عصب سیاتیک از قسمت تحتانی ستون فقرات شروع و از طریق لگن وارد پاها می‌شود. این عصب بلندترین رگ عصبی بدن است. درد سیاتیک به دردی گفته می‌شود که در طول مسیر عصب سیاتیک حرکت می‌کند. فتق دیسک یا رشد بیش از حد استخوان ستون فقرات به این رگ فشار وارد می‌کند و باعث ایجاد درد، التهاب و کمی بی‌حسی در پاها می‌شود. مسکن‌ها و تمرینات ورزشی مختلفی برای تسکین این درد وجود دارد؛ اما آب ‌درمانی سیاتیک یکی از موثرترین اقدامات برای کاهش درد است. اگر می‌خواهید درباره این روش درمانی جدید اطلاعاتی کسب کنید پیشنهاد می‌کنیم ادامه این متن را مطالعه کنید.

هزینه آب درمانی سیاتیک

آب ‌درمانی سیاتیک چیست و چگونه انجام می شود؟

درمان‌هایی که برای درد سیاتیک تجویز می‌شود (به‌غیراز روش‌های جراحی) صرفا برای کنترل و کاهش درد و علائم این بیماری است. این علائم شامل موارد زیر می‌شوند:

• درد در انتهای ستون فقرات که به پشت پا، زانو و حتی انگشتان پا سرایت می‌کند.
  • احساس سوزش و تیرکشیدن عضلات پا؛
  • ضعف عضلانی در پا و پایین کمر.

اگر این علائم را تجربه می‌کنید نگران نباشید! با آب‌ درمانی سیاتیک می‌توان تا حد زیادی از شدت آن‌ها کم کرد. حتما می‌پرسید آب ‌درمانی سیاتیک چیست؟ باید بگوییم آب ‌درمانی ورزشی ملایم در آب است که برای کنترل درد سیاتیک توصیه می‌شود. در این درمان از مقاومت ملایم آب برای ساخت و تقویت عضلات استفاده می‌شود. اگر در ورزش‌های معمولِ مقاومتی، تحمل وزن خود را ندارید و درد مانع از انجام این تمرینات می‌شود، آب ‌درمانی می‌تواند برایتان بسیار مفید باشد.

چگونگی انجام آب ‌درمانی سیاتیک به شدت درد و میزان آسیب به عصب سیاتیک بستگی دارد. طی آب ‌درمانی سیاتیک علاوه بر تقویت عضلات ناحیه میانی بدن، کمر و پاها، فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند تا وضعیت قرارگیری بدن را اصلاح کنید و اصول ارگونومیک را در فعالیت‌های روزمره خود بگنجانید. این تغییرات ساده در حرکات روزانه تا حد زیادی از حملات سیاتیک در آینده پیشگیری خواهد کرد. تمرینات معمول آب‌ درمانی برای سیاتیک شامل انجام حرکات آهسته و کنترل‌شده زیر نظر فیزیوتراپیست است. آب‌ درمانی برای بیماری سیاتیک در استخرهای کم‌عمق انجام می‌شود؛ بنابراین نیازی به بلدبودن شنا نیست. همچنین آب این استخرها کمی گرم‌تر از استخرهای معمولی است.

بیشتر بخوانید: آب درمانی پاها پگونه انجام می شود

روش های آب ‌درمانی سیاتیک در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

روش های آب‌ درمانی سیاتیک مبتنی بر انجام ورزش‌های مختلف در آب است. این ورزش‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

• قرارگرفتن در آب گرم: اگر درد سیاتیک‌تان شدید است به‌گونه‌ای که ورزش در آب برایتان غیرممکن است؛ قرارگرفتن در آب گرم می‌تواند شما را برای انجام ورزش‌های جدی‌تر آماده کند. آب گرم عضلاتتان را شل می‌کند و فشار روی عصب سیاتیک را کاهش می‌دهد.
  • شناکردن: محیط‌های آبی فشار وارد بر ستون فقرات را کاهش می‌دهند؛ بنابراین می‌تواند در کاهش دردهای سیاتیک بسیار مفید باشد. هنگام شنا، عضلات مختلفی مانند عضلات کمر، درگیر می‌شود که در نهایت منجر به تقویت آن‌ها بدون واردکردن فشار بیش از حد می‌شود. همچنین شنا باعث افزایش ترشح اندورفین شده و شرایط روحی‌تان را ارتقا می‎دهد.
  • پیاده‌روی در آب: یکی از موثرترین انواع آب ‌درمانی سیاتیک پیاده‌روی در آب است. این تمرین با بهبود تعادل از طریق راه‌رفتن بدون اینکه فشار زیادی به مفاصل وارد کند، باعث تسکین درد سیاتیک می‌شود. برای پیاده‌روی در آّب توصیه می‌شود به جلو و عقب راه بروید.
  • لیفت زانو در آب: لیفت زانو در آب با درگیرکردن عضلات کمر و همسترینگ باعث کاهش دردهای سیاتیک حین حرکت می‌شود. انجام این حرکت در آب، باعث کشش ماهیچه‌های کمر و افزایش قدرت آن‌ها می‌شود
  • ایروبیک در آب: انجام تمرینات هوازی در استخر و جکوزی، فشار روی استخوان‌ها، مفاصل و ماهیچه‌ها را کم می‌کند و درعین‌حال منجر به تعادل بیشتر و افزایش دامنه حرکتی آن‌ها می‌شود. حرکات آب‌ درمانی برای سیاتیک در ایروبیک شامل حرکات بازو و پا است. این حرکات بهتر است زیر نظر فیزیوتراپیست انجام شود.

هیدروتراپی سیاتیک

مزایای آب ‌درمانی سیاتیک

مزایای آب‌ درمانی سیاتیک شامل موارد زیر می‌شود:

• عوامل منفی آب‌ درمانی برای سیاتیک بسیار کم است و در دسته درمان‌ها و اقدامات ایمن قرار می‌گیرد.
  • در سنین مختلف می‌توان حرکات آب‌ درمانی را انجام داد.
  • غیرتهاجمی است و در بیشتر موارد نیاز به ابزار خاصی ندارد.
  • با ترشح اندورفین باعث تقویت شرایط روحی‌تان می‌شود.
  • همراه با روش‌های درمانی مختلف می‌توان از این روش درمانی برای تسریع بهبودی استفاده کرد.
  • آب‌ درمانی در آب گرم به دلیل شل کردن عضلات، درد مفاصل را کاهش می‌دهد و عملکردتان در بیرون از آب را بهبود می‌بخشد. همچنین با کاهش فشار روی مفاصل، باعث تسکین درد شده و دامنه حرکتی را افزایش می‌دهد.
  • آب‌ درمانی برای بهبود سیاتیک با ایجاد مقاومت ملایم روی عضلات باعث تقویت آن‌ها می‌شود.
  • این روش درمانی برای افرادی با دردهای مزمن، افرادی که در حال بهبودی پس از آسیب هستند و افرادی که به فیزیوتراپی‌های ملایم نیاز دارند بسیار مفید است.

عوارض و خطرات آب ‌درمانی سیاتیک

همان‌طور که اشاره کردیم عوارض این روش درمانی بسیار کم است. شاید گرمای آب جدی‌ترین عوارض و خطرات آب‌ درمانی سیاتیک باشد که تجویز آن را برای افراد با شرایط مختلف محدود می‌کند؛ بنابراین استفاده از این روش درمانی برای افرادی با شرایط زیر توصیه نمی‌شود:

• افرادی که دارای زخم یا بیماری‌های پوستی هستند.
  • افراد دارای فشارخون بالا یا پایین؛
  • افراد مبتلا به ویروس‌های مختلف؛
  • افراد دارای تب؛
  • افراد دارای مشکلات تنفسی؛
  • بیماران کلیوی که دیالیز می‌شوند.
  • افراد مبتلا به آنژین یا بیماری‌های قلبی؛
  • افرادی که به بی‌اختیاری ادراری مبتلا هستند.
  • افرادی که به کلر حساسیت دارند.
  • افراد دارای دیابت کنترل نشده؛
  • مبتلایان به آسم و صرع.

مدت زمان آب درمانی سیاتیک

مدت زمان آب ‌درمانی سیاتیک در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

مدت زمان آب‌ درمانی سیاتیک به شدت درد و شدت آسیب به عصب سیاتیک بستگی دارد. پزشکتان تنها کسی است که می‌تواند به این سوال پاسخ دقیقی بدهد. اگر دردهایتان خیلی شدید است، معمولا در جلسات ابتدایی، صرفا قرارگرفتن در جکوزی یا وان آب گرم یا پیاده‌روی آرام توصیه می‌شود. بعد از کاهش فشار روی عصب و تقویت عضلات، جلسات اصلی هیدروتراپی سیاتیک شروع می‌شود. جلسات هیدروتراپی تا تسکین کامل دردها ادامه پیدا می‌کند.

خدمات آب درمانی در تهران

هزینه آب ‌درمانی سیاتیک در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هزینه آب ‌درمانی سیاتیک باتوجه‌به عدم نیاز به تجهیزات و امکانات پیچیده، پایین است و در دسته درمان‌های ارزان قرار می‌گیرد. برای اطلاع دقیق از قیمت‌ها پیشنهاد می‌کنیم با کلینیک پزشک اول تماس بگیرید. جلسات آب‌درمانی سیاتیک در مرکز درمانی ما زیر نظر فیزیوتراپیست مجرب انجام می‌شود تا فرایند درمان به بهترین شکل ادامه پیدا کند. با این روش درمانی دردهای سیاتیک‌تان تا حد بسیار زیادی تسکین می‌یابد تا بتوانید فعالیت‌های روزمره‌تان را بدون هیچ مشکلی انجام دهید.

آب درمانی فیبرومیالژیا یا هیدروتراپی Fibromyalgia برای درمان سختی مفاصل در زمان حرکت و احساس خستگی جهت مشاوره با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.
ارائه خدمات آب یخ درمانی در کلینیک پزشک اول | انواع روش ها و تکنیک های یخ درمانی | تاثیر آب یخ درمانی در توانبخشی | برای دریافت مشاوره و نوبت با ما تماس بگیرید.
آب درمانی ترک اعتیاد با انواع متدهای مدرن روشی راحت، بدون درد و عوارض برای درمان انواع اعتیاد. برای مشاوره و تعیین نوبت با کلینیک پزشک اول تماس بگیرید.
آب درمانی زانو برای درمان ساییدگی و انواع بیماری های زانو نیاز به مشاوره متخصص ارتوپد دارد. برای مشاوره و تعیین نوبت با کلینیک ارتوپدی پزشک اول تماس بگیرید.