یکی از بیماری‌های رایج و شایع امروزی دیسک کمر است. این بیماری که بیش‌تر به دلیل شیوه‌های غلط زندگی و فشارهای کاری و آسیب‌های ورزشی افراد را درگیر می‌کند، بسیار آزاردهنده و دردناک است. همچنین می‌تواند زن و مرد و پیر و جوان را درگیر خود کند.

به‌همین‌دلیل در پیرامون خود افرادی را می‌بینیم که از دیسک و درد کمر رنج می‌برند. این افراد همواره به دنبال یک دکتر دیسک کمر خوب هستند و بیش‌تر آن‌ها فکر می‌کنند که تنها راه چاره عمل جراحی است.

اگر شما هم از کمردرد و مشکل دیسک رنج می‌برید و به‌دنبال پزشک خوب و اطلاعات کافی در این زمینه هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

علل دیسک کمر

دیسک کمر چیست؟

ستون فقرات شما از 24 استخوان متحرک تشکیل شده است که به آن‌ها مهره گفته می‌شود. دیسک‌ها (بالشتک‌ها) این مهره‌ها را از هم جدا می‌کنند و اجازه نمی‌دهند به یکدیگر ساییده شوند. زمانی که مواد ژل‌مانند مرکز دیسک از طریق پارگی موجود در دیواره سخت دیسک خارج می‌شود، گفته می‌شود فرد دچار دیسک کمر شده است.

مواد ژل‌مانندی که از دیسک خارج شده‌اند، اعصاب ستون فقرات را تحریک می‌کنند. سپس افراد به دلیل التهاب عصب نخاعی و تورم ناشی از فشار دیسک، دچار کمردرد می‌شوند و در خطرناکترین دیسک ممکن است فلج شوند. البته دیسک کمر تنها به پارگی دیواره سخت دیسک گفته نمی‌شود. برآمدگی آن نیز ممکن است به اعصاب فشار وارد کند و فرد را دچار این عارضه سازد.

علل ایجاد درد در دیسک کمر چیست؟

افراد به دلیل تغییر در ساختار عادی دیسک که باعث وارد شدن فشار به اعصاب نخاعی و تورم و التهاب آن‌ها می‌شود، درد را احساس می‌کنند. در بیشتر اوقات، این تغییر نتیجه افزایش سن و شکسته شدن طبیعی دیسک است. آسیب شدید به دیسک نیز یکی دیگر از علل بروز آن است. همچنین این آسیب می‌تواند درد دیسک شکسته را بدتر کند. بهتر است به مطب بهترین دکتر دیسک کمر مراجعه کنید تا علت کمردرد شما یا دیسک شما مشخص شود.

ماساژ درمانی چیست؟

علائم بیماری دیسک کمر چیست؟

علائم دیسک کمر در افراد مختلف به دلیل محل دیسک و ریشه عصبی که دیسک به آن فشار وارد می‌کند، متفاوت است. متداول‌ترین علائم دیسک کمر خطرناک عبارت‌اند از: درد دوره‌ای یا مداوم (که ممکن است به علت حرکت، سرفه، عطسه یا ایستادن طولانی‌مدت بدتر شود)، گرفتگی ناگهانی عضلات پشت کمر، سیاتیک (دردی که از لگن تا ساق پا احساس می‌شود) و تغییر در عملکرد مثانه یا روده.

ضعف عضلانی، بی‌حسی و کاهش رفلکس (واکنش غیرارادی) در زانو یا مچ پا نیز از علائم دیسک کمر در پاها محسوب می‌شود. علائمی که تجربه می‌کنید ممکن است علائم بیماری‌های خطرناک دیگری باشند؛ بنابراین، بهتر است هر چه زودتر به یک متخصص دیسک کمر خوب مراجعه کنید. دکتر دیسک کمر خوب می‌تواند علائم انواع دیسک کمر مانند برآمدگی خلفی را با روش‌های مختلف تشخیص و تسکین دهد.

انواع دیسک کمر

انواع دیسک کمر عبارت‌اند از:

• دیسک کم آب یا دهیدره: در این نوع دیسک، دیسک‌ها به علت افزایش سن به‌آرامی ژل درون خود را از دست می‌دهند؛ در نتیجه، انعطاف‌پذیری دیسک کاهش می‌یابد.
  • ترک‌های دیسک کمر: هر چه سن افراد افزایش می‌یابد، ترک‌هایی در دیواره دیسک پدیدار می‌شود. معمولا زمانی که فرد دچار دیسک کم‌آب شود، ترک‌ها افزایش می‌یابند.
  • برجستگی دیسک کمر: در این نوع، هنوز دیواره سخت دیسک پاره نشده است؛ ولی، دیسک حالتی برجسته پیدا می‌کند و می‌تواند به ریشه عصبی فشار وارد کند.
  • پارگی یا فتق دیسک کمر: در فتق دیسک کمر، دیواره سخت دیسک پاره می‌شود و کمی از مواد ژل‌مانند از طریق پارگی از دیسک خارج می‌شود.
  • دیسک بیرون زده: دیسک بیرون‌زده نوع شدید فتق دیسک محسوب می‌شود؛ زیرا، در این نوع، مواد ژل‌مانند بیشتری از دیسک خارج می‌شود.
  • دیسک جدا شده: گاهی ممکن است بخشی از دیسک بشکند و از آن جدا شود. به این بخش جداشده، قطعه آزاد گفته می‌شود که می‌تواند به نخاع فشار وارد کند. در این نوع، بیمار درد شدیدی را احساس می‌کند.
  • دیسک مهاجر: در این نوع، مواد دیسک از درون آن خارج می‌شوند و به مهره‌های بالا یا پایین فشار وارد می‌کنند.

متخصص ستون فقرات خوب در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

روش‌های تشخیص دیسک کمر در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

دکتر دیسک کمر پس از بررسی سابقه پزشکی و معاینه، ممکن است برای تشخیص دیسک کمر از شما بخواهد یک یا چند آزمایش زیر را انجام دهید:

• تست‌ تصویربرداری به روش اشعه ایکس: تستی که از پرتوهای انرژی الکترومغناطیسی نامرئی برای تصویربرداری از بافت‌های داخلی، استخوان‌ها و اندام‌ها استفاده می‌کند.
  • تست‌ تصویربرداری به روش ام آر آی: در این تست، از آهنرباهای بزرگ، فرکانس‌های رادیویی و رایانه برای تصویربرداری دقیق از اندام‌ها و ساختارهای بدن استفاده می‌شود.
  • تست تصویربرداری به روش میلوگرام: در این تست، رنگی به کانال نخاعی تزریق می‌شود تا فوق تخصص دیسک کمر بتواند ساختار بدن را به‌وضوح در تصاویر اشعه ایکس مشاهده کند.
  • تست تصویربرداری به روش سی تی اسکن: در این تست، از اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری برای ایجاد تصاویری افقی یا محوری از بدن با جزئیات بیشتری در مقایسه با تصاویر اشعه ایکس استفاده می‌شود.
  • آزمایش عصبی به روش الکترومیوگرافی (EMG): این روش که با نام نوار عصب و عضله نیز شناخته می‌شود، می‌تواند پاسخ عضله یا فعالیت الکتریکی آن را پس از تحریک عصب عضله ارزیابی کند.
  • آزمایش عصبی به روش مطالعه هدایت عصبی (NCS): با کمک این آزمایش، اعصاب محیطی در اندام فوقانی و تحتانی ارزیابی می‌شود. این آزمایش به جراح دیسک کمر کمک می کند چگونگی هدایت تکانه‌های الکتریکی را در اعصاب مشاهده کند.

فتق دیسک کمر

انواع درمان‌های دیسک کمر در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

دیسک کمر بیشتر بیماران، با داروها و سایر درمان‌های غیر جراحی به‌تدریج در چند روز تا چند هفته بهبود می‌یابد. درمان‌های غیر جراحی و دارویی اولین مرحله برای مدیریت دیسک کمر به شمار می‌روند.

درمان‌های غیرجراحی و دارویی

استراحت، یادگیری نحوه صحیح حرکت کردن (برای کاهش احتمال بدتر شدن درد یا آسیب به دیسک)، فیزیوتراپی، لیزر، کنترل وزن، کمربند و دارو (برای کنترل درد و شل کردن عضلات) از روش‌های غیر جراحی درمان دیسک کمر به شمار می‌روند.

بدن برای بهبود دیسک تلاش می‌کند و انواع درمان طبی دیسک کمر می‌توانند علائم دیسک را تسکین دهند. در ادامه، درباره درمان‌هایی که ممکن است توسط بهترین متخصص دیسک کمر تجویز شود، بیشتر توضیح می‌دهیم:

• درمان دارویی دیسک کمر ممکن است شامل داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن باشد.
  • درمان بدون جراحی با طب فیزیکی (فیزیوتراپی) نیز ممکن است شامل اولتراسوند و ماساژ باشد. همچنین انواع ورزش برای دیسک کمر را در فیزیوتراپی یاد خواهید گرفت. تقویت عضلات کمر و شکم از فواید درمان دیسک کمر با ورزش محسوب می‌شود.
  • تزریق استروئید اپیدرول به فضای اطراف عصب نیز ممکن است التهاب و به تبع آن، درد بیماران را کاهش دهد. البته تزریق آن پس از جراحی ممکن است خطر عوارض دیسک کمر مانند عفونت را کمی افزایش دهد؛ بنابراین، بهتر است درباره این خطرات با یک فوق تخصص دیسک کمر خوب صحبت کنید.
  • درمان دیسک کمر با لیزر، درمانی کم‌تهاجمی محسوب می‌شود. لیزر می‌تواند اندازه فتق را کاهش دهد. با کاهش اندازه فتق، فشار روی ریشه عصبی کاهش می‌یابد؛ بنابراین، لیزر می‌تواند التهاب، درد و بی‌حسی را کاهش دهد.

درمان‌های جراحی

اگر درمان‌های ذکرشده در بخش پیشین با شکست روبرو شوند، ممکن است عمل جراحی دیسک کمر تنها راه‌حل ممکن باشد. در این جراحی، جراح ابتدا برشی در ناحیه فتق دیسک ایجاد می‌کند و سپس بخش فتق دیسک و هر قطعه شل اضافی را از فضای دیسک بیرون می‌آورد. نباید به مراقبت‌های بعد از عمل دیسک کمر که شامل محدودیت‌های فعالیتی است، کم‌توجهی کنید. بهترین جراح دیسک کمر در تهران حتما نکات لازم درباره این محدودیت‌ها را به شما خواهد گفت.

ویژگی مهم انتخاب پزشک متخصص یا فوق تخصص دیسک کمر

جراحی دیسک توسط فوق تخصص دیسک کمر، کار سخت و حساسی است و نیازمند دقت و مهارت بالای پزشک است. برای سنجش پزشک موردنظر دقت کنید که ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

• عوارض وارده پس از جراحی توسط دکتر در کم‌ترین حالت باشد
  • جراحی موفقیت‌آمیز باشد و احتمال بازگشت بیماری پایین باشد
  • پزشک متعهد و مسئول باشد و تشخیص خوب و قطعی دهد
  • پزشک همیشه در دسترس باشد و بیمار در صورت‌ بروز مشکل با او در ارتباط باشد

چه زمانی باید دیسک کمر را عمل کنیم؟

از مهم‌ترین مسائل در زمان بروز بیماری دیسک کمر این است که آیا همیشه این بیماری نیاز به جراحی دارد؟ چه زمانی باید دیسک خود را عمل کنیم؟ در پاسخ باید بگوییم که تنها راه درمان مشکل دیسک، جراحی نیست. بیش‌تر دیسک‌های کمر با توصیه‌های پزشک، تغییر سبک زندگی، استراحت، دارودرمانی و فیزیوتراپی قابل‌درمان هستند و نیازی به جراحی ندارند. تنها زمانی‌که مشکل شما بسیار حاد باشد و موارد گفته‌شده برای بهبود آن تأثیری نداشت، پزشک روش جراحی را پیشنهاد می‌دهد.

نکات مهم بعد از جراحی دیسک کمر

درصورتی‌که دیسک شما شدید و تنها راه درمان آن جراحی بود، باید پس از جراحی نیز نکاتی را برای بهبود خود رعایت کنید. این نکات شامل موارد زیر است.

• پرهیز از انجام حرکت‌های چرخشی و خم وراست شدن تا 3 ماه
  • انجام فعالیت‌های روزمره مانند نشستن، راه‌رفتن و حتی خوابیدن طبق توصیه پزشک
  • خودداری از انجام فعالیت‌های سنگین
  • استفاده از رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از مواردی مانند یبوست
  • استفاده درست و به‌موقع از دارو و توصیه‌های پزشکی مانند کمربندطبی

دیسک کمر با فیزیوتراپی درمان می شود؟

همان‌طور که گفته شد، جراحی تنها راه درمان دیسک کمر نیست. فیزیوتراپی یکی از روش‌های درمانی ایمن و مطمئن است که زیر نظر فیزیوتراپیست انجام می‌شود و به کاهش دردهای مزمن کمک خواهد کرد. فیزیوتراپی برای هر سنی مناسب است و فیزیوتراپیست با انجام درمان‌های هدف‌دار به کاهش التهاب، درد و بهبود عملکرد ستون فقرات کمک خواهد کرد.

چه زمانی باید به متخصص دیسک کمر مراجعه کنیم؟

با توجه به محل فتق دیسک، ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنید. اگر علائمی مانند درد ناتوان‌کننده، از دست دادن کنترل مثانه یا روده، بی‌حسی یا از دست دادن قدرت کنترل عضلات را مشاهده می‌کنید، در اولین فرصت به یک متخصص دیسک کمر در تهران مراجعه کنید. اگر به دنبال بهترین متخصص دیسک کمر در تهران می‌گردید، متخصصان ما در کلینیک ارتوپدی پزشک اول دارای تجربه و دانش کافی در تشخیص و درمان دیسک کمر خفیف و شدید هستند.

درمان دیسک کمر بدون جراحی با طب فیزیکی

توانایی جراح و فوق تخصص دیسک کمر

در هنگام وجود هر مشکل و بیماری، قبل از مراجعه به دکتر و شروع درمان، بهتر است که پزشک خوبی انتخاب کنید تا توانایی لازم جهت درمان را داشته باشد. یک دکتر خوب و فوق تخصص دیسک کمر نیز از این قاعده مستثنی نیست. پزشکان و متخصصان در هر جای دنیا معتقد هستند که بالاترین سطح مهارت و توانایی هر پزشکی تشخیص قطعی بیماری توسط او است. دومین توانایی یک دکتر خوب، درمان بیمار است.

پزشک نباید در اولین مرحله، سراغ گزینه جراحی برود. او باید با گرفتن شرح‌ حال از بیمار و به کمک روش‌های عکس‌برداری از مهره و ستون فقرات، شدت مشکل بیمار را تشخیص دهد و پس از آن، درمان خود را آغاز کند.

همچنین برای سنجش توانایی پزشک، می‌توانید از میزان رضایت بیماران و موفقیت او در درمان آنها سؤال کنید. یک پزشک خوب، تجربه درمان تعداد بیماران بیشتر و جراحی‌های موفق زیادتری دارد و درصد خطا و نارضایتی از عملکرد وی،  پایین است. دقت کنید که داشتن تعداد جراحی بالا صرفاً نشان‌دهنده توانایی دکتر نیست. بلکه درصد موفقیت او نشان‌دهنده تبحر و توانایی پزشک است.

خدمات مربوط به درمان دیسک کمر در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

شما می‌توانید در کلینیک ارتوپدی پزشک اول با بهترین دکتر دیسک کمر در تهران درباره مزایا و معایب جراحی و انواع درمان غیر جراحی و انواع روش پیشگیری دیسک کمر صحبت کنید. متخصصان باتجربه و ماهر کلینیک ارتوپدی پزشک اول می‌توانند بهترین درمان‌ها را برای کاهش علائم دیسک کمر شما تجویز کنند تا دوباره بتوانید فعالیت‌های عادی خود را همانند گذشته انجام دهید. همچنین اگر دیسک کمر شما به جراحی نیاز دارد، شما را به بهترین جراح دیسک کمر ارجاع خواهد داد.

هزینه‌ درمان دیسک کمر در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

از آنجایی که افراد علائم یکسانی را تجربه نمی‌کنند، هزینه درمان دیسک کمر هر یک از بیماران با توجه به روش درمانی تجویزشده توسط پزشک، متفاوت است. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه درمان فتق دیسک به مطب یک جراح دیسک کمر خوب یا بهترین فوق تخصص دیسک کمر در تهران در کلینیک ارتوپدی پزشک اول مراجعه کنید یا با شماره‌های درج‌شده در سایت تماس بگیرید.