فیزیوتراپی آرتروز در کلینیک ارتوپدی

آرتروز یا استئوآرتریت شایع‌ترین نوع آرتریت است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را درگیر می‌کند. این بیماری به دلیل تخریب غضروف انتهای استخوان‌ها اتفاق می‌افتد. غضروف مفصلی گاهی در اثر علل مختلفی از بین می‌رود و باعث شروع بیماری آرتروز می‌شود. آرتروز به صورت دائمی درمان نمی‌شود؛ اما علائم آن با روش‌های مختلف مثل فیزیوتراپی معمولا قابل مدیریت هستند‌. فیزیوتراپی با استفاده از روش‌های مختلف می‌تواند پیشرفت بیماری را کند کرده و به بهبود عملکرد مفاصل کمک کند. اگرتمایل دارید با درمان فیزیوتراپی با آرتروز آشنا شوید، مطالعه این صفحه را از دست ندهید.

مدت زمان فیزیوتراپی آرتروز

دلایل آرتروز چیست؟

غضروف مفصلی، بافتی سفت و لغزنده است که انتهای استخوان‌ها در مفاصل را می‌پوشاند. این لایه غضروفی به کاهش اصطکاک بین استخوان‌ها کمک می‌کند‌ و اجازه می‌دهد آن‌ها روی یکدیگر بلغزند. معمولا این لایه غضروفی تخریب می‌شود؛ اما توسط بدن ترمیم می‌شود. گاهی به دلایل مختلف سرعت تخریب غضروف از سرعت ترمیم بیشتر می‌شود و در این شرایط، میزان زیادی از لایه‌ غضروفی از بین می‌رود. با تخریب کامل غضروف استخوان‌ها به یکدیگر ساییده می‌شوند و باعث ایجاد تغییراتی در ساختار استخوان و بافت‌های اطراف می‌شود.


برای تجربه‌ی عالی فیزیوتراپی میتوانید از بهترین کلینیک فیزیوتراپی تهران وقت معالجه رزرو کنید.


همچنین باعث التهاب پوشش مفصل و افزایش مایع مفصلی نیز می‌شود. عواملی که خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهند، عبارت‌اند از:

  • افزایش سن: میزان تخریب غضروف مفصلی با افزایش سن، افزایش می‌یابد.
  • جنسیت: زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به آرتروز هستند، اگرچه دلیل آن مشخص نیست.
  • چاقی: وزن اضافی بدن احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهد، زیرا افزایش وزن به مفاصل تحمل‌کننده وزن مانند لگن و زانو فشار بیشتری وارد می‌کند.
  • آسیب مفصلی: آسیب‌ها و صدماتی که به دنبال حوادثی مثل ورزش یا تصادف رخ می‌دهند، می‌توانند خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهند.
  • فشار مکرر روی مفصل: اگر شغل یا ورزشی که انجام می‌دهید باعث اعمال فشار مکرر روی مفصل می‌شود، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آرتروز باشید.
  • ژنتیک: به نظر می‌رسد برخی ژن‌ها می‌توانند خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهند.
  • بدشکلی‌های استخوانی: برخی از افراد با مفاصل ناقص یا غضروف معیوب به دنیا می‌آیند و مستعد ابتلا به آرتروز هستند.

کاربرد فیزیوتراپی در درمان انواع آرتروز

نقش فیزیوتراپی در آرتروز طراحی تمرینات برای تقویت عضلات اطراف مفصل، افزایش انعطاف پذیری و کاهش درد است. یک فیزیوتراپیست می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌هایی برای انجام کارهای روزمره، بدون وارد کردن فشار اضافی به مفصل دردناک خود بیابید. اگرچه آرتروز می‌تواند به هر مفصلی آسیب برساند؛ اما این اختلال بیشتر مفاصل زانو، گردن، شانه و کتف را درگیر می‌کند. در ادامه با تاثیر فیزیوتراپی بر آرتروز در هر یک از مفاصل مختلف بدن آشنا می‌شویم.

کاربرد فیزیوتراپی آرتروز زانو

آرتروز زانو یکی از رایج‌ترین انواع آرتروز است، شیوع بالای آرتروز زانو احتمالا به این خاطر است که زانو وزن بدن و فشار شدیدی هنگام کار یا ورزش تحمل می‌کند. در درمان فیزیوتراپی آرتروز زانو، فیزیوتراپیست یک برنامه درمانی شامل تمرینات و ورزش‌های خاص برای بیمار طراحی و در کنار آن از روش‌های فیزیوتراپی نیز استفاده می‌کند. این برنامه با توجه به شدت بیماری، وضعیت بیمار و اهداف درمان طرح‌ریزی می‌شود. درمان آرتروز با فیزیوتراپی به افزایش دامنه حرکت، انعطاف‌پذیری و تقویت عضلات ساق پا کمک می‌کند.

روش‌های فیزیوتراپی آرتروز

کاربرد فیزیوتراپی آرتروز شانه

شانه از دو مفصل مختلف تشکیل می‌شود و هر یک از آن‌ها ممکن است تحت تاثیر آرتروز قرار گیرند. فیزیوتراپی آرتروز شانه یکی از روش‌های کارآمد و موثر برای درمان این بیماری است که به بهبود دامنه حرکتی مفصل شانه و افزایش قدرت آن منجر می‌شود. حرکات فیزیوتراپی برای آرتروز شانه شامل حرکات کششی و قدرتی است که می‌تواند درد و سفتی شانه و سایر علائم را کاهش دهد. همچنین این تمرینات باعث تقویت ماهیچه‎هایی می‌شود که از این مفصل حمایت می‌کنند.

کاربرد فیزیوتراپی آرتروز گردن

ستون فقرات و دیسک‌های بین آن‌ها اغلب به مرور زمان دچار تغییراتی شبیه به آرتروز می‌شوند. در بیماری آرتروز گردن تخریب و ساییدگی که ناشی از فرسایش ستون فقرات است در هر چهار قسمت اصلی گردن یعنی استخوان‌ها، دیسک‌ها، مفاصل گردن و لیگامان‌ها یا رباط‌ها ایجاد می‌شود. فیزیوتراپی آرتروز گردن با استفاده از تمرینات تقویتی و کششی که توسط فیزیوتراپیست طراحی می‌شود به تقویت و افزایش انعطاف‌پذیری عضلات گردن کمک می‌کند. به همین ترتیب علائم و عوارض ناشی از بیماری کاهش می‌یابد.

کاربرد فیزیوتراپی آرتروز کتف

استخوان کتف یک استخوان پهن است که به استخوان بازو و ترقوه متصل می‌شود، مفصلی که این استخوان تشکیل می‌دهد ممکن است به دلایل مختلف دچار ساییدگی و تخریب شود. فیزیوتراپی آرتروز کتف می‌تواند با روش‌های متنوعی به کنترل علائم این بیماری کمک کند.

روش‌ های فیزیوتراپی آرتروز در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

فیزیوتراپی یا به منظور جلوگیری و تعویق جراحی یا پس از جراحی و به منظور توانبخشی به بیمار تجویز می‌شود. در هر صورت برای هر بیمار ممکن است از یک یا چند روش مختلف در فیزیوتراپی استفاده شود. برخی از رایج‌ترین روش‌های فیزیوتراپی آرتروز عبارت‌اند از:

کاربرد گرما و الکتروتراپی

دراین  روش برای تسکین درد ناشی از آرتروز از جریان الکتریکی کم ولتاژ استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد فیزیوتراپی آرتروز با برق با تغییر سیگنال‌های دردی که  به مغز ارسال می‌شود، درد را کاهش می‌دهد و به افزایش خون‌رسانی به بافت آسیب‌دیده کمک می‌کند. برای انجام الکتروتراپی، الکترودهایی روی پوست نصب می‌شود و از طریق این الکترودها جریان الکتریکی به پوست فرد اعمال می‌شود.

کاربرد میدان های مغناطیسی یا مگنت تراپی

مگنت درمانی، یکی از روش‌های فیزیوتراپی آرتروز با دستگاه است که در آن مفصل در یک میدان الکترومغناطیسی قرار می‌گیرد. این میدان مغناطیسی می‌تواند اثرات مثبتی به دنبال داشته‌باشد و به مدیریت علائم کمک کند.

امواج صوتی یا اولتراسوند

اولتراسوند تراپی با استفاده از امواجی صوتی سطح گرمای بافت‌ها را افزایش می‌دهد. وقتی دستگاه اولتراسوند امواج صوتی را ساتع می‌کند، توسط بافت‌های نرم بدن مثل رباط‌ها، تاندون‌ها و کف پا جذب می‌شوند. سپس انرژی این امواج جریان خون را افزایش می‌دهد و باعث افزایش سرعت فرآیند ترمیم می‌شود.

درمان با فیزیوتراپی آرتروز

کاربرد امواج دیاترمی

دستگاه دیاترمی یکی از دستگاه‌های مورد استفاده در فیزیوتراپی است که برای کمک به تسکین و از بین بردن دردهای سیستم اسکلتی بدن بکار می‌رود. امواج دیاترمی دارای بسامد بالا و طول موج کوتاه هستند و گرمای عمقی در بافت‌های بدن ایجاد می‌کنند. گرمای ایجاد شده توسط دستگاه دیاترمی به کاهش درد، رفع خشکی عضلات و مفاصل بدن و افزایش خون رسانی به قسمت‌های مختلف بدن کمک زیادی می‌کند. برای انجام فرایند درمان، فیزیوتراپیست اندام مورد نظر را بین دو الکترود قرار می‌دهد و شدت امواج دستگاه را با توجه به شرایط بیمار تنظیم می‌کند.


مقاله همه چیز در خصوص فیزیوتراپی دست می‌تواند برای شما مفید باشد.


تمرینات طبی

تمرینات طبی یا حرکات اصلاحی برای تقویت بافت‌های اطراف و همچنین افزایش دامنه حرکتی طراحی شده‌اند. به طور کلی، تمرینات توانبخشی برای درمان آرتروز بر تمرینات قدرتی و کششی تمرکز دارند تا قدرت عضلات و ثبات مفصل را افزایش دهند. فیزیوتراپیست با توجه به شرایط بیمار یک برنامه درمانی طراحی می‌کند و اجرای صحیح حرکات را به او آموزش می‌دهد. سپس در مراحل اول، هنگام انجا حرکات به بیمار کمک می‌کند؛ اما پس از مقداری بهبودی، بیمار باید تمرینات را به تنهایی در منزل انجام دهد.

ماساژ درمانی، ریلکسیشن و مایوفاشیال ریلیز

  • ماساژ درمانی: ماساژ یکی از روش‌هایی است که معمولا در فیزیوتراپی استفاده می‌شود و اثرات مثبتی مثل رفع گرفتگی ماهیچه‌ها، کاهش تنش، افزایش قدرت عضلات و بهبود جریان خون به دنبال دارد. ماساژ به عنوان یک روش درمانی در نظر گرفته نمی‌شود و تنها می‌تواند احساسات مثبتی  را در بیمار ایجاد کند. هرچند تا به حال تاثیر آن در درمان علائم آرتروز اثبات نشده ‌است؛ اما انجام این روش عوارض جانبی به دنبال ندارد.
  • مایوفاشیال ریلیز: مایوفاشیال ریلیز یا رهاسازی مایوفاشیال یکی از تکنیک‌های دستی مورد استفاده در فیزیوتراپی است. فاشیا بافت محکمی است که ماهیچه‌ها را در برمی‌گیرد. واردشدن هرگونه آسیب به فاشیا می‌تواند منجر به التهاب آن شود. التهاب سبب سفتی و کاهش دامنه حرکتی فاشیا شده و انعطاف پذیری آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. با اجرای تکنیک مايوفاشيال ريليز درمانگر نواحی ملتهب را مشخص می‌کند و با اعمال فشار با روش‌های خاصی باعث بهبود وضعیت فاشیا می‌شود.
  • ریلکسیشن: ریلکسیشن یا تن آرامی یکی دیگر از روش‌هایی است که به بهبود درد و تجربه احساسات مثبت کمک می‌کند. ریلکسیشن شامل تکنیک‌های مختلفی است که درمانگر آن‌ها را به شما آموزش می‌دهد.

کاربرد لیزر تراپی

لیزر درمانی نوعی درمان با استفاده از امواج الکترومغناطیس است که به صورت دسته فوتون‌های نور به سطح بدن تابیده می‌شوند. روش عمل این دستگاه به این صورت است که منبع نور در برابر پوست قرار می‌گیرد و فوتون‌ها به چند سانتی‌متری بافت‌های بدن نفوذ کرده و توسط میتوکندری سلول‌ها جذب می‌شوند. این انرژی جذب‌شده می‌تواند در بدن پاسخ‌های مثبت فیزیولوژیک ایجاد کند. لیزر در دو نوع لیزر کم‌توان و لیزر پرتوان وجود دارد و تفاوت آن‌ها در عمق نفوذ و انرژی تابش آن‌ها است.

نیدلینگ

طب سوزنی یا نیدلینگ یک روش درمانی چینی است که با استفاده از نقشه‌های قدیمی، سوزن‌های ظریفی را در پوست نقاط مشخصی از بدن فرو می‌کنند. متخصصان نیدلینگ معتقدند واردکردن این سوزن‌های باریک در بدن به اصلاح و بازیابی تعادل طبیعی انرژی در بدن کمک می‌کند. از نظر پزشکی، در نقاطی که سوزن‌ها وارد می‌شوند، جریان خون افزایش می‌یابد و به‌نظر می‌رسد هورمون‌ها و فاکتورهای موجود در خون باعث کاهش درد می‌شوند. برخی شواهد نشان می‌دهند که طب سوزنی در کاهش برخی از علائم آرتروز موثر است.

فیزیوتراپی آرتروز چه مزایایی دارد؟

فواید فیزیوتراپی برای آرتروز بسیار زیاد است و معمولا پزشکان انجام آن را به اکثر بیماران توصیه می‌کنند. همانطور که می‌دانید برخی بیماری‌های مزمن مثل آرتروز قابل درمان دائمی نیستند و تنها باید شدت بروز علائم را کاهش داد. به همین خاطر هدف از انجام حرکات فیزیوتراپی آرتروز بازگرداندن توانایی‌های حرکتی و عملکردی و مدیریت علائمی مثل درد و التهاب است. به همین ترتیب می‌توان علائم را کنترل کرد و انجام روش‌های تهاجمی مثل جراحی که هزینه و عوارض جانبی زیادی به دنبال دارند را به تعویق انداخت. یکی دیگر از اهداف فیزیوتراپی آرتروز معرفی یک سبک زندگی جدیدی به بیمار است. این سبک زندگی متناسب با وضعیت بیماری فرد طراحی و به کاهش درد و راحتی بیشتر بیمار منجر می‌شود.


بیشتر بخوانید: به طور کلی فیزیوتراپی زانو چگونه انجام می‌شود.


عوارض فیزیوتراپی آرتروز

فیزیوتراپی یکی از ایمن‌ترین روش‌های درمان است؛ اما مانند هر روش دیگری ممکن است عوارض جانبی به دنبال داشته ‌باشد. از جمله عوارض فیزیوتراپی آرتروز این است که اگر فردی که هیچ تخصص و مهارتی در زمینه فیزیوتراپی ندارد و به عنوان فیزیوتراپیست روش‌های درمانی را اجرا کند، ممکن است صدمات جبران نا‌پذیری را به شما وارد کند.

اهداف فیزیوتراپی آرتروز

برای مثال استفاده از دستگاه‌های رایج در فیزیوتراپی مثل لیزرتراپی یا الکتروتراپی نیاز به دانش و آگاهی کامل دارد. یک فرد متخصص باید بتواند با توجه به مشکل بیمار، شدت فرکانس مناسب را تشخیص داده و تنظیم کند‌. در غیر این صورت یا باعث تشدید علائم می‌شود یا باعث بروز عوارض جانبی مثل سوختگی، آسیب عصبی و … می‌شود. به جز این مورد معمولا انجام فیزیوتراپی به شکل اصولی و علمی آن برای درمان آرتروز عوارض دیگری به دنبال ندارد.

مدت زمان فیزیوتراپی آرتروز چقدر است؟

فیزیوتراپی با استفاده از روش‌های مختلف مثل الکتروتراپی، مگنت‌تراپی، امواج دیاترمی، لیزرتراپی و نیدلینگ در درمان آرتروز شانه، زانو، گردن و کتف نقش موثری دارد از این رو مدت زمان فیزیوتراپی آرتروز با توجه به نظر پزشک متخصص تعیین می‌شود. پزشک با توجه به مفصلی که درگیر آرتروز شده، میزان درگیری آن و شدت بروز علائم تعداد جلسات مورد نیاز برای انجام فیزیوتراپی را مشخص می‌کند.

هزینه های فیزیوتراپی آرتروز در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

قیمت فیزیوتراپی آرتروز به عوامل زیادی بستگی دارد و نمی‌توان میزان دقیق آن را مشخص کرد. یکی از مهم‌ترین عوامل تعرفه‌های پزشکی است. اما هزینه روش‌های مختلف فیزیوتراپی نیز با یکدیگر متفاوت است و برخی از آن‌ها هزینه بیشتری به دنبال دارند. علاوه بر این تعداد جلسات مورد نیاز هر بیمار برای درمان با فیزیوتراپی آرتروز نیز بر میزان هزینه‌ها تاثیر زیادی دارد. برای کسب اطلاعات دقیق از هزینه فیزیوتراپی آرتروز می‌توانید با بهترین کلینیک ارتوپدی تهران (پزشک اول) تماس بگیرید تا متخصصان و مشاوران ما، شما را راهنمایی کنند.

همچنین بخوانید
روش های فیزیوتراپی زانو | خدمات درمانی پارگی مینیسک، پارگی رباط صلیبی و نرمی غضروف کشکک زانو با فیزیوتراپی + هزینه فیزیوتراپی زانو در کلینیک ارتوپدی پزشک اول
روش های فیزیوتراپی دست | خدمات درمانی تونل کارپال، آسیب تاندون و رباط و شکستگی نواحی مختلف دست با فیزیوتراپی + هزینه فیزیوتراپی دست در کلینیک ارتوپدی پزشک اول
انواع روش های فیزیوتراپی کمر | انواع خدمات درمانی پارگی دیسک کمر، درمان قوز کمر و سیاتیک با فیزیوتراپی + هزینه فیزیوتراپی کمر در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: