درمان واریس زنان

به رگ‌هایی که نسبت به حالت طبیعی بزرگ‌تر، پرخون‌تر و پرپیچ‌تر می‌شوند رگ‌های واریسی گفته می‌شود. این اتفاق ممکن است در تمام قسمت‌های بدن رخ دهد؛ اما در پاها شایع‌تر است. ازآنجایی که این بیماری در زنان رواج بیشتری دارد قصد داریم در ادامه درباره درمان واریس زنان، راه‌های پیشگیری از آن و علت ابتلا بیشتر زنان به این بیماری صحبت کنیم. اگر خود یا نزدیکانتان درگیر این بیماری هستید لطفا تا انتهای مطلب چشم از صفحه نمایش برندارید.

مراحل درمان واریس زنان از پذیرش تا ترخیص

علت واریس در زنان

شریان‌ها یا سرخ‌رگ‌ها رگ‌هایی هستند که خون را از قلب به سایر اندام‌ها می‌رسانند. در عوض سیاه‌رگ‌ها خون را از سایر قسمت‌های بدن به قلب می‌رسانند. برای برگرداندن خون به قلب، لازم است سیاه‌رگ‌های پاها خلاف نیروی جاذبه عمل کنند. انقباضات عضلانی ساق پاها و دیواره‌های الاستیک رگ‌ها باعث حرکت خون به سمت قلب می‌شود. برای جلوگیری از بازگشت خون به سمت پاها دریچه‌هایی ریزی در رگ‌ها وجود دارد که به سمت قلب باز می‌شوند.

اگر این دریچه‌ها آسیب ببینند و کارایی لازم خود را از دست بدهند، خون به سمت پایین جریان (در جهت نیروی جاذبه) جریان می‌یابد. این اتفاق منجر به متورم‌شدن رگ‌های پاها و تجمع خون در آن‌ها می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده علت واریس در زنان شامل موارد زیر می‌شود:

  • بارداری: در دوران بارداری حجم خون در بدن افزایش می‌یابد. این افزایش حجم می‌تواند به بزرگ‌شدن رگ‌ها و واریس منجر شود. همچنین جنین موجود در رحم، باعث افزایش فشار به رگ‌های ناحیه لگن می‌شود و خطر ابتلا به واریس را در لگن و پاها افزایش می‌دهد.
  • هورمون‌ها: تغییرات هورمونی قبل از دوران قاعدگی، در دوران بارداری و در یائسگی می‌تواند باعث ابتلا زنان به واریس شود. زیرا هورمون‌های زنانه باعث شل‌شدن دیواره رگ‌ها می‌شود. درمان‌های هورمونی مانند قرص‌های ضدبارداری هم ممکن است خطر ابتلا به واریس را افزایش دهند.

سابقه خانوادگی، اضافه‌وزن و ایستادن و نشستن برای طولانی‌مدت از دیگر عوامل ابتلا به واریس هستند.


مشاهده خدمات دیگر کلینیک پزشک اول:

 درمان واریس دست

درمان واریس زانو


علائم واریس در زنان

رگ‌های واریسی در همه افراد منجر به درد نمی‌شوند. علائم واریس در زنان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تغییر رنگ رگ‌ها به بنفش تیره یا آبی.
  • متورم‌شدن رگ‌ها به‌گونه‌ای که از روی پوست قابل‌لمس و مشاهده هستند.

اگر افراد به درجات شدید‌تری از واریس مبتلا شوند ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • احساس درد و سنگینی در پاها.
  • احساس ضربان، سوزش، گرفتگی و تورم عضلات در ساق پاها.
  • تشدید درد پس از نشستن‌ یا ایستادن طولانی‌مدت.
  • خارش در اطراف یک یا چند ورید.
  • تغییر رنگ پوست در اطراف ورید واریسی.

هزینه درمان واریس زنان

لازم به ذکر است رگ‌های عنکبوتی شبیه رگ‌های واریسی هستند؛ اما اندازه آن‌ها کوچک‌تر است. این رگ‌ها به سطح پوست نزدیک‌تر هستند و رنگ آن‌ها اغلب قرمز یا آبی است. این عارضه بیشتر در صورت و پاها دیده می‌شوند و همان‌طور که از اسمشان پیداست شبیه تار عنکبوت هستند. این عارضه معمولا بدون درد است؛ اما در مواردی ممکن است باعث گرفتگی و درد در پاها شوند. در صورت عدم انجام اقدامات لازم ممکن است رگ‌های عنکبوتی (به‌ویژه در پاها) به رگ‌های واریسی تبدیل شوند.

راه های درمان واریس در زنان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

راه های درمان واریس در زنان متنوع است. روش‌های درمانی متناسب با شده بیماری است. در موارد خفیف‌تر اقدامات خانگی زیر می‌تواند موثر باشد:

  • ورزش: ورزش‌کردن و بالابردن پاها هنگام درازکشیدن می‌تواند در کاهش علائم موثر باشد.
  • جوراب واریس: جوراب واریس جوراب‌های مخصوصی با تراکم بالا هستند. پوشیدن این جوراب‌ها در طول روز به انقباض عضلات پاها و رگ‌ها کمک می‌کند تا خون به شکل موثرتری جریان یابد. این جوراب‌ها در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم پزشکی به فروش می‌رسند.

اگر انجام اقدامات بالا موثر نباشد یا واریس شدیدتر باشد اقدامات جدی‌تری برای درمان واریس زنان نیاز است. این درمان‌ها شامل روش‌های جراحی و غیرجراحی می‌شوند. اگر رگ‌های واریسی بزرگ باشند پزشک با کمک جراحی به خارج‌کردن آن‌ها از بدن اقدام می‌کند. جراحی‌ها معمولاً با بیهوشی عمومی انجام می‌شود. روش‌های جراحی و غیرجراحی درمان واریس زنان شامل موارد زیر می‌شوند:

  • Ligation and stripping: در این روش دو برش روی بدن ایجاد می‌شود؛ یکی نزدیک کشاله ران و دیگری در پایین پا. ابتدا از طریق برش اول رگ واریسی مسدود می‌شود. در مرحله بعدی از شکافِ پایین پا، سیم نازکی وارد رگ می‌شود و سپس بیرون کشیده می‌شود. حین بیرون‌کشیدن سیم، رگ هم خارج می‌شود.
  • اسکلوتراپی: طی این روش درمانی پزشک فوم یا محلول مخصوصی را به رگ‌های واریسی با اندازه کوچک تا متوسط تزریق می‌کند و باعث مسدودشدن آن‌ها می‌شود. چندهفته بعد از تزریق، رگ‌های واریسی محو خواهند شد.
  • لیزر: طی این روش نور لیزر به رگ‌های واریسی تابانده می‌شود. این نور باعث می‌شود رگ‌ها گرم شده و به‌آرامی محو شوند؛ این روش برای رگ‌های واریسی بزرگ مناسب است و بدون برش انجام می‌شود.
  • کاتتر همراه با امواج رادیویی با لیزر: از این روش برای درمان رگ‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شود. طی این روش لوله نازکی (کاتتر) را داخل رگ قرار می‌دهند. سپس نوک کاتتر را با استفاده از امواج رادیویی یا لیزر گرم می‌کنند. با برداشتن کاتتر، این گرما باعث از‌بین‌رفتن ورید و بسته‌شدن آن می‌شود.
  • فلبکتومی سرپایی: در این روش با ایجاد چندین برش کوچک روی پوست رگ‌های واریسی را  به‌صورت تکه‌تکه خارج می‌کنند.

درمان واریس در بارداری

ازآنجایی‌که واریس خطر جدی برای زنان و جنینشان ایجاد نمی‌کند، پزشکان توصیه می‌کنند درمان واریس حاملگی به بعد از تولد نوزادان موکول شود. بااین‌وجود انجام اقدامات زیر می‌تواند مانع از پیشرفت این عارضه در زنان شود و شدت علائم را کاهش دهد:

  • خودداری از ایستادن یا نشستن برای طولانی‌مدت
  • انجام ورزش روزانه
  • کم‌کردن مصرف سدیم و نمک (سدیم باعث تورم بدن می‌شود)
  • بالا نگه‌داشتن پاها در طول روز
  • خوابیدن به پهلوی چپ (خوابیدن به پهلوی چپ فشار روی بزرگ‌سیاه‌رگ زیرین را کم می‌کند)
  • استفاده از جوراب‌های مخصوص واریس

درمان واریس در بارداری با روش‌هایی مثل اسکلروتراپی، لیزر و جراحی توصیه نمی‌شود.

درمان واریس در بارداری

پیشگیری از واریس در زنان

برای پیشگیری از واریس در زنان لازم است گردش خون بهبود یابد. انجام اقدامات زیر می‌تواند در بهبود عملکرد رگ‌ها و گردش خون مناسب باشد:

  • خانم‌ها برای جلوگیری از ایستادن یا نشستن طولانی می‌بایست مدام تغییر وضعیت دهند
  • ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند
  • بهتر است هنگام نشستن پای خود را روی پای دیگر نیندازند
  • در طول روز چندین مرتبه پاهای خود را بالا نگه دارند
  • توصیه می‌شود به پهلوی چپ دراز بکشند
  • شاخص توده بدنی (BMI) خود را در محدوده نرمال حفظ کنند
  • به خانم‌های باردار توصیه می‌شود از جوراب‌های مخصوص واریس استفاده کنند

چرا زنان بیشتر از مردان به واریس مبتلا می شوند؟

شیوع واریس در زنان شایع‌تر از مردان است. همان‌طور که قبلا اشاره شد بارداری و هورمون‌ها اصلی‌ترین عامل ابتلا زنان به واریس هستند. در دوران بارداری حجم خون زنان دوبرابر می‌شود تا اکسیژن و مواد مغذی لازم برای جنین تامین شود. این افزایش حجم باعث گشاد‌شدن دیواره رگ‌ها و ابتلا به واریس می‌شود. با پایان‌یافتن بارداری این امکان وجود دارد که واریس رگ‌ها از بین برود؛ اما در بارداری‌های بعدی رگ‌ها به‌مراتب ضعیف‌تر می‎شوند و بازگشت به حالت طبیعی دشوارتر خواهد شد.

هورمون عامل بعدی ابتلا بیشتر زنان به واریس است. استروژن و پروژسترون هورمون‌های زنانه‌ای هستند که نقش مهمی در چرخه‌های قاعدگی و باروری دارند. این هورمون‌ها باعث کاهش انقباض‌های عضلات و رگ‌ها می‌شوند. این کاهش انقباض باعث می‌شود رگ‌ها توانایی لازم برای به جریان درآوردن خون را نداشته باشند؛ بنابراین خطر ابتلا به واریس در زنان افزایش می‌یابد.  

مراحل درمان واریس زنان از پذیرش تا ترخیص در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

 کلینیک ارتوپدی پزشک اول قادر به درمان تمامی رگ‎‌های واریسی است. مراحل درمان واریس زنان از پذیرش تا ترخیص مطابق زیر است:

  1. معاینه: در اولین مرحله پزشک متخصص فرد را معاینه می‌کند. همچنین سوالاتی درباره کیفیت و شدت علائم می‌پرسد؛
  2. تصویربرداری: برای تعیین شدت واریس پزشک تصویربرداری‌های مختلفی را تجویز می‌کند. سونوگرافی داپلر معمول‌ترین روش برای تشخیص رگ‌های واریسی است.
  3. درمان: بعد از تعیین شدت رگ‌های واریسی درمان مناسب آغاز می‌شود. در موارد خفیف، مراقبت‌های خانگی و استفاده از جوراب واریس توصیه می‌شود. اگر علائم واریس زندگی فرد را مختل کرده باشد درمان‌های جدی‌تری مثل روش‌های جراحی و غیرجراحی تجویز می‌شود.

درمان واریس حاملگی

هزینه درمان واریس در زنان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول

هزینه درمان واریس زنان به‌شدت آن بستگی دارد. در موارد شدیدتر که نیاز به اقدامات جدی‌تر است هزینه آن بالاتر است؛ اما جای نگرانی نیست؛ زیرا هزینه‌های درمان واریس در خانم ها تحت پوشش بیمه قرار دارد. در موارد خفیف‌تر اگر بیمار صرفا به دلیل مشکلات مربوط به زیبایی خواستار درمان کامل این بیماری باشد مشمول بیمه نخواهد بود.

ازآنجایی‌که تعرفه خدمات درمانی در مرکز مختلف متناسب با امکانات و تجهیزات آن مرکز است، برای اطلاع دقیق‌تر از میزان هزینه‌ها لازم است با مرکز درمانی موردنظر تماس گرفته شود. کلینیک ارتوپدی پزشک اول دارای تمامی تجهیزات لازم برای تشخیص و درمان واریس زنان است. تمامی هزینه‌ها متناسب با امکانات و تجهیزات است. برای اطلاع دقیق از قیمت‌ها و مشاوره می‌توانید با شماره‌های درج‌شده در سایت تماس بگیرید.

همچنین بخوانید
درمان واریس پا | درمان بیماری رگ های واریسی ساق و پشت پا با روش های مدرن توسط مجرب ترین متخصصان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول. | برای تعیین نوبت تماس بگیرید.
درمان واریس لگن و عروق لگنی با روش های مدرن مانند امبولیزاسیون ورید لگن یا PVE توسط مجرب ترین متخصصان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول | برای تعیین نوبت تماس بگیرید.
درمان واریس کشاله ران با روش های مدرن مانند لیزر درمانی درون وریدی توسط مجرب ترین متخصصان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول. | برای تعیین نوبت تماس بگیرید
درمان واریس زانو با روش های مدرن مانند درمان واریس پشت زانو با وناسیل (VenaSeal) توسط مجرب ترین متخصصان در کلینیک ارتوپدی پزشک اول. | برای تعیین نوبت تماس بگیرید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: