آب درمانی برای بیماری‌ های دیسک کمر یک روش درمانی مکمل در بیماری‌هایی همانند پارگی دیسک کمر و فتق دیسک کمر است. عوامل متعددی از جمله افزایش وزن، فعالیت بدنی شدید، افزایش سن، سیگار کشیدن، ناهنجاری‌های آناتومی و کمبودهای تغذیه‌ای، منجر به دیسک کمر می‌شود. یکی از مزایای آب درمانی در مبتلایان به کمردرد، کاهش تحمل وزن بدن است و این عامل باعث بازشدن گرفتگی عضلانی می‌شود، درنتیجه اسپاسم‌های عضلانی ناشی از دیسک کمر کاهش پیدا می‌کند. در ادامه توضیح می‌دهیم آب درمانی دیسک کمر چیست؟

مدت زمان آب درمانی دیسک کمر

آب درمانی دیسک کمر چیست و چگونه انجام می شود؟

شیوه‌های رایج آب درمانی برای پارگی دیسک کمر و فتق به دو صورت است؛ یا کل بدن در آب قرار می‌گیرد که آن را هیدروتراپی دیسک کمر عمومی یا جنرال می‌نامند یا فقط همان بخش مورد نیاز درمان در داخل آب قرار می‌گیرد و به آن هیدروتراپی موضعی می‌گویند. حرکات آب درمانی برای دیسک کمر عبارتند از:

راه رفتن در استخر

از بخش کم عمق شروع کنید. مهم نیست چقدر عمق آب کم است، نقطه آغازتان از همان بخش باشد. سپس آرام آرام به بخش عمیق‌تر بروید؛ تا جایی که آب به قفسه سینه شما برسد. آب رفتن در آب به همین صورت است، همانند اینکه روی زمین راه می‌روید.

  • راه رفتن برای کمردرد واقعا مفید است، امام ممکن است به سرعت خسته شوید یا احساس ناخوشایندی داشته باشید. اما راه رفتن در آب به شما این امکان را می‌دهد به مدت طولانی‌تری و به راحتی ورزش کنید.
  • به سمت جلو، عقب و پهلو راه بروید تا موجب تسکین کمردردتان شود.

زانو را تا قفسه سینه بالا بیاورید

برای این تمرین کنار استخر بایستید. با دست راستتان دیوار را بگیرد تا تعادل‌تان را از دست ندهید. سپس پای راستتان را نزدیک دیوار نگه دارید و پای چپ را از زانو خم کنید. تا جای ممکن آن را بالا بیاورید. هدف نهایی شما باید نزدیک کردن پای چپتان به قفسه سینه باشد. این تمرین را برای هر پا ۵ بار تکرار کنید.

تمرین برای عضلات لگن

به سمت دیوار استخر بایستید و با دستانتان آن را نگه دارید. پشتتان باید کاملا صاف باشد و در این حالت پای راستتان را بلند کنید و صاف روی لبه استخر قرار دهید. پای چپتان باید روی زمین استخر باقی بماند. توجه کنید مچ پایتان نباید بچرخد، تنها پایتان را بدون هیچ‌گونه چرخشی تا جای ممکن بلند کنید. این کار را ۸ تا ۱۰ مرتبه یا تا جایی که خسته شوید تکرار کنید و سپس همین تمرین را برای پای دیگر تکرار کنید.

  • وقتی پایتان را بالا می‌آورید، بازدم انجام دهید و وقتی پا را پایین می‌برید، دم داشته باشید.

روی آب شناور شوید

روبروی استخر بایستید و با دستهایتان لبه استخر را نگه دارید. به آرامی پشت بدنتان را به سمت عقب بکشید و پاهایتان صاف و کشیده باشد.

  • قبل از اینکه پاهایتان را پایین بیاورید، چند ثانیه در این حالت بمانید.
  • این تمرین را ۵ تا ۱۰ مرتبه تکرار کنید.
  • مطمئن شوید هنگام تمرین کمر شما صاف است و فشار اضافی وارد نمی‌شود.

هیدروتراپی دیسک کمر

تمرین حفظ تعادل در آب

این یک ورزش مهم برای سلامتی کمر است. تلاش کنید وقتی در استخر هستید، روی یک پای خود بایستید. ممکن است ورزش سختی به نظر برسد، اما تلاش کنید چشمانتان را ببندید و به آرامی بایستید. تا جایی که می‌توانید در همین حالت باقی بمانید و برای هر پا، این تمرین را چهار، پنج یا تعداد دفعات بیشتری تکرار کنید. سپس همین تمرین را برای پای دیگر تکرار کنید.

تمرین دوچرخه برای تقویت شکم

حرکت دوچرخه در استخر می‌تواند موجب تقویت عضلات شکم شود و به بهبود کمردرد کمک کند. آرنج خود را روی لبه استخر قرار دهید و پشت به استخر بایستید. باید در قسمتی از استخر باشید که بتوانید به راحتی بدون خوردن پاهایتان به زمین حرکت دوچرخه را انجام دهید.

  • در حالیکه پاهایتان جلوتر از بالا تنه شما هستند، به آرامی آن‌ها را بچرخانید. فکر کنید سوار دوچرخه هستید.  به عبارت دیگر، یک زانویتان را بالا بیاورید و پایتان را با حرکت دایره‌ای به سمت جلو بچرخانید و به سمت عقب حرکت کنید. همزمان پای دیگرتان باید در سمت دیگر دایره‌ای باشد که می‌سازید.

تلاش کنید هردو پایتان را بلند کنید

دوباره پشت به استخر بایستید و آرنج‌تان را لبه استخر برای محافظت از خودتان تکیه دهید. سپس همزمان هردو پایتان را بلند کنید و سپس دوباره آن‌ها را به سمت عقب برگردانید. این تکرین برای قفسه سینه خوب است.

انجام حرکات زانو

انجام این حرکت روی عضلات شکم‌تان کار می‌کند. در قسمتی از استخر که آب به بالای قفسه سینه‌تان می‌رسد، بایستید. سپس زانوهایتان را به داخل قفسه سینه باهمدیگه خم کنید.

  • برای اینکه حرکت سخت‌تر شود، به سمت بالا پرش داشته باشید و سریع‌تر زانوهایتان را به سمت قفسه سینه بیاورید.

روش های آب درمانی دیسک کمر در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

یکی از روش‌ های آب درمانی دیسک کمر استفاده از آب گرم است. استخرهای آب درمانی معمولا دمایی بین ۲۸ تا ۳۲ درجه سانتیگراد دارند و گرم هستند. وقتی در این آب قرار می‌گیرید، جریان خون شما بهبود پیدا می‌کند و باعث افزایش دامنه حرکتی شما می‌شود. همچنین خاصیت عضلانی بیشتری ایجاد می‌کند و می‌تواند برای درمان گرفتگی عضلات، سفتی یا اسپاسم، مفید باشد.

مزایای آب درمانی دیسک کمر

متخصصان بسیاری معتقد هستند که آب درمانی برای بهبود دیسک کمر مفید است. همچنین توصیه می‌کنند افرادی که از دیسک کمر رنج می‌برند، باید ورزش‌های سبک را انتخاب کنند تا فشار روی مهره‌های ستون فقرات یا سایر مفاصل افزایش پیدا نکند. آب یک راه عالی برای ورزش کردن بدون ایجاد استرس بر ناحیه کمر است.

طبق مطالعات، ورزش‌هایی که در آب، ساق، شکم و عضلات گلوتئال را تقویت می‌کنند یا عضلات لگن، پشت و ساق پا را کشش می‌دهند، به بهبود کمردرد کمک می‌کنند. همچنین پیاده‌روی و شنا در آب هم مفید است. آب دارای خاصیت شناوری بوده و فشار کمتری به پشت و مفاصل وارد می‌کند. اصطکاک آب باعث ایجاد مقاومت ملایم از طریق حرکات می‌شود که می‌تواند به تقویت عضلات اطراف مفاصل و پشت کمک کند. همیشه قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشکان مشورت کنید تا از مزایای آب درمانی دیسک کمر بهره‌مند شوید، مخصوصا اگر فکر می‌کنید انجام تمرینات باعث تشدید آسیب به کمرتان می‌شود.

عوارض و خطرات آب درمانی دیسک کمر

انواع آب درمانی دیسک کمر باید زیر نظر پزشک و با تجویز او صورت گرفته باشد و برای همه افراد مناسب نیست. برای آنکه با عوامل منفی آب درمانی برای دیسک کمر مواجه نشوید، لازم است بدانید که چه کسانی نباید این روش درمانی را استفاده کنند. افراد با مشکلات نارسایی قلبی، بی‌اختیاری ادرار و دیگر مشکلات نباید از آب درمانی برای درمان دیسک کمر استفاده کنند. خطرات آب درمانی دیسک کمر برای افراد زیر زیاد است:

  • افراد حساس به دما
  • مبتلایان به دیابت
  • زنان باردار
  • افراد مبتلا به بیماری‌های روماتیسم در انگشتان پا یا مچ پا، دارای التهاب لگن و سیاتیک نباید در آب سرد قرار بگیرند.

هزینه آب درمانی دیسک کمر

مدت زمان آب درمانی دیسک کمر در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

مدت زمان آب درمانی دیسک کمر برای هر فرد متفاوت است. پزشک شما را معاینه می‌کند و باتوجه به مشکل شما، سن، شرایط و شدت بیماری بهترین روش را انتخاب می‌کند. بنابراین نمی‌توان گفت فردی با ۱۰ جلسه بهبود پیدا می‌کند یا اگر ۲۰ جلسه مراجعه کند، درمان می‌شود.توصیه میشود اگر پزشک معالج شما  بجز آب درمانی، فیزیوتراپی کمر را نیز پیشنهاد داده است حتما اهمیت دهید و در صورت امکان شرایط جلسات فیزیوتراپی را نیز تکمیل کنید.

هزینه آب درمانی دیسک کمر در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هزینه آب درمانی دیسک کمر، باتوجه به نوع تجویز پزشک متفاوت است. شما اول باید به پزشک مراجعه کنید تابرمبنای مشکل شما چگونگی انجام آب درمانی دیسک کمر و تعداد جلسات مورد نیاز مشخص شود. جهت دریافت مشاوره، می‌توانید با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید. مشاوران متخصص ما در این کلینیک آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. ضمن اینکه می‌توانید از راهنمایی آن‌ها در مورد آب درمانی دیسک کمر استفاده کنید.

همچنین بخوانید
آب درمانی فیبرومیالژیا یا هیدروتراپی Fibromyalgia برای درمان سختی مفاصل در زمان حرکت و احساس خستگی جهت مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات آب یخ درمانی در کلینیک پزشک اول | انواع روش ها و تکنیک های یخ درمانی | تاثیر آب یخ درمانی در توانبخشی | برای دریافت مشاوره و نوبت با ما تماس بگیرید.
آب درمانی ترک اعتیاد با انواع متدهای مدرن روشی راحت، بدون درد و عوارض برای درمان انواع اعتیاد. برای مشاوره و تعیین نوبت با کلینیک پزشک اول تماس بگیرید.
آب درمانی زانو برای درمان ساییدگی و انواع بیماری های زانو نیاز به مشاوره متخصص ارتوپد دارد. برای مشاوره و تعیین نوبت با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: