عوامل متعددی در رشد قد انسان‌ها نقش دارند. طبق مطالعات انجام شده، عوامل ژنتیکی حدود 80 درصد در قد نهایی دخیل هستند و عوامل محیطی خاص مانند تغذیه و ورزش نیز در بلندی یا کوتاهی قد افراد، موثر هستند. پس از 2 سالگی اکثر کودکان با (میزان ثابتی حدود 6 سانتی‌متر در هر سال) رشد می‌کنند و در سن بلوغ، رشد قد، افزایش پیدا می‌کند؛ البته سرعت رشد قد در این سن در هرکس متفاوت است. برای دختران، این جهش رشد معمولاً از آغاز سال‌های نوجوانی شروع می‌شود، درحالی که پسرها ممکن است، این افزایش ناگهانی قد را تا چند سال بعد از نوجوانی تجربه نکنند.

به‌طور کلی پس از گذراندن سن بلوغ، رشد قد انسان متوقف می‌شود و بعید است که در بزرگسالی قد انسان رشد کند. با این حال، بسیاری از افراد هستند که از قد خود ناراضی‌اند و به دنبال راه‌حلی برای افزایش آن می‌گردند. افزایش قد با روش LATN یکی از راه‌های قدبلندتر شدن در دوران بزرگسالی است که توسط بسیاری از پزشکان و جراح افزایش قد تایید شده است.

افزایش قد با روش LATN چیست؟

افزایش قد با روش LATN چیست؟

در پاسخ به سوال افزایش قد با روش LATN چیست؟ باید گفت که در جراحی افزایش قد با روش LATN، قبل از استئوتومی (osteotomy) یا برش استخوان، فیکساتور خارجی برای افزایش طول استخوان روی اندام نصب می‌شود. سپس برش روی استخوان ایجاد و پس از عمل جراحی، افزایش قد شروع می‌شود.

دیسترکشن استخوانی (Distraction osteogenesis)، یکی از روش‌های موثر و قدیمی برای افزایش طول قد، اصلاح بدفرمی و نقایص استخوانی است. در این روش کلاسیک از فیکساتور خارجی برای تغییر و تثبیت استخوان استفاده می‌شود و زمان استفاده از این فیکساتورها طولانی مدت است؛ ولی متاسفانه خطر شکستگی پس از برداشتن فیکساتور نیز وجود دارد. از این رو امروزه اغلب پزشک‌ها یک روش جدید و مدرن‌تری را پیشنهاد می‌کنند و آن افزایش قد با روش LATN (Lengthening And Then Nailing) است. در این روش از نیز از فیکساتور خارجی استفاده می‌شود و برای تحکیم استخوان نیز از intramedullary nail استفاده می‌شود که امکان برداشتن زودهنگام فیکساتور خارجی را فراهم می‌سازد.

از آنجایی که در این روش میله داخلی (internal nail) وجود ندارد، راه رفتن کمی سخت‌تر و طول مدت افزایش تنظیم محل استئوتومی دشوارتر است. مزیت این روش این است که وقتی افزایش قد کامل می‌شود و دستگاه فیکساتور خارجی باز می‌شود، نیل بلندتری نصب می‌شود که نیاز به فایبرگلاس را از بین می‌برد. در حالی که در روش LON بعد از بلند شدن، نیل کوتاه‌تر از استخوان است و به همین دلیل از فایبرگلاس در آن روش استفاده می‌شود.

افزایش قد با روش LATN بیشتر در افراد با قد بسیار کوتاه رایج است؛ زیرا طول استخوان به قدری کوتاه است که نیل را نمی‌توان داخل آن نصب کرد و باید صبر کرد تا بلند و سپس نصب شود. در بدشکلی‌های شدید نیز باید از روش Lengthening And Then Nailing  استفاده کرد.


مشاهده خدمات فوق تخصص زانو در تهران


مراحل افزایش قد با روش LATN

این روش درمانی، یک روش دو مرحله‌ای است. ابتدا یک فیکساتور خارجی نصب می‌شود و افزایش طول از طریق همین فیکساتور خارجی صورت می‌گیرد. فیکساتور خارجی پس از رسیدن به طول مورد نظر که معمولا بین 6 تا 7 سانتی متر است، برداشته می‌شود. سپس نیل درون ساق پا یا ران قرار می‌گیرد. مراحل افزایش قد با روش Lengthening And Then Nailing به ترتیب عبارت‌اند از:

  • در افزایش قد با روش LATN ابتدا استئوتومی انجام می‌شود.
  • دستگاه فیکساتور خارجی از بیرون، روی ساق یا ران نصب می‌شود.
  • زمانی که افزایش رشد قد کامل شد، نیل درون استخوان درشت نی یا استخوان ران گذاشته می‌شود.
  • این نیل با پنج یا شش پیچ روی پا نصب می‌شود.
  • سپس محل رشد بررسی و درست می‌شود تا دوباره کوتاه نشود.
  • در این قسمت، فیکساتور خارجی از روی پا خارج برداشته می‌شود.

مزایا افزایش قد با روش LATN

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، افزایش قد با روش LATN، نسبت به روش‌های کلاسیک گذشته، سهولت‌ها و مزایای بیشتری را به همراه دارد. از مزایا افزایش قد با روش LATN می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدت زمانی کوتاه‌تر، در تثبیت خارجی نیاز است.
  • بهبود استخوان بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد.
  • در این روش، محافظت در برابر شکستگی، بیشتر است.
  • همچنین از آنجایی که در این روش می‌توان نیل بلندتری را در داخل قرار داد، چون ساق پا بلندتر است، ثبات کافی در محل بلند شدن وجود دارد و نیازی به استفاده از فایبرگلاس نیست.

سایر خدمات کلینیک ارتوپدی پزشک اول: افزایش قد با روش Ilizarov


خطرات افزایش قد با روش LATN

همه ما به خوبی می‌دانیم که بسیاری از عمل‌های جراحی با برخی از خطرات احتمالی مانند زخم، خونریزی و عفونت همراه هستند. بدیهی است که احتمال بروز این خطرات در عمل جراحی افزایش قد Lengthening And Then Nailing نیز وجود دارد. با این حال برای پیشگیری از بروز خطرات افزایش قد با روش LATN، پزشک متخصص آموزش‌هایی را برای مقابله با این آسیب‌های احتمالی در اختیار بیمار قرار می‌دهد. افزایش اندک در طول استخوان به خوبی قابل تحمل است؛ اما با افزایش مقدار طول استخوان و رعایت نکردن نکات بهداشتی، آموزشی و پشت گوش انداختن جلسات فیزیوتراپی، آسیب احتمالی به مفاصل مجاور افزایش می‌یابد.

به طور کلی خطرات افزایش قد در این روش عبارت‌اند از:

  • عفونت در قسمت اتصال دستگاه خارجی به پوست ساق یا ران
  • عدم توانایی فعالیت‌های سنگین در دوره نقاهت
  • امکان انقباض عضله متصل به استخوان (استخوانی که عمل روی آن انجام شده است) و ایجاد محدودیت حرکتی
  • ایجاد محدودیت حرکتی و درد تا زمان وجود دستگاه روی پوستِ استخوان
  • در رفتگی مفاصل متصل به استخوان ران در افرادی که حفره لگنی عمیقی ندارند.

مزایا افزایش قد با روش LATN

دوران نقاهت افزایش قد با روش LATN

دوران نقاهت افزایش قد با روش LATN نسبت به روش‌های کلاسیک و قدیمی، کمتر است. معمولا فردای پس از عمل، یک جلسه فیزیوتراپی برای بیمار برگزار می‌شود و پزشک به او اجازه راه رفتن با واکر را خواهد داد. درنهایت بیمار می‌تواند پس از 48 ساعت از بیمارستان مرخص شود. قبل از ترخیص نیز پزشک متخصص، کارهایی که بیمار باید در دوران نقاهت انجام دهد را به او و همراهش توضیح می‌دهد تا با رعایت آن‌ها، بهبودی، سریعتر و بدون ایراد حاصل شود.

ضرورت‌هایی که پس از عمل افزایش قد با روش LATN رعایت کرد:

  • رعایت بهداشت فردی و همچنین تمیز نگه داشتن محل درد در پین‌ها در روش LATN بسیار مهم است.
  • طبق آموزش‌هایی که به بیمار داده می‌شود، باید روزی چهار بار پیچ‌های افزودنی را بچرخاند که هر بار باعث یک چهارم میلی‌متر افزایش قد در فرد و در روز باعث افزایش یک میلی‌متری قد می‌شود.
  • در دوران نقاهت، افراد معمولا می‌توانند به کارهای روزمره خود بپردازند؛ البته باید توجه داشت که از قبل با پزشک متخصصشان مشورت کنند.
  • همچنین در طول افزایش قد با روش LATN باید در نظر داشت که افزایش همزمان طول بافت بدن با کمک و همراهی بیمار امکان‌پذیر است که با انجام تمرینات کششی منظم و کافی و فیزیوتراپی شاهد آن خواهد بود.

هزینه عمل افزایش قد با روش LATN

عمل‌های افزایش قد در زمره گران‌ترین عمل‌ها قرار گرفته‌اند و قطعا هزینه عمل افزایش قد با روش LATN نیز از این ماجرا متمایز نیست؛ اما به طور کلی عوامل بسیاری وجود دارد که می‌تواند روی افزایش یا کاهش قیمت جراحی تاثیر بگذارند. عواملی همچون شرایط جسمی و روحی بیمار،  میزان تمرکز روی حداکثر رشد قد فرد، میزان تخصص و تبحر پزشک و... از مهم‌ترین موارد در قیمت عمل افزایش قد به این روش است. شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک ارتوپدی پزشک اول، ضمن دریافت مشاوره عمل، از قیمت و خدمات جراحی افزایش قد توسط متخصصان مجرب در کلینیک مطلع شوید.

همچنین بخوانید
ارائه خدمات عمل جراحی افزایش قد با روش Ilizarov توسط متخصصان مجرب در کلینیک ارتوپدی پزشک اول + مراحل افزایش قد با روش الیزاروف| برای دریافت مشاوره و تعیین نوبت تماس بگیرید.
ارائه خدمات عمل جراحی افزایش قد با روش MTN توسط متخصصان مجرب در کلینیک ارتوپدی پزشک اول + مراحل افزایش قد با روش MTN| برای دریافت مشاوره و تعیین نوبت تماس بگیرید.
ارائه خدمات عمل جراحی افزایش قد با روش LONتوسط متخصصان مجرب در کلینیک ارتوپدی پزشک اول + مراحل افزایش قد با روش LON| برای دریافت مشاوره و تعیین نوبت تماس بگیرید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: