روش های مفید ماساژ و طب سوزنی برای کاهش کمر درد

تحقیقات نشان می‌دهند که 80% از افراد در مقطعی از زندگی خود دچار کمردرد می‌شوند. آیا شما نیز دچار کمردرد هستید و به دنبال روش جدیدی برای تسکین آن می‌گردید؟ خوب است بدانید که تحقیقات نشان می‌دهند که طب سوزنی و ماساژ برای کمر درد مؤثر است.

در ادامه این مطلب از پزشک ارتوپد، شما را با هر آنچه که باید درباره طب سوزنی و ماساژ برای کمر درد بدانید، مانند فواید و انواع آن‌ها آشنا می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که کدام یک از آن‌ها بهتر از دیگری است.

ماساژ درمانی کمر

طب سوزنی چگونه به کاهش درد کمر کمک میکند؟

در طب سوزنی برای کمر درد، سوزن‌های نازکی به نقاط خاصی در بدن وارد می‌شوند و آن‌ها را تحریک می‌کنند. طب چینی بر این باور است که این نقاط از طریق مسیرهایی به یکدیگر متصل هستند و جریانی از انرژی چی را می‌سازند. همچنین با تحریک این نقاط، می‌توان عدم تعادل انرژی چی را اصلاح کرد و جریان آن را بهبود داد. پزشکان باور دارند که این روش می‌تواند به تسکین درد و بهبود سلامتی کمک کند.

تصور می‌شود که این تأثیرات ناشی از تحریک سیستم عصبی مرکزی هستند. تحریک سیستم عصبی مرکزی باعث ترشح مواد شیمیایی در عضلات، نخاع و مغز می‌شود. سپس این مواد شیمایی تجربه درد را تغییر می‌دهند و تغییراتی را در بدن برای افزایش به‌زیستی ایجاد می‌کنند. نظریه‌های دیگری در این باره وجود دارند که عبارت‌اند از:

• این روش می‌تواند باعث افزایش سرعت انتقال سیگنال‌های الکترومغناطیسی شود و به‌تبع آن، باعث شروع جریان مواد شیمیایی ضددرد مانند اندورفین یا آزادسازی سلول‌های سیستم ایمنی در بدن شود
  • این روش می‌تواند باعث ترشح مواد افیونی شود. مواد افیونی به نوعی مواد شیمیایی در مغز گفته می‌شود که باعث کاهش درد و بهبود خواب می‌شوند
  • این روش می‌تواند شیمی مغز را با تغییر آزادسازی انتقال‌دهنده‌های عصبی و هورمون‌های عصبی تغییر دهد. انتقال‌دهنده‌های عصبی می‌توانند پالس‌های عصبی را تحریک یا تضعیف کنند. هورمون‌های عصبی نیز می‌توانند روی عملکرد یا فعالیت اندام‌ها در بدن تأثیر بگذارند

روش های طب سوزنی برای درمان کمر درد

روش‌های طب سوزنی را می‌توان به دو روش زیر تقسیم‌بندی کرد؛ ولی، به خاطر داشته باشید که تنها پزشک کلینیک‌های معتبری مانند کلینیک ارتوپدی پزشک اول می‌تواند بهترین روش طب سوزنی برای کمر درد را به شما پیشنهاد دهد.

• طب سوزنی شرقی: طبق سوزنی شرقی با نام طب سوزنی قدیمی یا چینی نیز شناخته می‌شود. این روش بر این باور است که بیماری‌ها ناشی از عدم تعادل انرژی‌های درون بدن هستند و با اصلاح این عدم تعادل می‌توان بیماری‌ها را مدیریت و درمان کرد
  • طب سوزنی غربی: این روش بر این باور است که با توجه به آناتومی بدن می‌توان بیماری‌ها را درمان کرد. برای مثال، اگر کمردرد ناشی از دیسکی در کمر باشد، سوزن‌ها باید در این ناحیه به درون بدن وارد شوند. طب سوزنی غربی با نام‌های طب سوزنی الکتریکی یا سوزن خشک نیز شناخته می‌شود

آیا طب سوزنی درمان قطعی برای کمر درد است؟

طب سوزنی نوعی درمان جایگزین برای افراد مبتلا به کمردرد مزمن که روش‌های درمانی دیگر کمکی به بهبود آن‌ها نکرده‌اند، محسوب می‌شود؛ بنابراین، نمی‌تواند درمانی قطعی برای کمردرد باشد. اگر درمان‌های دیگر نتوانسته‌اند کمردرد شما را بهبود دهند و می‌خواهید طب سوزنی را امتحان کنید، ابتدا با پزشکی معتبر مشورت کنید. فهرستی از داروهای خود را تهیه کنید و اگر باردار هستید یا از دستگاه ضربان‌ساز استفاده کنید، حتما به پزشک اطلاع دهید.

بهترین روش طب سوزنی برای کمر درد

فواید ماساژ برای بهبود درد کمر

ماساژ درمانی کمر فواید بسیاری برای کاهش درد مزمن و کوتاه‌مدت دارد. برخی از این فواید عبارت‌اند از:

• مدیریت استرس: تنش عضلانی اغلب ناشی از استرس است و ماساژ می‌تواند به تسکین آن کمک کند. همچنین در جلسات ماساژ، می‌توانید از استراحت کوتاهی لذت ببرید
  • بهبود سلامت کلی: ماساژ می‌تواند سلامت بافت‌های نرم را بهبود دهد و به شما نشان دهد که چگونه سبک زندگی شما روی بدن شما تأثیر می‌گذارد
  • تسکین درد مزمن: ماساژ با حذف تنش عضلانی و افزایش انعطاف‌پذیری، می‌تواند درد را تسکین دهد. همچنین می‌تواند به شما کمک کند کمتر از گذشته از داروهای مسکن استفاده کنید
  • بهبود خلق: ماساژ باعث ترشح اندورفین می‌شود و به‌تبع آن، می‌تواند خلق را بهبود دهد؛ بنابراین، می‌تواند به بهبود اضطراب، افسردگی، استرس مزمن و کمردرد ناشی از آن‌ها کمک کند
  • افزایش سرعت بهبودی: اگر از کشیدگی مداوم عضلات کمر رنج می‌برید، ماساژ می‌تواند سرعت بهبودی آن‌ها را افزایش دهد
  • جلوگیری از آسیب‌ها: ازآنجایی‌که با ماساژ می‌توانید سلامت و انعطاف‌پذیری عضلات را افزایش دهید، احتمال آسیب‌دیدن آن‌ها کاهش می‌یابد
  • بهبود گردش خون: ماساژ می‌تواند خون را به نواحی آسیب‌دیده کمر هدایت کند و به‌تبع آن، عوامل ترمیم‌کننده را به آن نواحی برساند. همچنین این روش می‌تواند ضایعات متابولیکی را از عضلات کمر دور کند
  • بهبود دامنه حرکتی: ازآنجایی‌که ماساژ تنش عضلانی را کاهش می‌دهد، می‌تواند به بهبود دامنه حرکتی مفاصل نیز کمک کند

انواع ماساژ مفید برای کمر درد

بهترین ماساژ برای کمر را با توجه به درد، حساسیت به لمس و ترجیحات خود انتخاب کنید. متداول‌ترین انواع تکنیک‌های ماساژ برای کمردرد عبارت‌اند از:

• ماساژ سوئدی: اگر تاکنون ماساژ را امتحان نکرده‌اید، ماساژ سوئدی می‌تواند گزینه‌ای عالی برای شما باشد. این نوع ماساژ می‌تواند تنش عضلانی را تسکین دهد و به مدیریت کمردرد خفیف کمک کند
  • ماساژ بافت عمیق: در ماساژ بافت عمیق، متخصص فشار بیشتری در مقایسه با نوع پیشین به عضلات وارد می‌کند؛ بنابراین، این روش می‌تواند برای افرادی که دچار درد عضلانی مزمن هستند، مناسب باشد. این روش با کاهش تنش عضلانی، می‌تواند به افراد مبتلا به افسردگی یا سطوح بالای استرس نیز کمک کند. این نوع ماساژ نباید هیچ دردی را ایجاد کند؛ ولی، اگر به لمس حساس هستید، بهتر است نوع دیگری را امتحان کنید
  • ماساژ نقطه ماشه‌ای: این نوع ماساژ می‌تواند نقاط ماشه‌ای بدن را تسکین دهد. نقاط ماشه‌ای به نواحی سفت در عضلات گفته می‌شود که می‌توانند باعث ایجاد درد در دیگر بخش‌های بدن شوند. برای مثال، نقاط ماشه‌ای کمر می‌توانند باعث ایجاد درد در گردن شوند؛ بنابراین، با ماساژ این نقاط منقبض، می‌توانید کمردرد خود را کاهش دهید. حتی یک جلسه ماساژ نقطه ماشه‌ای می‌تواند به کاهش کمردرد شما به‌صورت قابل توجهی کمک کند
  • ماساژدرمانی: در این نوع ماساژ، ابتدا اطلاعاتی درباره علائم خود مانند سفتی شانه یا درد یا گرفتگی کمر به درمانگر می‌دهید. سپس درمانگر برنامه‌ای را برای درمان این مشکلات تدوین می‌کند. درمانگر ممکن است از تکنیک‌هایی مانند نقطه ماشه‌ای یا رهاسازی میوفاشیال در جلسات ماساژدرمانی استفاده می‌کند. این تکنیک‌ها به تسکین درد و ایجاد تغییرات ساختاری در عضلات و دیگر بافت‌های نرم شما کمک می‌کنند. درمانگر پس از ارزیابی نتایج ممکن است تغییراتی را در برنامه درمانی ایجاد کند
  • ماساژ شیاتسو: ماساژ شیاتسو ژاپنی از طب سنتی چینی الهام گرفته شده است. این روش می‌تواند به تنظیم و تحریک سیستم عصبی، لنفاوی، گردش خون و هورمونی بدن کمک کند؛ بنابراین، می‌تواند کمردرد، گردن‌درد، آرتریت، کشیدگی، سیاتیک و استرس مزمن را تسکین دهد. همچنین این روش می‌تواند به بهبود سلامت کلی، هماهنگی و دامنه حرکتی نیز کمک کند

طب سوزنی یا ماساژ؟ کدام بهتر است؟

طب سوزنی و ماساژ برای کمر درد دارای فواید و معایب متفاوتی هستند؛ ولی، سوال مهم این است که کدام یک از دیگری مؤثرتر است و کدام یک را باید امتحان کنید؟ می‌توان گفت که هیچ‌کدام از این دو روش درمانی بهتر از دیگری نیست و پاسخ این سؤال به مشکل شما و اهداف موردنظرتان بستگی دارد. برای مثال، پزشکان معمولا طب سوزنی را برای دردهای مرتبط با اعصاب و ماساژ را برای آسیب‌های بافت‌های نرم و عضلات توصیه می‌کنند.

اگر مطمئن نیستید که کدام یک از دو روش طب سوزنی و ماساژ برای کمر درد شما مناسب هستند، بهتر است با پزشک معتبری مانند پزشکان کلینیک ارتوپدی پزشک اول مشورت کنید. پزشکان باتجربه این کلینیک می‌توانند اطلاعاتی درباره مزایا و معایب هر یک از این روش‌ها به شما ارائه دهند تا بتوانید بهترین تصمیم ممکن را برای درمان کمردرد خود بگیرید.

طب سوزنی برای کمر درد

جمع‌بندی

طب سوزنی و ماساژ برای کمر درد، برای فرد دارای فواید مختلفی مانند تسکین درد، افزایش سرعت بهبودی، بهبود کیفیت خواب و بهبود به‌زیستی هستند. اگر به دنبال مرکزی برای بهره‌مندی از فواید ماساژدرمانی و طب سوزنی هستید، کلینیک ارتوپدی پزشک اول را به یاد بسپارید. متخصصان کلینیک پس از بررسی وضعیت شما یکی از این روش‌های درمانی یا ترکیبی از آن‌ها را با توجه علائم شما به شما توصیه می‌کنند و آن‌ها به‌درستی انجام می‌دهند.

همچنین اگر این دو روش درمانی و دیگر روش‌های درمانی غیرتهاجمی مانند داروهای مسکن نمی‌توانند کمکی به کاهش درد شما کنند، مراجعه به پزشکان ارتوپد کلینیک پزشک اول مپیشنهاد می‌شود. پزشکان باتجربه و ماهر کلینیک می‌توانند علائم شما را ارزیابی کنند و بهترین روش درمانی را برای کاهش کمردرد به شما پیشنهاد دهند تا بتوانید دوباره یک زندگی راحت و شاد را تجربه کنید. همین امروز می‌توانید نوبتی را برای ملاقات با پزشکان کلینیک رزرو کنید و درد را از زندگی خود بیرون برانید.

مفاصل به دلیل نرسیدن خون کافی به استخوان زیر غضروف مفصلی، نرم می‌شوند و کم‌کم از بین می‌روند. به این بیماری، استئوکندریت دیسکان می‌گویند. در این مطلب با انواع، علل، علائم، عوارض و راه‌های درمان بیماری استئوکندریت دیسکان آشنا می‌شوید.
بورسیت سپتیک، نامی است برای درد، تورم و ابتلا به مفاصل، وقتی که با عفونت همراه باشند. این عارضه، مفاصل مختلفی، مثل آرنج، زانو، مچ پا، لگن، شانه و غیره را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.
وقتی تاندون‌های خم‌کننده انگشتان دست یا پا دچار التهاب می‌شوند، خم‌کردن انگشتان با درد همراه خواهد بود. به این عارضه، تاندونیت فلکسور می‌گویند که معمولا برای ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی شدید و سنگین دارند، اتفاق میفتد.
استرس و استراحت دو عامل مهم برای بررسی دردهای عصبی کمر هستند. در ادامه این مقاله به بررسی این عوامل و درمان کمر درد عصبی میپردازیم.