انجام آب درمانی روماتیسم یا آرتریت روماتوئید

بیماری روماتیسم یا آرتریت روماتوئید، از دسته بیماری‌های خودایمن به شمار می‌آید. درد در مفاصل از جمله علائم این بیماری است. استفاده از دارو یکی از راه‌های درمانی است که به کاهش درد و پیشرفت این بیماری کمک می‌کند. یکی دیگر از راه‌های درمانی که در کاهش درد روماتیسم نقش موثری دارد، آب درمانی است. اما آب درمانی روماتیسم چیست و چه نقشی در کاهش درد روماتیسم دارد، موضوعی است که قصد داریم در ادامه توضیح دهیم. همچنین می‌خواهیم در مورد چگونگی انجام آب درمانی روماتیسم با شما صحبت کنیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم تا انتها این متن را بخوانید تا با اهمیت آب درمانی برای بهبود روماتیسم و مزایای آن نیز بیشتر آشنا شوید. 

هیدروتراپی آرتریت روماتوئید

آب درمانی روماتیسم چیست و چگونه انجام می شود؟

آب درمانی روماتیسم یا هیدروتراپی، نوعی ورزش در آب است که به کاهش علائم بیماری روماتیسم کمک می‌کند. در آب درمانی شما تمرین‌های ورزشی مخصوص را در استخر آب انجام می‌دهید. سطح آب در استخر حداقل باید تا کمر یا سینه باشد. بنابراین برای آب درمانی نیازی به توانمندی در شنا نیست. این تمرین‌های ورزشی توسط فیزیوتراپ به شما آموزش داده می‌شود. برای تعیین نوع تمرین‌ها، مواردی مانند توانایی‌ها، نوع روماتیسم و علائمی که درگیر آن هستید، در نظر گرفته می‌شود. همچنین دمای آب استخری که در آن تمرین ورزشی انجام می‌دهید، معمولا بین ٣٣ تا ٣۶ درجه سانتی‌گراد (گرم‌تر از یک استخر معمولی) است. با توجه به این ویژگی‌ها، آب درمانی برای روماتیسم با شنا یا ایروبیک در یک استخر معمولی کاملا متفاوت است.

آب درمانی روماتیسم، به افراد مبتلا به این بیماری کمک می‌کند تا راحت‌تر ورزش کنند و کمتر در معرض آسیب مفاصل قرار بگیرند. برای بیماران مبتلا به روماتیسم، انجام ورزش‌های مخصوص ضروری است؛ اما در حالت عادی، افراد به دلیل درد زیادی که در مفاصل خود حس می‌کنند، قادر به انجام ورزش نیستند.

حرکات آب درمانی برای روماتیسم، احساسی متفاوت نسبت به ورزش‌های معمولی در افراد مبتلا به این بیماری ایجاد می‌کند. زمانی که فرد در آب قرار می‌گیرد، جاذبه کاهش یافته و فشار آب، قسمتی از وزن او را تحمل می‌کند و همین امر باعث کاهش فشار وارد شده به مفاصل می‌شود. به همین علت، فرد مبتلا به روماتیسم به راحتی می‌تواند حرکات ورزشی را انجام دهد در حالی که درد کمتری در مفاصل خود حس می‌کند و مفاصل او دیگر در معرض خطرات ناشی از فشارهای ورزشی نیستند. 

گرم بودن آب، یکی دیگر از مزیت‌های این روش است. گرمی آب باعث تسکین و کاهش درد در مفاصل و بهبود جریان خون می‌شود. ورزش‌هایی که در آب درمانی برای بیماری روماتیسم انجام می‌شود، عضلات و ماهیچه‌هایی که در حالت عادی فعال نبودند را درگیر کرده و در نتیجه به مرور زمان قدرت عضلانی شما افزایش می‌یابد.

هیدروتراپی روماتیسم برای درمان چه نوع روماتیسم هایی کاربرد دارد؟

به افراد مبتلا به روماتیسم که مفصل‌های پا، زانو و کمر آن‌ها درگیر این بیماری است، هیدروتراپی پیشنهاد می‌شود. چرا که در هیدروتراپی روماتیسم، با کاهش وزن در آب، افراد به راحتی می‌توانند حرکات ورزشی اصلاحی را انجام دهند. این حرکات اصلاحی به مرور زمان به کاهش درد روماتیسم و توانمند شدن فرد برای انجام کارهای روزمره کمک می‌کند.

روش های آب درمانی روماتیسم در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

روش‌ های آب درمانی روماتیسم متفاوت است که در این قسمت در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم.

ورزش در آب

در این روش از دستگاه‌های ورزشی مخصوص در آب استفاده می‌شود. علاوه بر استفاده از دستگاه‌ها، تمرین‌های ورزشی مخصوص، توسط فیزیوتراپ‌ها برای تمرین آموزش داده می‌شود. این برنامه ورزشی با توجه به توانایی بدن فرد و نوع مشکلی که درگیر آن است، تنظیم می‌شود. برای ورزش در آب از دستگاه‌هایی مانند تردمیل و دوچرخه استفاده می‌کنند. با دوچرخه آبی و تردمیل آبی حرکات ورزشی را می‌توان به راحتی انجام داد. برخلاف ورزش‌هایی که با تردمیل و دوچرخه در خارج از آب انجام می‌شود، این ورزش‌ها دیگر باعث نمی‌شوند فرد درد زیادی را در هنگام انجام حرکات تحمل کند. تمرین با دستگاه‌های ورزشی در آب، برای افراد مبتلا به روماتیسم مزیت‌های فراوانی دارد. این مزیت‌های عبارتند از: 

  • باعث کاهش سفتی مفاصل می‌شود.
  • دردهای عضلانی را کاهش می‌دهد.
  • به افزایش جریان خون کمک می‌کند. 
  • باعث بهبود تحرک فرد می‌شود.
  • باعث کاهش اضطراب و تسکین روح می‌شود.

برای اطلاع از خدمات آب درمانی کلینیک پزشک اول کلیک کنید.


حمام‌های آب گرم

نشستن در آب گرم نقش موثری در کاهش دردهای عضلانی و استرس دارد. در برخی موارد ممکن است به آب، روغن یا مواد معدنی اضافه شود که در تسکین درد موثر است.

 آب درمانی برای روماتیسم

سونا

سونا در واقع نشستن در یک اتاق خشک یا مرطوب است که دمای معینی دارد. سونای حرارتی مرطوب یا خشک و سونای خنک از انواع این روش هستند. هرکدام از این نوع سوناها با توجه به نوع مشکل و علائمی که فرد دارد، برای وی تجویز می‌شود. 

آب درمانی کنتراست

یکی دیگر از انواع هیدروتراپی آرتریت روماتوئید، آب درمانی کنتراست است. در این روش با توجه به شرایط بیمار، او را به طور متناوب در معرض آب گرم و سرد قرار می‌دهند. این کار باعث بهبود گردش خون و در نتیجه کاهش علائم بیماری می‌شود. 

مزایای آب درمانی روماتیسم

افراد مبتلا به روماتیسم، علائم متعددی مانند درد در مفاصل، سفتی مفاصل، درد در حرکت، محدودیت حرکتی، ضعف و خستگی، تورم و التهاب مفاصل، کاهش وزن و کم خونی را تجربه می‌کنند. بسیاری از این افراد انجام فعالیت‌های روزمره مانند راه رفتن، لباس پوشیدن و ایستادن برایشان سخت و دشوار است. آب درمانی روماتیسم در کاهش این علائم نقش موثری دارد و به مرور توانمندی جسمی فرد را افزایش می‌دهد. موارد متعددی را می‌توان به عنوان مزایای آب درمانی روماتیسم شمرد. این مزیت‌ها عبارتند از:

کاهش درد

تحقیقات متعددی نشان داده است که آب درمانی نقش موثری در کاهش درد بیماران مبتلا به روماتیسم دارد. آب گرم باعث کاهش درد در مفاصل شده، ماهیچه‌های منقبض شده را شل می‌کند و در نتیجه جریان گردش خون را بهبود می‌بخشد. 

بهبود سلامت روان

یکی دیگر از مشکلاتی که افراد مبتلا به روماتیسم با آن رو به رو هستند، استرس است. آب درمانی باعث کاهش استرس و افزایش آرامش شده و در نتیجه در خلق و خوی افراد تاثیر به سزایی دارد. 

کاهش درد ناشی از ورزش کردن

انجام ورزش برای بیماران مبتلا به روماتیسم ضروری است. با ورزش کردن می‌توان حرکات بدن را اصلاح کرد و مانع از پیشروی روماتیسم شد. اما انجام ورزش برای افراد مبتلا به روماتیسم بسیار دشوار است. چرا که در حین ورزش، درد زیادی را در مفاصل و ماهیچه‌های خود حس می‌کنند؛ اما ورزش در آب باعث می‌شود که انجام حرکات برای آن‌ها آسان باشد. به خاطر گرم بودن آب و اثر شناوری آن، افراد به راحتی و با فشار کمتری می‌توانند حرکات ورزشی را انجام دهند.

عوارض و خطرات آب درمانی روماتیسم

هرچند آب درمانی برای بیماران مزیت‌های فراوانی دارد، اما نمی‌توان از خطرات آب درمانی روماتیسم که ممکن است بیمار را تهدید کند، چشم پوشی کرد. در واقع این نوع روش درمانی برای گروهی از افراد که مبتلا به سرطان، بیماری کلیوی، بیماری قلبی و عروقی هستند مناسب نیست و باید از آب درمانی پرهیز کنند یا تحت نظارت پزشک معالج خود هیدروتراپی کنند. همچنین افرادی که زخم‌‌های عمیق خارجی دارند، انجام آب درمانی ممکن است منجر به عفونت زخم شود. یکی از مزیت‌های آب درمانی، کاهش درد به علت قرار گرفتن بدن در محیط و آب گرم است. اما اگر روی میزان گرما نظارتی وجود نداشته باشد، این مورد می‌تواند به عنوان یکی از خطرات آب درمانی به شمار آید. قرار گرفتن بدن در محیط بیش از اندازه گرم، موجب تعریق زیاد فرد و در پی آن بی‌آبی بدن می‌شود. 

هزینه آب درمانی روماتیسم

به همین علت توصیه می‌شود فرد بیمار قبل از آب درمانی حتما با پزشک معالج خود مشورت کند و این روش درمانی را زیر نظر فیزیوتراپ و افراد متخصص انجام دهد. با وجود فیزیوتراپ و افراد متخصص، روال درمانی بر اساس پرونده پزشکی فرد و توانایی‌های وی انجام می‌شود و دیگر بیمار در مورد عوامل منفی آب درمانی برای روماتیسم نگران نخواهد بود.


چه زمانی باید به فیزیوتراپیست مراجعه کنیم؟


مدت زمان آب درمانی روماتیسم در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

در کلینیک ارتوپدی پزشک اول، انواع آب درمانی دیسک روماتیسم و هیدروتراپی ارائه می‌شود. روال درمان براساس سابقه پزشکی شما تعیین می‌شود. مدت زمان آب درمانی روماتیسم و تعداد جلسات با توجه به نوع بیماری، علائمی که فرد درگیر آن است و میزان بهبودی او بعد گذراندن چند جلسه هیدروتراپی، تعیین می‌شود.

هزینه آب درمانی روماتیسم در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

در تعیین هزینه آب درمانی روماتیسم، ابتدا باید نوع هیدروتراپی و تعداد جلسات آن مشخص شود. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه و نوع هیدروتراپی با شماره‌های کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید تا همکاران ما در این زمینه شما را راهنمایی کنند.

همچنین بخوانید
آب درمانی فیبرومیالژیا یا هیدروتراپی Fibromyalgia برای درمان سختی مفاصل در زمان حرکت و احساس خستگی جهت مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات آب یخ درمانی در کلینیک پزشک اول | انواع روش ها و تکنیک های یخ درمانی | تاثیر آب یخ درمانی در توانبخشی | برای دریافت مشاوره و نوبت با ما تماس بگیرید.
آب درمانی ترک اعتیاد با انواع متدهای مدرن روشی راحت، بدون درد و عوارض برای درمان انواع اعتیاد. برای مشاوره و تعیین نوبت با کلینیک پزشک اول تماس بگیرید.
آب درمانی زانو برای درمان ساییدگی و انواع بیماری های زانو نیاز به مشاوره متخصص ارتوپد دارد. برای مشاوره و تعیین نوبت با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: