب میانی (مدین) و تاندون‌های مسئول حرکت انگشتان شما در کف دست گفته می‌شود. زمانی که تونل باریک‌تر شود و عصب مدین فشرده شود، فرد دچار سندروم تونل کارپال می‌شود. ضخیم شدن تاندون‌های تحریک‌شده، التهاب یا هر چیزی که بتواند باعث تورم در این تونل شود، از دلایل باریک شدن تونل کارپ محسوب می‌شوند.

انواع شانه درد

متخصص دست و شانه خوب می‌تواند انواع شانه درد مانند انواع زیر را تشخیص داده، درمان و مدیریت کند:

• شانه یخ زده: یکی از متداول‌ترین علل درد مفصل شانه، شانه یخ‌زده است که بدون هیچ دلیل مشخصی باعث سفتی و درد می‌شود. البته برخی از متخصصان عقیده دارند که التهاب، نقشی در ایجاد این درد ایفا می‌کند. گاهی شانه یخ‌زده همراه با بیماری‌های بخش‌های دیگر بدن مشاهده می‌شود. این وضعیت به تدریج به‌خودی‌خود بهبود می‌یابد.
  • التهاب و پارگی تاندون ها: التهاب و پارگی تاندون‌ها ممکن است به‌تدریج در طول زمان رخ دهد یا نتیجه افتادن یا ضربه مستقیم به شانه باشد. علائم تاندونیت یا همان التهاب تاندون‌هایی مانند تاندون دوسر، سفتی، محدودیت در حرکت و درد در جلوی شانه و جلوی بازو است.
  • سندرم گیر افتادگی عضلات در سرشانه: زمانی که تاندون‌های روتاتور در استخوان‌های شانه گیر می‌کند، فرد دچار این سندروم می‌شود. زمانی که دست خود را به بالای سر خود می‌برید، درد بدتر می‌شود.
  • دردهای ارجاعی از گردن: از آنجایی که گردن و شانه از اعصاب یکسانی برای ارسال پیام به ستون فقرات و مغز استفاده می‌کنند، درد گردن ممکن است در شانه، بازو و دست نیز احساس شود. مشکلات گردن مانند آرتریت مفصل فاست یا دیسک گردن می‌توانند باعث فشرده شدن اعصاب نخاعی شوند که به این وضعیت تنگی کانال نخاعی گفته می‌شوند. علاوه بر این دو بیماری، آسیب شلاقی گردن نیز می‌تواند در برخی مواقع درد را به شانه ارجاع دهد.
  • آرتریت شانه: به التهاب مفصل توپ و سوکت یا مفصل آکرومیوکلاویکولر (AC) شانه که علائمی مانند درد و سفتی را ایجاد می‌کند، آرتریت شانه گفته می‌شود. پس از گذشت زمان، آرتریت باعث از بین رفتن غضروف پوشاننده سر استخوان بازو و سوکت می‌شود. بدون غضروف، استخوان‌ها به‌صورت مستقیم به یکدیگر ساییده و آسیب‌پذیر خواهند شد.
  • آرتروز شانه: یکی دیگر از انواع دردهای مفصل شانه، آرتروز شانه محسوب می‌شود. زمانی که بافت‌های مفاصل شانه فرسوده شوند، فرد به آرتروز شانه مبتلا می‌شود. بهتر است بدانید، فرسودگی این بافت‌ها اغلب به علت استفاده عادی طبیعی است. آرتروز شانه در مقایسه با آرتروز لگن و زانو می‌تواند تأثیر بیشتری روی زندگی مبتلایان بگذارد.

علائم شایع درد دست و شانه

علائم درد مفصل شانه گاهی ناگهانی است و گاهی به‌آرامی افزایش می‌یابد. همچنین درد دست و شانه پس از آسیب ممکن است بلافاصله یا پس از چند ساعت مشاهده شود. گاهی درد هنگام حرکت دادن دست یا شانه مانند بالا بردن یا چرخاندن بازو احساس می‌شود. درد عمیق، درد ناگهانی، سفتی و دردی که از شانه شروع می‌شود و در بازو و سر نیز احساس می‌شود از علائم شایع درد دست و شانه محسوب می‌شوند.

درمان درد شانه

همچنین گزگز، بی‌حسی، تورم، زخم، حساسیت به لمس، کاهش دامنه حرکتی، مشکل در انجام فعالیت‌های روزمره مانند لباس پوشیدن، دوش گرفتن و غذا پختن، احساس ضعف و سوزن‌سوزن شدن نیز از علائم دیگر درد دست و شانه به شمار می‌روند.

روش های تشخیصی بیماری‌های دست و شانه در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

فوق تخصص دست و شانه ابتدا معاینه فیزیکی را شروع خواهد کرد. معاینه فیزیکی به دکتر دست و شانه کمک می‌کند مطمئن شود دردهای دست و شانه شما به ستون فقرات یا گردن مربوط نیستند. سپس از شما خواهد خواست دست خود را به بالای سر، سمت دیگر بدن یا پشت بدن ببرید یا آن را 90 درجه یا 180 درجه بچرخانید تا میزان قدرت و انعطاف‌پذیری شانه و دست شما را بررسی کند.

همچنین متخصص دست و شانه ممکن است یک یا چند آزمایش تصویربرداری را برای تشخیص درد شانه تجویز کند. برخی از آزمایش‌های متداول عبارت‌اند از:

• رادیولوژی: در رادیولوژی از فناوری‌های تصویربرداری برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود. رادیولوژی به جراح دست و شانه کمک می‌کند شکستگی‌ها را درون بدون شما مشاهده کند.
  • ام آر آی و مافوق صوت: در این روش تشخیصی از امواج رادیویی و یک آهنربای قدرتمند استفاده می‌شود تا تصویری از شانه با جزئیاتی دقیق ایجاد شود.
  • سی تی اسکن: در سی‌تی اسکن با کمک اشعه ایکس تصاویری از زوایای مختلف از دست و شانه شما گرفته می‌شود. زمانی که این تصاویر در کنار یکدیگر قرار داده شوند، پزشک می‌تواند با دید بهتری آنچه را که در شانه شما رخ می‌دهد، مشاهده کند.
  • مطالعات الکتریکی (نوار عصب و عضله): با کمک این تست می‌توان فعالیت الکتریکی عضلات شما را برای پیدا کردن هر گونه مشکل در اعصاب اندازه‌گیری کرد.
  • آرتروگرافی: با کمک این آزمایش تشخیصی می‌توان مفاصل را بررسی کرد و مشکلاتی مانند پارگی در بافت‌های نرم مفاصل مانند رباط‌ها، تاندون‌ها، غضروف و کپسول‌های مفصلی و آسیب ناشی از دررفتگی مکرر مفصل را پیدا کرد. اگر آزمایش اشعه ایکس نتواند جزئیات مورد نظر پزشک را از شکستگی و عملکرد مفصل نشان دهد، آزمایش آرتروگرافی تجویز خواهد شد.
  • آرتروسکوپی: در این روش تشخیصی، از یک دروبین فیبر نوری کوچک استفاده می‌شود تا تصاویری با کیفیت بالا از شانه شما به پزشک نشان داده شود. در برخی از موارد، پزشک ممکن است مشکل را در طول این روش، درمان کند.

انواع روش های درمانی دردهای دست و شانه در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

اگر با فوق تخصص دست و شانه در تهران درباره درمان شانه درد و دست درد خود صحبت کنید، او ممکن است درمان‌های زیر را با توجه به شدت شرایط به شما توصیه کند.

متخصص دست و شانه

درمان های حمایتی

• استراحت: از انجام فعالیت‌هایی که باعث افزایش درد می‌شود، خودداری کنید.
  • کمپرس یخ: بسته یا کمپرس یخ را چند بار در روز برای 15 تا 20 دقیقه روی ناحیه دردناک بگذارید.
  • داروها:داروها معمولا برای دردهای شدید تجویز می‌شوند. کورتیکواستروئیدهای خوراکی به کاهش التهاب کمک می‌کنند. یک فوق تخصص دست و شانه خوب ممکن است شل‌کننده‌های عضلانی، داروهای درد عصبی یا کرم ضد درد را نیز برای درمان درد شانه تجویز کند.

درمان های مداخله ای

• درمان‌های تزریقی: از این درمان برای هدف قرار دادن، تشخیص و مدیریت درد مزمن ناشی از عضلات، مفاصل و اعصاب استفاده می‌شود. درمان‌های مداخله‌ای شامل بلوک‌های عصبی، فرسایش با فرکانس رادیویی (RFA)، امواج رادیویی پالسی (PRF) و تزریق استروئید اپیدورال و ریشه عصبی است. بلوک‌های عصبی سمپاتیک نیز ممکن است تجویز شود. برخی از این درمان‌ها ممکن است روی ساختارهای مختلفی که باعث ایجاد یا بدتر شدن درد می‌شوند، تمرکز کنند.
  • فیزیوتراپی: دکتر دست و شانه در تهران ممکن است لیستی از تمرینات ورزشی مناسب برای بازیابی قدرت، انعطاف‌پذیری و افزایش دامنه حرکتی را به شما دهد. در برخی مواقع ممکن است شما را به فیزیوتراپیست ارجاع دهد تا با استفاده از فیزیوتراپی دست موجب کاهش و یا تسکین دردهای های شما شود..

درمان های جراحی

زمانی که روش‌های درمانی دیگر روی بیماری یا آسیب تأثیری نگذارند یا آسیب شدید باشد، پزشک ممکن است شما را به یک جراح دست و شانه خوب ارجاع دهد. جراحی می‌تواند به تسکین درد ناشی از آسیب‌های شدید عضلانی-اسکلتی و فشردگی اعصاب کمک کند. همچنین اگر آزمایشات تغییرات ساختاری را نشان دهند، عمل جراحی برای اصلاح آن توصیه خواهد شد.

جراح دست و شانه در تهران بهترین روش جراحی را از میان روش‌هایی مانند آرتروسکوپی، جراحی تثبیت، جراحی رفع فشار (دکمپرشن) و جراحی تعویض مفصل با توجه به دلیل شرایط شما توصیه خواهد کرد.

چه زمانی باید به متخصص دست و شانه مراجعه کنیم؟

درد دست و شانه ممکن است ناشی از افتادن یا آسیب ناگهانی یا استفاده عادی از مفاصل باشد. اگر یکی از علائم زیر را مشاهده می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر به مطب بهترین فوق تخصص دست و شانه در کلینیک ارتوپدی پزشک اول مراجعه کنید:

• کاهش دامنه حرکتی: برای مثال، نمی‌توانید دست خود را به بالای سر خود ببرید یا نمی‌توانید آرنج خود را خم یا صاف کنید
  • احساس درد هنگام حرکت دادن آرنج یا شانه یا هنگام استراحت
  • درد شدید و ناتوان‌کننده در شانه و دست: نمی‌توانید فعالیت‌های عادی روزمره خود را انجام دهید
  • مشکل در خوابیدن به علت درد آرنج و شانه
  • بی‌حسی یا گزگز در دست یا شانه
  • علائم عفونت مانند تب، احساس ناخوشی، قرمزی و تورم در شانه و دست
  • ضعف، سفتی یا درد در شانه و دست که با گذشت زمان بدتر می‌شود
  • مشکلات عملکرد مثانه و روده
  • درد پس از چند روز و چند هفته با درمان‌های خانگی بهبود نمی‌یابد

نحوه تشخیص درد دست و شانه

برای بسیاری از آسیب‌ها، درمان‌های اولیه و مداخله‌ای می‌توانند به جلوگیری از آسیب‌های بیشتر و افزایش سرعت بهبودی کمک کنند. گاهی درد شانه و دست ممکن است نشانگر مشکلات جدی مانند سرطان، شکستگی، عفونت، فشردگی شدید عصب یا روماتیسم ستون فقرات باشد؛ بنابراین، نباید به دردها و علائم دیگر دست و شانه خود بی‌توجهی کنید.

معرفی خدمات دست وشانه کلینیک ارتوپدی پزشک اول

اگر به دنبال بهترین دکتر دست و شانه می‌گردید، پزشکان کلینیک ارتوپدی پزشک اول دارای دانش تخصصی و سال‌ها تجربه در درمان درد شانه و دست هستند. پزشکان این کلینیک دلیل درد شما را توضیح خواهند داد و با تجهیزات تشخیصی و درمانی پیشرفته به شما کمک خواهند کرد در مسیر بهبودی قدم بردارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات کلینیک فوق تخصصی دست و شانه پزشک اول و ملاقات با بهترین متخصص دست و شانه و بهترین جراح دست و شانه، می‌توانید با شماره‌های درج‌شده در سایت تماس بگیرید.